Batterilevetid

Emner der udelukkende vedrører eNiro
Besvar
Bamse
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 13:29
Bilmærke og model: Kia Ceed GT-Line
Postnummer: 8900

Batterilevetid

Indlæg af Bamse » tors 12. sep 2019 21:22

Hej
Overvejer at bestille en Niro EV, men tænker meget over det med batterilevetid. Vi ved jo at batterier jo bliver sløve med tiden, når de har været ladet op mange gang, og hvis man forestiller sig at man skal have bilen 10-15 år, så skal det jo kunne holde. Ved en bil der er 10-15 år, så vil der jo også være reparationer, men jeg har læst at det skulle kost ca. kr. 100.000 at udskifte batteriet, så det vil jo være en dyr reparation i en almindelig bil - eller rettere det vil næppe være rentabelt at bruge kr. 100.000 på en 10-15 år gammel bil.

Hvad er jeres tanker om dette.??
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Borgen
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 8. feb 2019 19:34
Bilmærke og model: Kia Niro EV
Postnummer: 8700

Re: Batterilevetid

Indlæg af Borgen » tors 12. sep 2019 22:12

Min forhandler sagde at hver modul koster 5000kr der er 5 moduler. Det er blot hvad forhandleren siger. Hvis det passer kan de ikke koste mere end 35.000kr hvis alle modulerne er dårlige. Hvor har du de 100.000kr fra?

Jeg har i øvrigt en E-Niro.

Bamse
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 13:29
Bilmærke og model: Kia Ceed GT-Line
Postnummer: 8900

Re: Batterilevetid

Indlæg af Bamse » tors 12. sep 2019 22:36

Hej - jeg kan ikke finde det, men kan se at man mange steder skriver om 10.000 € for et nyt sæt batterier.

Har set dette fra “Andersen og Martini” på nettet

https://am.dk/biler/elbil/


“Batteriet mister kapacitet med tid - dyrt at udskifte.

Batterier består jo som bekendt af kemi, og som du kender det fra din mobiltelefon, så holder den ikke lige så godt strøm efter flere års intens brug, som den dag du købte den. Det samme gør sig gældende for bilens batteri. Der sker en naturlig nedgang i kapacitet efter nogle år. Udskiftninger af batteriet er en af de største udgifter, du kan støde ind i som elbilejer. Derfor er det vigtigt, at du ser dig godt for, inden køber elbil. Nogle bilmærker tilbyder ganske fordelagtige garantiordninger på deres batteri. KIA garanterer fx at batteriet fortsat har mindst 70% af den oprindelige kapacitet efter 7 år- og hvis ellers bilen er serviceret efter bogen, så dækker garantien udskiftning til et nyt batteri.”
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Bamse
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 13:29
Bilmærke og model: Kia Ceed GT-Line
Postnummer: 8900

Re: Batterilevetid

Indlæg af Bamse » fre 13. sep 2019 10:24

Har fundet dette på Kia’s hjemmeside under de 7 års garanti

“EV Højspændingsbatteri
KIA´s lithium Ion højspændingsbatterier er fremstillet sådan, at de ved almindelig brug sikrer problemfri brug i mange år. KIA garanterer, at batteriet har en kapacitet på minimum 65% (målt med KIA´s specialudstyr) i en periode på 7 år eller 150.000 km., hvilket som indtræffer først, regnet fra bilens første ibrugtagnings-/registreringsdato. For at sikre optimal brug og længst mulig levetid af højspændingsbatteriet skal bilen betjenes, som beskrevet i bilens instruktionsbog.”

Er det ikke noget i tænker over - altså at reelt kan bilens batteri være på halv kraft efter 10 år og kun kunne køre ca 200 km på en opladning.?

Hvis det var en benzinbil og den mistede den halve kraft efter 10 år så var ddt da ikke godt.
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 996
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Batterilevetid

Indlæg af cbo » fre 13. sep 2019 16:08

Prisen på batterier falder formodentlig løbende efterhånden som produktionen stiger. Så 100.000 var måske rigtigt for et par år siden, idag kan det være det halve.

Derudover holder benzinbiler jo heller ikke 10-15 år uden reperation er. Faktisk er mange biler skrottet inden da og andre har fået masser af motordeledele skiftet.

De seneste undersøgelser jeg har set refereret viser at batterierne holder bedre end man forventede for år tilbage. Toyota har blandt andet undersøgt det for deres hybridbatterier og effekttabet var begrænset og batterierne forventes at holde bilens levetid ud.

Men ingen har jo kunne lave storskala forsøg med nyeste elbil batterieteknologi fordi elbiler udvikler sig hurtigt og er ny teknologi.

Så du er nok bare nød til at tage chancen, hvis du vil have elbil.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 996
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Batterilevetid

Indlæg af cbo » fre 13. sep 2019 16:12

Bamse skrev:
fre 13. sep 2019 10:24
Hvis det var en benzinbil og den mistede den halve kraft efter 10 år så var ddt da ikke godt.
Nu mister elbilen jo ikke kraft. Den mister rækkevidde. Og problemet kan løses ved at erstatte nogle celler i batteriet.

