Kia e-Niro erfaringer - giv jeres input!

Emner der udelukkende vedrører eNiro
jang
Bilmærke og model: Kia e-Niro 64kwh Advanced
Postnummer: 9700

Kia e-Niro erfaringer - giv jeres input!

Indlæg af jang » fre 31. jan 2020 12:13

Jeg kunne godt tænke mig at høre jer e-Niro erfaringer med e-Niro, gode som dårlige.

Jeg kan selv ligge ud med erfaringer siden d. 5. April 2019 hvor vi modtog vores e-Niro Advanced som nu har kørt ca. 21.000

(+)
Driftsstabil,
Superb handling pga. lavt tyngdepunkt (batterier),
GOM er yderst pålidelig og forudselig,
Vinterrange ca. 360 km pr. opladning på motorvej med 130, ca. 400 km. v. mildere temperaturer,
Billigt service,
Dejligt støjsvag,
1-pedal kørsel kan udføres 95% af tiden,
LFA og LKAS gør et rigtigt godt arbejde,
En bil der bare gør det den gør godt!

(-)
Da e-Niro ingen APP har er planlægning af forvarmning af bilen med afgangspunkt nødvendigt og kan være lidt "tricky" hvis der bruges forskellige placeringer (GPS),
Clever ladning på 1 fase tager LANG tid og bilen accepterer kun 1 fase uden ekstern transformator (esktra Clever add-on) jeg får jeg reelt kun 3.5kWh på bilen i timen,
Bremser bliver meget rustne på skiver (pga. 1-pedal kørsel) og det er svært at aktivere bremser da den regenererer i stedet - har dog lært mig et tricks med venstre fod på bremse samtidig med at der accelreres - det giver lidt slid på bremserne både foran og bagved,
Mortorhjelm i aluminimum er meget modtagelig for stenslag og maling slås let af i skal - det ruster dog ikke da det er aluminum.
Aldrig set 455KM range på GOM - hverken sommer eller vinter - kører dog primært motorvej,
Lædersæde v. fører knirker mod midterkonsol,
Parkeringssensorer i front er IKKE aktive når du kører mod en forhindring v. parkering med mindre den har været i N eller R først (fejl?).

Lad mig høre jeres erfaringer!

Christian L
Postnummer: 5700

Re: Kia e-Niro erfaringer - giv jeres input!

Indlæg af Christian L » søn 2. feb 2020 13:48

Tak for din vidensdeling. Særligt rækkevidde er interessant. Har selv en i bestilling, som bør lande til juni, og den skulle så gerne komme med app support, som jeg ikke fatter manglede i de første udgaver, da de har teknikken. I forhold til det med p-sensor, er der ikke en knap du kan aktivere, så du ikke skal i bakgear ? Det er det på min Phev, og jeg slår det så til, når jeg skal forlæns ind mod en væg eller lignende. Håber andre vil dele deres erfaringer også, så man kan forberede sig lidt. Men så lige på FDM´s opgørelse, at der kun blev solgt 164 i 2019 :(

Bamse
Bilmærke og model: Kia Ceed GT-Line
Postnummer: 8900

Indlæg af Bamse » søn 2. feb 2020 22:41

Christian L skrev:
søn 2. feb 2020 13:48
Tak for din vidensdeling. Særligt rækkevidde er interessant. Har selv en i bestilling, som bør lande til juni, og den skulle så gerne komme med app support, som jeg ikke fatter manglede i de første udgaver, da de har teknikken. I forhold til det med p-sensor, er der ikke en knap du kan aktivere, så du ikke skal i bakgear ? Det er det på min Phev, og jeg slår det så til, når jeg skal forlæns ind mod en væg eller lignende. Håber andre vil dele deres erfaringer også, så man kan forberede sig lidt. Men så lige på FDM´s opgørelse, at der kun blev solgt 164 i 2019 :(
App kommer tidligst i 2021 i Danmark.
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » man 3. feb 2020 04:14

Bamse skrev:
søn 2. feb 2020 22:41
Christian L skrev:
Nej det kan ikke passe, da Hyundai Kona nu kan fås med app (bluelink), når bilen bestilles med 10,25 " skærm. Så jeg forventer også at Kia kommer med det, når den store skærm fås til e-niro. Den skulle komme indenfor de næste 3 måneder.

