1000 spørgsmål kia niro advance

Emner der udelukkende vedrører Niro PHEV
Besvar
KennN
Bilmærke og model: Kia Niro
Postnummer: 7400

1000 spørgsmål kia niro advance

Indlæg af KennN » man 1. jul 2019 19:54

Hej kæresten står overfor at købe en ny bil.

Og da hun har biler længe..... Meget længe... Nuværende en berlingo fra 04 med 345000 på klokken og nu med defekt bagbro. Alle service har været på autoceret værksted. Og bilen skal bare køre.

Vi har set på en kia niro hybrid 1.6 gdi advanced med 18000 på klokken fra 11 md 18 til 270000

Og så en sprit ny stonic. Vi hælder mest til niro. Dels fordi at jeg tror at benzin og diesel uden hybrid teknik bliver dyre. Elbiler med lang rækkevidde og krog koster kassen. Og jeg tænker at en hybrid er det rigtige valg til 2030 hvor de folkevalgte har fundet ud af hvad vi skal køre i.... Der kan ske meget krav om selvkørende biler med atomreaktor... Og fanden og hans pumpe stok.

Da jeg selv har haft kia og kender mange der har... Og min erfaring er at det generelt er biler uden meget bøvl... Ja så er det nok en kia niro hun skal have.

Men lige et par spørgsmål

Hvad skal der til for at lade den hjemme? Skal man købe det lade halløj til 10000? Og abonnement? Jeg tænker at vi aldrig vil lade andre steder... Medmindre vi er på besøg... Eller man kan vel betale for at lade i byen? Kan en almindelig 230v eller 400 stik bruges?

Jeg synes at have læst at kia kun giver 24 mdr garanti på batterier?

Betaler man for software opdateringer?

Nogen kendte fejl?

Træk vil de have 7000 for kan det gøres billigere?

Køre den 20 km/l på benzin?

Andre ting jeg bør vide? Gode råd?

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: 1000 spørgsmål kia niro advance

Indlæg af hib » tirs 2. jul 2019 07:08

Mig bekendt er der 7 år/150.000 km garanti på hele bilen. Softwareopdateringer er gratis i garantiperioden.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tirs 2. jul 2019 08:18

KennN skrev:
man 1. jul 2019 19:54
Vi har set på en kia niro hybrid 1.6 gdi advanced med 18000 på klokken fra 11 md 18 til 270000
Hybrid eller plug-in hybrid? Går ud fra at det er det sidste?
Hvad skal der til for at lade den hjemme? Skal man købe det lade halløj til 10000? Og abonnement? Jeg tænker at vi aldrig vil lade andre steder... Medmindre vi er på besøg... Eller man kan vel betale for at lade i byen? Kan en almindelig 230v eller 400 stik bruges?
Du kan lade med "Mormorladeren" derhjemme, hvis du ikke vil investere i hjemmelader og abonnement. Der er adskillige tråde i forummet om dette, herunder hvad installationen kræver og økonomien i de forskellige løsninger.
Alm. 12v batterier er undtaget fra 7 års garantien på alle Kias biler. Her gælder en 24 måneders garanti. Højspændingsbatteriet og de øvrige elektriske dele forbundet med eldriften er dækket af 7 års garantien. Kia garanterer at højspændingsbatteriet har mindst 70% af sin kapacitet efter 7 år. Tjek evt. garantihæftet http://brochure.kia.com/KiaMotorsDanmar ... te/?page=2
Nogen kendte fejl?
Du skal nok lige tjekke op på folks erfaringer med Niroen på motorvej og med anhænger. Det er der også nogle tråde om her på forummet.
Køre den 20 km/l på benzin?
Ja, under visse omstændigheder. Under andre omstændigheder kan den køre længere eller kortere ligesom alle andre biler. :D Der er tråde her på forummet som diskuterer dette.
Andre ting jeg bør vide? Gode råd?
Hvis du skal have den bedste økonomi i en Plug-in hybrid skal du køre så meget som muligt på el. Det vil sige at dit - eller din kones - kørselsmønster skal passe til bilens elektriske rækkevidde og dine lademuligheder. Det er også diskuteret en del her på forum, men er selvfølgelig ret individuelt. Hvis du kan beskrive det kørselsmønster er det lettere at mene noget om :D
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

KennN
Bilmærke og model: Kia Niro
Postnummer: 7400

Indlæg af KennN » søn 7. jul 2019 09:25

Tak for svar 😊 hvad er service intervalet på den 🤔

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 7. jul 2019 10:50

KennN skrev:
søn 7. jul 2019 09:25
Tak for svar 😊 hvad er service intervalet på den 🤔
Gætter at det er 15.000 km, men tjek instruktionsbogen.