Fossilbiler mister faktisk kraft - en 10 - 15 år gammel motor vil ofte have mistet mange HK. Elbiler har langt færre motordele, så der er langt færre bevægelige dele, der kan blive slidt og reducere ydelsen.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Bamse
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 21. sep 2014 13:29
Bilmærke og model: Kia Ceed GT-Line
Postnummer: 8900

Re: Batterilevetid

Indlæg af Bamse » lør 14. sep 2019 23:50

Jeg har set en video på youtube hvor ham Bjørn fra Norge gør rede for det og hvis jeg forstår det så er det kun hvis man lader meget med kraftige ladere at ens batteri måske bliver lidt træt. Så det er næppe noget der skal holde en fra at bestille.
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Elquiro-niro
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre 27. sep 2019 22:32
Bilmærke og model: E-niro
Postnummer: 2860

Re: Batterilevetid

Indlæg af Elquiro-niro » man 7. okt 2019 09:43

Man ved ikke hvor lang et batteri kan holde, det kommer om på:
- Hvordan køre man bilen.
- Hvordan er batteriet temperatur når man oplader/ kør eller stille.
- hvordan er batteriet opladet.
- hvad er batteriet størrelse og bygning i det.

I kan læst mere om det på www.batteryuniversity.com hvor det stå masser informationer om batteriet.
Jeg har læst noget og ved at batteriet er under stresse når man oplader i fast-charger, men det også hjælper at batteriet ikke bygger op med dendrits (dendrites på eng.) Dendrites er ikke god for sikkerhed!

banditten78
Indlæg: 142
Tilmeldt: man 26. feb 2018 21:45
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Re: Batterilevetid

Indlæg af banditten78 » tirs 8. okt 2019 18:44

Batterierne i Niro og Hyundai er lavet på samme måde, der er 5 pakker der så indeholder x antal moduler, hos en autoriseret vil de skrifte pakkerne hvis der er fejl i en af dem, hvor man nok på sigt vil se specialister der kan skifte enkelte moduler.

Her er eks. Tesla mere fornuftige end andre, de bruger standard akku de brugte 18650 celler dem som man bruger i en ecigaret, så her kan de skifte 1 celle ud hvis den er dårlig, i bund og grund kan du gøre det selv. I Den nye model 3 bruger de 21700, men det er jo skide smart.

Men alle andre Kia, BMW, Nissan etc. Skal absolut opfinde deres egne propiritære standarder, hvor udskiftning af celler er forbeholdt specialister og sikkert også udstyr til flere millioner.

Hvis Ding Ding og Bing Bong fra Bang Bang er ligeså gode som Teslas batteri guruer så vil batterierne holde bilens levetid med 10% forringelse.

Momme
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 9. aug 2019 09:06
Bilmærke og model: Kia e soul Advanced
Postnummer: 4640

Re: Batterilevetid

Indlæg af Momme » man 21. okt 2019 23:28

Nu er tesla endt med deres batteri løsning af nørd ikke af løst. Tesla kunne ikke få lov af købe batterier til biler og derfor blev de nød til at bruge laptop batterier i deres biler. Det er ikke en dårlig løsning da det har gjort det nemmere af køle batterierne.
Kia e soul ( Alias rumskibet)
Pas på el drift smitter( vores søn på snart 15år har købt knallerter: VGA Vax el-scooter 30 km/t 48V-25Ah 2019
Kone har berlingo så vi kan stadig flytte en trailer.

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 874
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Batterilevetid

Indlæg af ThomasH » ons 17. jun 2020 19:05

I en undersøgelse om batteriets degradering ligger Niro phev næstsidst med 3,5% det første år:
https://insideevs.com/news/429087/best- ... gradation/

Nu skal det nok ikke tages som den endegyldige sandhed, men data stammer herfra:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Og er baseret på “an analysis of 6,300 fleet and consumer electric vehicles”, vist nok hos et leasingfirma.
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 996
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Batterilevetid

Indlæg af cbo » tors 18. jun 2020 08:49

Faldt lige over denne:

Hvor længe holder batteriet?
Det spørgsmål er med garanti med i overvejelserne, når man overvejer en elektrisk bil. Hos BMW har man efterhånden så mange erfaringer, at man for nylig har udvidet garantien på batterierne til 160.000 km/8 år. Med denne garanti menes, at batteriet skal have 80 procent af kapaciteten tilbage. Internt hos BMW har man dog erfaringer, der omfatter batterier, som har gået over 900.000 km i i3-modellen. Hos Nissan, der også har mange erfaringer med modellen Leaf, lyder meldingen også, at batterierne har længere holdbarhed, end producenten oprindelig havde forventet.