Bamse

Indlæg af Bamse » man 3. feb 2020 08:41

Niro skrev:
man 3. feb 2020 04:14
Bamse skrev:
søn 2. feb 2020 22:41
Christian L skrev:
Nej det kan ikke passe, da Hyundai Kona nu kan fås med app (bluelink), når bilen bestilles med 10,25 " skærm. Så jeg forventer også at Kia kommer med det, når den store skærm fås til e-niro. Den skulle komme indenfor de næste 3 måneder.
KIA skriver følgende via internt cirkulære:
Instrumentbordet er blevet skiftet ud til det vi kender fra Niro PHEV.
e-Niro har fået en ny 7” digital instrumentering (supervision) med et opdateret design.
Ambientlight styres fra infotainmentsystemet og kan skifte mellem 6 forskellige farver og kan justeres i hvor meget lys man ønsker det skal afgive i kabinen.
e-Niro kommer med de to nye skærmenheder vi kender fra HEV / PHEV:
8” audio display med DAB+, som bliver standard i Vision.
10,25” navigation med DAB+, vi har valgt at fastholde at navigation er standard på Comfort og Advance varianterne, fordi det er så vigtig en del af elbilen ift. lademuligheder.
Forskellen på 10,25” navigationen fra PHEV er at JBL Premium lydanlægget kan tilkøbes ved siden af på e- Niro (dog kun Advance hvor den tilbydes på).
Ydelser og batteristørrelser er som vi kender dem i forvejen.
Den vigtigste detalje på faceliftet, er at e-Niro nu standard har 3-faset ladning. Det betyder, at bilen kan lades hjemme med en Clever wallboks (standardinstallation), eller lades i byen på en Clever citycharger med op til 11 kW. Tidligere har e-Niro kunne lades på en fase dvs 3,7kW, men med den nye OBC (on board charger) kan bilen trække op til 3,7kW ud af hver fase, som tilsammen giver op til 11kW. (3 faser x 3,7kW = 11kW) Clever wallboks/citycharger er AC opladning (Type2)
Alle Clever wallbokse både eksisterende og nye, er sat op til tre faset ladning med op til 11kW standard.
I forbindelse med ovenstående, betyder det at vi ikke længere tilbyder twin power opladeren fra Clever, da bilen nu kan lade hurtigere på en standardinstallation.
Udstyrsvarianterne hedder fortsat det samme, Vision, Comfort og Advance.
Vision får 8” audio display i stedet for 7” audio display.
Comfort og Advance får 10,25” navigation i stedet for 7” navigation.
Alle varianter får den nye on board charger med 3- faset opladning som standard.
UVO / telematics / app styring af bilen kommer ikke på facelift endnu, vi ser det tidligst i Danmark i 2021.
Med disse forbedringer og nye features stiger vejl. udsalgspris på facelift 5.000kr på alle e-Niro varianter.
Vision (39,2kW) – 279.999kr. Comfort (64kW) – 339.999kr. Advance (64kW) – 354.999kr.
Leveringstiden skal oplyses til ca. 12 mdr. fra bestilling
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Christian L

Indlæg af Christian L » tirs 4. feb 2020 13:26

Hvis det er rigtigt, så skal jeg ikke have en e-niro. Køber bare ikke en ev uden app styring i 2020. ;)

Niro

Indlæg af Niro » tirs 4. feb 2020 13:41

Christian L skrev:
tirs 4. feb 2020 13:26
Hvis det er rigtigt, så skal jeg ikke have en e-niro. Køber bare ikke en ev uden app styring i 2020. ;)
Jeg tror heller ikke på det. Hyundai og Kia er som vw, seat og skoda. Jeg forstår heller ikke, at Kia ikke kan bestilles med head-up og skiltelæser, som fås til Kona. Så vidt jeg ved, vil app også komme til vw id3, og så vil Kia miste salg. Så det skal nok blive blæst op som en stor nyhed, når de også kommer med det, før vw id3 kommer.