Kia har lagt dem på nettet, så man også kan kigge inden man køber: http://brochure.kia.com/KiaMotorsDanmar ... ment-2018/#/

😃
cbo

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » søn 7. jul 2019 11:08

Det står også meget fint beskrevet i prislisten:
http://brochure.kia.com/KiaMotorsDanmar ... prisliste/#/
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Izaak2
Bilmærke og model: Niro Advance PHEV
Postnummer: 2700

Indlæg af Izaak2 » tors 11. jul 2019 13:34

Har haft min Niro plug in siden november 2018.
Oplader den hjemme fra 230v stik med den medfølgende lader.
I bilens menu kan du vælge størrelse af lade strøm. Jeg har valgt den laveste indstilling som svarer cirka til 6A. Det er nok til at kunne lade Niro i løbet af natten.
Du skal vælge plug in.
Jeg synes at det er helt fantastisk at køre på El alene. Rækkevidde er 50 - 58 km.

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » fre 12. jul 2019 15:04

KennN skrev:
man 1. jul 2019 19:54
Hej kæresten står overfor at købe en ny bil.

Og da hun har biler længe..... Meget længe... Nuværende en berlingo fra 04 med 345000 på klokken og nu med defekt bagbro. Alle service har været på autoceret værksted. Og bilen skal bare køre.

Og så en sprit ny stonic. Vi hælder mest til niro. Dels fordi at jeg tror at benzin og diesel uden hybrid teknik bliver dyre. Elbiler med lang rækkevidde og krog koster kassen. Og jeg tænker at en hybrid er det rigtige valg til 2030 hvor de folkevalgte har fundet ud af hvad vi skal køre i.... Der kan ske meget krav om selvkørende biler med atomreaktor... Og fanden og hans pumpe stok.

Da jeg selv har haft kia og kender mange der har... Og min erfaring er at det generelt er biler uden meget bøvl... Ja så er det nok en kia niro hun skal have.

Men lige et par spørgsmål

Betaler man for software opdateringer?

Nogen kendte fejl?

Træk vil de have 7000 for kan det gøres billigere?
Du har fået svar på mange af dine spørgsmål. Mht. til forbrug, så har jeg nu haft min siden december 2017. Har rundet 45.000 km i den. Jeg kører dagligt mellem 110 og 150 i forbindelse med mit arbejde. 3-4 længere ture om året bliver det også til. Mit forbrug er små 31 km/l og så en del strøm naturligvis. I forhold til Stonic får man meget mere bil. Masser af plads på bagsædet, og en langt bedre interiør kvalitet. Opdateringer af software er gratis, kort dog kun i 7 år. Der er 7 års garanti på en Kia, men det dækker ikke alt. Dog er drivlinje, det store batteri og den slags dækket. Men de yder faktisk kun 2 år på elektronikken, altså infotainment. Man skal læse det med småt :) Jeg syntes Niro er den virkelig dejlig bil, både til byen, og til de lange ture. Men en ting vil jeg advare imod, man bliver svært glad for at køre på el. Så min skal sælges om nogle uger, så jeg kan blive rent elektrisk. Du kan smide mig en pb, hvis det kunne have interesse :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » fre 12. jul 2019 17:58

Hvad har du købt Christian, blev det en helt elektrisk Niro?
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Christian L

Indlæg af Christian L » fre 12. jul 2019 19:14

ThomasH skrev:
fre 12. jul 2019 17:58
Hvad har du købt Christian, blev det en helt elektrisk Niro?
Jeg har en i bestilling, men den lander først til næste år. Det er enten den eller en Model 3, har stadig ikke bestemt mig :D
Har lavet en deal med forhandler, så jeg kan annullere handlen hvis jeg vil uden problemer. Begge biler har fordeles og ulemper. Det som tiltaler mig mest ved model 3 er den ladehastighed. Ville gerne køre på bilferie i min elbil, og der er Tesla langt foran Niro. Som så har en masse andet at byde ind med. Vi får se. Jeg skyder Niroen af, når jeg har fået fikset de små skader, som kommer når man holder offentligt, hvis jeg kan få en rimelig pris :)

termit
Bilmærke og model: KIA Nero Plugin hybrid
Postnummer: 2650

Indlæg af termit » tors 25. jul 2019 15:55

Du skal bestemt IKKE vælge en Kia pga den såkaldte 7 års garanti!

Jeg købte en Kia Niro PHEV (demo) den 1/4 2019 med 300 km på klokken, desværre opdagede vi lidt efter en fejl i læderet på bagsædet, sagen blev ikke oprettet af forhandleren i første omgang? De tænkte måske sagen gik væk af sig selv og har nu skiftet til en anden forhandler og sagen er nu oprettet og afvist af Kia???