- Totalt har vi 430.000 elektriske biler kørende, og der er ikke nævneværdige problemer med batterierne. Et godt eksempel er Nissan Leaf, hvor vi siden lancering i 2011 og frem til 2015 totalt kun har skiftet tre stk. battericeller, siger Ann Strøby, PR-ansvarlig for Nissan i Danmark.


https://jv.dk/artikel/elbilens-batteri- ... -forventet
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 996
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Batterilevetid

Indlæg af cbo » tors 18. jun 2020 15:43

ThomasH skrev:
ons 17. jun 2020 19:05
I en undersøgelse om batteriets degradering ligger Niro phev næstsidst med 3,5% det første år:
https://insideevs.com/news/429087/best- ... gradation/

Nu skal det nok ikke tages som den endegyldige sandhed, men data stammer herfra:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Og er baseret på “an analysis of 6,300 fleet and consumer electric vehicles”, vist nok hos et leasingfirma.
Ifølge artiklen ser "standardkurven" for henfald af batteriet sådan ud:

Billede

Det nævnes i teksten, at ingen af de biler, der indgår i undersøgelsen udviser et væsentligt fald, der indikerer, at de er nået til enden af deres liv jf. kurven. Så alle bilerne er stadig på den lineær, svagt faldende kurve, selvom de ældste er omkring 7 år.
Det er helle ikke mange af dem, der udviser det lille, men skarpe fald i starten af batteriets levetid. Niro PHEV og Outlander PHEV er nok den, der kommer tættest med et tab på 3-4%. Ser man på gennemsnittet for alle, så ligger batterikapaciteten på 86,5% efter 6 år og 8 måneder. Faldet ser sådan ud.

1 år: 98%
2 år: 96%
3 år: 93,9%
4 år: 91,9%
5 år: 89,9%
6 år: 87,9%

Ser man på Niro PHÉV fra 2018, så ligger den på 96,5% efter 1 år og 94,2% efter 1 år og 8 måneder, mens en 2019 model ligger på 96,5% efter 8 måneder.
Ser man på Kia Soul EV fra 2018, så er den på 98,4% efter 1 år og 97,4% efter 1 år og 8 måneder. 2017 modellen ligger på 99,6% efter 1 år, 99,1% efter 2 år og 98,8% efter 2 år og 8 måneder.
Hyundai Sonata PHEV 2017, som jeg antager bruger samme batteri og drivlinie som Kia Optima PHEV, ligger på 97,9% efter 1 år og 96,2% efter 2 år og 94,1% efter 2 år og 8 måneder.

Så for Kia/Hyundai får man indtrykket af et PHEV bare slider mere på batteriet end en EV.

En Golf GTE (PHEV) ligger på 98,6% efter 1 år og 96,3% efter 1 år og 8 måneder, mens en E-Golf ligger på 98,8% efter 1 år og 98,1% efter 1 år og 8 måneder. Så det synes at bekræfte tendensen hos Kia/Hyundai.

Mitsubishi Outlander ligger på 94,2% efter 1 år og 86,7% efter 1 år og 8 måneder, hvilket er ret dårligt!?

Toyata Prius Prime (PHEV) ligger på 98,9% efter 1 år, 97,4 efter 2 år og 96,4 efter 2 år og 8 måneder.

Men umiddelbart synes der ikke rigtigt at være så meget at bekymre sig for omkring batteriets levetid - bortset måske fra Mitsubishi. Man har til gode at se, hvornår batterierne nærmer sig slutstadiet af deres liv, hvor de jf. kurven ovenfor hurtigt mister kapacitet. Men jf. artiklen om BMW og denne artikel, så går der nok mindst 7-8 år - og sikkert mere.

Og skulle man endelig ønske at udskifte eller reparere batteriet, så henviser artiklen til at prisen på et gennemsnitligt referencebatteri er faldet fra 1.160 USD i 2010 til 176 USD i 2018.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

lokesen
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 25. mar 2019 13:44
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 9230

Re: Batterilevetid

Indlæg af lokesen » ons 8. jul 2020 10:16

Med de data vi har indtil nu, på væskekølede batterier, er der ingen grund til at bekymre sig om det.

Som det ser ud nu, vil man stadig have en fin kapacitet og rækkevidde på en 10 år gammel bil. Og måske vil de også virke når de er 20 år - det er der ingen der kan sige noget om. Men som udgangspunkt har Lithium-ion batterier med ordenlig køling og styring en meget længere levetid end man troede for bare 5 år siden.

Samtidig går priserne voldsomt ned hele tiden, så hvis du skulle få lyst til at skifte batteri om 10 år - så kan det jo godt være prisen er 1/3 for 65 kwh batteri.

Det er helt forkert at sammenligne med mobiltelefoner og laptops m.m. De lader fra 0% - 100%, de bliver særdeles varme under brug og ladning. Så det er 100% worst case. LI-ION batterier bliver sjovt nok ikke slidte eller ødelagte hvis de behandles godt. Ingen ved hvor lang levetiden er, for man har aldrig prøvet at behandle et LI-ION batteri godt før over længere tid.

Du kan heller ikke sammenligne med e-Golf og Nissan Leaf, for de har ikke køling og er næsten worst case.

Så er du tilbage til kun at kunne kigge på data fra Tesla, og der ser det ud til at et batteri godt kan leve i ca. 500.000 km eller mere, hvis man ikke super charger for ofte. Med andre ord, meget længere end levetiden på en normal bil.

Besvar