Bamse

Indlæg af Bamse » tirs 4. feb 2020 15:49

Niro skrev:
tirs 4. feb 2020 13:41
Christian L skrev:
Jeg tror heller ikke på det. Hyundai og Kia er som vw, seat og skoda. Jeg forstår heller ikke, at Kia ikke kan bestilles med head-up og skiltelæser, som fås til Kona. Så vidt jeg ved, vil app også komme til vw id3, og så vil Kia miste salg. Så det skal nok blive blæst op som en stor nyhed, når de også kommer med det, før vw id3 kommer.
Skilte genkendelse er der da i pakken BSD.!!
Bamse
Kia Ceed GT-Line

Christian L

Indlæg af Christian L » ons 5. feb 2020 07:57

Niro skrev:
tirs 4. feb 2020 13:41
Christian L skrev:

Er lidt ligeglad med HUD, med mindre de er AR HUD, som i ID.3. Og ja, den kommer med app. Der er jo snart ingen biler, el eller fossil, som ikke har app support, så hvis det er korrekt de her i 2020 stadig ikke leverer med det, så er det altså markant bagud. Jeg ved så ikke, hvor meget salg de vil miste. Der blev jo næsten ikke solgt nogle e-niro i 2019, mener FDM skrev omkring 165, Kona var 3-4 gange så mange. ID.3 ser ud til at blive en seriøs konkurrent i segmentet. Den kommer med en masse tech/udstyr, som ingen andre har. Vi mangler kun test i den virkelige verden, og så at de kan producere nok. Så får Model 3 endelig noget seriøs konkurrence. Jeg er glad for min Kia, men deres manglende vilje til at producere el biler er jeg ikke fan af.

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » tirs 11. feb 2020 18:59

Ift. UVO og app så er dette sakset fra Kia’s Facebook-side:

“UVO vil i løbet af 2020 blive udviklet og testet færdig i Europa. Appen forventes at komme til Danmark 2021. Hvilke modeller UVO appen tilbydes til, har vi ikke information om på nuværende tidspunkt.

Når UVO appen bliver introduceret i Danmark, vil bilens AVN (Audio Video Navigation system) have et komplet nyt hardware system installeret fra fabrikken, da UVO appen kræver e-sim for kontrol af klima- og ladesystemet.

Det vil ikke være muligt, at tilbagefører UVO appen på de eksisterer modeller der køre i dag, samt vil det ikke være muligt at installere det nye hardware system i eksisterende modeller der køre i dag.”
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Movie
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance(MY20)2019
Postnummer: 9300

Indlæg af Movie » ons 12. feb 2020 05:30

ThomasH skrev:
tirs 11. feb 2020 18:59
Ift. UVO og app så er dette sakset fra Kia’s Facebook-side:

“UVO vil i løbet af 2020 blive udviklet og testet færdig i Europa. Appen forventes at komme til Danmark 2021. Hvilke modeller UVO appen tilbydes til, har vi ikke information om på nuværende tidspunkt.

Når UVO appen bliver introduceret i Danmark, vil bilens AVN (Audio Video Navigation system) have et komplet nyt hardware system installeret fra fabrikken, da UVO appen kræver e-sim for kontrol af klima- og ladesystemet.

Det vil ikke være muligt, at tilbagefører UVO appen på de eksisterer modeller der køre i dag, samt vil det ikke være muligt at installere det nye hardware system i eksisterende modeller der køre i dag.”
Kan ikke forstår hvorfor vi her i danmark skal "altid" vente langer som resten af Europa ( UVO / Android Auto osv ) !!! Hvad skal der testes færdig i Europa ? Det er jo testet færdig , når tyske Kia kunder kan allerede købe deres biler med UVO appen / e-sim osv . Hvorfor er det altid så svært at for nyeste / smarte udstyre indført til danske kunder ?
Og at FDM skriver at der er "kun" 165 eNiro solgt i danmark 2019 og 2til3 gange så mange Kona , er da også fordi Kia ikke kan for leveret Niro´s / eSoul til danmark . Hos Hyundai kan man for leveret sin eKona 2/3 mdr efter man har underskrive kontrakten . Og mange vælger en bil som bliver leveret i nærmeste fremtid med kort leveringstid . En usikkert leveringstid med 12 til 18 mdr eller endnu langer tid , har jo ikke alle nerver til at vente på ! Også underligt at Hyundai kan levere biler , og Kia ikke . De deler teknik og er søster biler . Det er jo underligt :(

jang

Indlæg af jang » ons 12. feb 2020 08:36

Hyundai får batterier fra LG Chem
Kia får fra SK innovation.