Selve bilen virker som om det er en beta version:
1) Når man slukker bilen er den ikke altid helt slukket og kan derfor ikke låses - man skal så starte den igen og slukke den igen?
2) GPS'en er baseret på et VILDT gammelt kort, 5-6 år gamle veje findes ikke.
3) Når bilen tænder er det ikke altid at den tænder - så skal man slukke den og tænde den igen?

Alt sammen fejl som forhandleren helt har afvist at gøre noget ved. De siger at GPS'en kortet kan opdateres i forbindelse med et service - men hvorfor man skal vente et helt år forstår jeg ikke.

Det skal lige siges at det er vores første Kia og måske er mærket bare lidt noget skod, jeg ved det ikke?

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 25. jul 2019 17:14

termit skrev:
tors 25. jul 2019 15:55

1) Når man slukker bilen er den ikke altid helt slukket og kan derfor ikke låses - man skal så starte den igen og slukke den igen?
3) Når bilen tænder er det ikke altid at den tænder - så skal man slukke den og tænde den igen?

Alt sammen fejl som forhandleren helt har afvist at gøre noget ved. De siger at GPS'en kortet kan opdateres i forbindelse med et service - men hvorfor man skal vente et helt år forstår jeg ikke.

Det skal lige siges at det er vores første Kia og måske er mærket bare lidt noget skod, jeg ved det ikke?
Mærket er fint og det er garantien også.

Pkt. 1 og 3 er en Fejl 40. Det opstår når du ikke gør tingene i den rigtige rækkefølge. Forhandleren burde kunne forklare dig dette, men du kan også tjekke manualen.

Mht. GPS er det Ikke unormalt at der kan gå lang tid med at få nye veje ind i kortet. Det samme gælder "løse" GPSer fra f. eks. TomTom. Men de burde da have lagt det nyeste kort ind ved levering.
cbo

Christian L

Indlæg af Christian L » fre 26. jul 2019 09:08

termit skrev:

Jeg købte en Kia Niro PHEV (demo) den 1/4 2019 med 300 km på klokken, desværre opdagede vi lidt efter en fejl i læderet på bagsædet, sagen blev ikke oprettet af forhandleren i første omgang? De tænkte måske sagen gik væk af sig selv og har nu skiftet til en anden forhandler og sagen er nu oprettet og afvist af Kia???

Det lader til, at problemet med garantien ikke er et Kia, men et forhandler problem. Det skulle forhandler jo have løst asap. Problemet for dig, er at hvis skaden også kan være lavet af dig selv, så bliver det svært bevismæssigt. Det er naturligvis noget møg for dig. Min erfaring med Kia og garanti har været ganske fine indtil nu. Har udover min PHEV også en Picanto fra 2012, og den har fået fikset småting på garantien uden problemer. I forhold til det generelle marked har Kia og Huyndai de bedste garantier, men en dårlig forhandler kan være svær at gardere sig imod.
Pkt. 1 og 3, tyder på du er for hurtig, og ikke gør det rigtigt. Min PHEV er med nøglefri, så jeg skal trykke på en knap, ved ikke om du har det samme. Og det er sket en gang eller 2, at jeg har været lige hurtig nok, og ikke givet bilen de sekunder den skal have, og så oplevet samme udfordring. Men det er udelukkende min egen fejl, og har aldrig været et issue.

Det er rigtigt, at Kia ligesom alle andre, som ikke bruger google maps, er afhængig af eksterne leverandører. Og ja, de er ikke altid med på beatet, jeg har også huller i mit kort. Det kan man så give dem skylden for, men det er måske ikke helt fair. Du bør vel også kunne køre din bil derhen, og få dit kort opdateret uden der skal laves service ? Du skal dog være opmærksom på, at det tager en del tid, så regn ikke med de klarer det på 10 minutter. Du kan jo iøvrigt også vælge at bruge google til navigation via din telefon. Der er et sted på forum beskrevet hvordan man får android auto til at virke, og Apple Carplay er jo bare plug and play. Personligt syntes jeg det er fedt, at man bare siger til sin telefon, hvor man vil hen, og har brugt der mange gange både i DK, og i udlandet.

Niroen er ikke uden potentiale for forbedringer, men generelt set syntes jeg Kia har skruet en rigtigt god og solid bil sammen. Håber du får den samme oplevelse med tiden :)

Buchardt
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV advance

Indlæg af Buchardt » fre 26. jul 2019 16:45

termit skrev:

Du kan jo også selv vælge at opdatere kortet i din GPS - opdaterede kort er tilgængelige online til download og skal bare lægges ind på SD-kortet i bilens infotainmentsystem - læs her: viewtopic.php?f=39&t=17063&p=61305&hilit=kort#p61305

Besvar