Resten er de fælles om.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » ons 12. feb 2020 09:08

Movie skrev:
ons 12. feb 2020 05:30
Kan ikke forstår hvorfor vi her i danmark skal "altid" vente langer som resten af Europa ( UVO / Android Auto osv ) !!! Hvad skal der testes færdig i Europa ? Det er jo testet færdig , når tyske Kia kunder kan allerede købe deres biler med UVO appen / e-sim osv . Hvorfor er det altid så svært at for nyeste / smarte udstyre indført til danske kunder ?
Og at FDM skriver at der er "kun" 165 eNiro solgt i danmark 2019 og 2til3 gange så mange Kona , er da også fordi Kia ikke kan for leveret Niro´s / eSoul til danmark . Hos Hyundai kan man for leveret sin eKona 2/3 mdr efter man har underskrive kontrakten . Og mange vælger en bil som bliver leveret i nærmeste fremtid med kort leveringstid . En usikkert leveringstid med 12 til 18 mdr eller endnu langer tid , har jo ikke alle nerver til at vente på ! Også underligt at Hyundai kan levere biler , og Kia ikke . De deler teknik og er søster biler . Det er jo underligt :(
Kunne skyldes at Danmark er et lille marked - hvis UVO skal oversættes til dansk og andre småsprog, så er det formodentlig laaaaaangt nede på listen ift. at få det indført andre steder. Mange af os ville være helt lige glade om systemet snakkede engelsk, men det er jo ofte et kritikpunkt ved tests, hvis ikke bilen snakker lokalsprog.
Kia Optima PHEV forsvinder jo også fra det europæiske marked, selvom den sælger fint DK - men det danske salg er ligegyldigt i det store billede.

Forskellen på Hyundai og Kias levering kan skyldes batterileverancer fra forskellige leverandører som jang skriver, men det kan jo også skyldes globalt udbud og efterspørgsel og koncernens evne til at forudsige dem. Hvis de har satset på at der skulle ryge flere Kona over disken end Niro og indrettet produktionen derefter og efterspørgslen viser sig at være større end forventet på Niro og lavere på Kona, ja så bliver Kona let tilgængelig og Niro svært tilgængelig. Så er der sikkert også markeder, der er noget vigtigere for Hyundai/Kia end Danmark, så Danmark må bare indrette sig på hvad der er tilbage, når de vigtige markeder har fået det, de skal have.

Så for at svare på dit indledende spørgsmål - i virksomhedernes globale spil er vi danskere blot en nation af ubetydelige pissemyrer og det kan vi lige så godt vende os til :mrgreen:
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Niro

Indlæg af Niro » ons 12. feb 2020 09:53

cbo skrev:
ons 12. feb 2020 09:08
Movie skrev:
ons 12. feb 2020 05:30
Kunne skyldes at Danmark er et lille marked - hvis UVO skal oversættes til dansk og andre småsprog, så er det formodentlig laaaaaangt nede på listen ift. at få det indført andre steder. Mange af os ville være helt lige glade om systemet snakkede engelsk, men det er jo ofte et kritikpunkt ved tests, hvis ikke bilen snakker lokalsprog.

Så for at svare på dit indledende spørgsmål - i virksomhedernes globale spil er vi danskere blot en nation af ubetydelige pissemyrer og det kan vi lige så godt vende os til :mrgreen:
Så vidt jeg ved kan Hyundai Kona blive leveret med den samme 10,25" skærm, som Kia kan leveres med.

I prislisten ved Kona står der: Premiumpakke 10,25" touchskærm med bluelink og navigation samt en del andet udstyr til 19.995. Det må jo betyde at hardwaren er klar, og dermed skulle den jo også være klar til at Kia kan bruge den til UVO. UVO og bluelink må jo være det samme produkt bare med 2 forskellige navne.

jang

Indlæg af jang » ons 12. feb 2020 10:02

Jeg kan i hvert fald bekræfte at softwaren i min 2019 e-Niro er snydt ud af næsen på en Kona 2019, de har blot ændret opstartslogo + ændret batterifarve i display fra blå til grøn i en e-Niro.

Besvar