Kia Ceed PHEV

Alt om PHEV XCeed og Ceed.
aak
Bilmærke og model: Kia Ceed Sw 1,0 T-GDI Attraction
Postnummer: 6400

Kia Ceed PHEV

Indlæg af aak » ons 12. feb 2020 11:35

Hej alle,

Jeg overvejer at skifte min T-GDI 1.0 120HK, 2016 Kia Ceed SW med den nye Kia Ceed SW PHEV, men er lidt bekymret for den lille 105hk benzin motor der sidder i den.

Nu har jeg ikke 100% forstået, hvordan en plugin hybrid fungerer i praksis. Kan jeg risikere at batteriet er helt tomt og at bilen derfor kun kan køre med benzinmotor og dermed, kun trække med 105hk ved længere ture?

Jeg håber at nogen kan svare på det her :)

På forhånd tak!

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Re: Kia Ceed PHEV

Indlæg af Niro » ons 12. feb 2020 13:32

aak skrev:
ons 12. feb 2020 11:35
Hej alle,

Jeg overvejer at skifte min T-GDI 1.0 120HK, 2016 Kia Ceed SW med den nye Kia Ceed SW PHEV, men er lidt bekymret for den lille 105hk benzin motor der sidder i den.

Nu har jeg ikke 100% forstået, hvordan en plugin hybrid fungerer i praksis. Kan jeg risikere at batteriet er helt tomt og at bilen derfor kun kan køre med benzinmotor og dermed, kun trække med 105hk ved længere ture?

Jeg håber at nogen kan svare på det her :)

På forhånd tak!
Ved normal kørsel i Danmark, kan du ikke køre batteriet helt tom. Den lader op, mens du kører med benzinmotor. Når der er nok strøm på, vil den stoppe motoren og kun køre på el. Der hvor den får problemer, er ved kørsel i bjerge. Jeg har selv haft en Niro phev, og ved hvordan det føles, når du kører op ad en stigning på flere kilomenter med over 5%. Når den kommer ned på 2%, er batteriet tomt. Den bliver dog hurtigt ladet op igen, når det går nedad. Men ved kørsel i Danmark er PHEV en super god løsning.

aak

Indlæg af aak » ons 12. feb 2020 15:32

Hej igen,

Tusind tak for svaret! Det lyder spændende og bilen virker også rimelig interessant - Er der noget jeg burde være opmærksom på mhb. på hybridmotorer?

Vores kørselsbehov er primært bykørsel i ferier kan længere ture også findes på op til 600 km...

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » ons 12. feb 2020 20:07

aak skrev:
ons 12. feb 2020 11:35

Motoren er konstrueret specifikt til at være en del af et hybridsystem, så den fungerer ikke så godt alene. Når det er sagt, så er benzinmotoren alene ikke svagere end det man lå og kørte med i 1990erne. Jeg havde en 1,8 liter Berlingo med 90 hk og 147 nm, stort set samme værdier som Ceedens motor har. Og den kørte altså fint 🙂

Motoren i Ceed PHEV er designet efter Atkinson-princippet, hvilket dækker over en motor med lang slaglængde, hvor ventilerne står åbne et stykke tid i kompressionstakten, så der brændes mindre benzin af og man får en længere vandring i arbejdstakten. Det er økonomisk, men ulempen er at der ikke er meget bundtræk. Det leverer elmotor en så. Den giver sit maksimale bundtræk fra 1. omdrejning og supplerer dermed benzinmotoren perfekt.

Men det fungere kun ordentligt, hvis begge dele yder der de skal.

Det, du skal være opmærksom på, er at det er et hybridsystem, så el- og benzinmotoren arbejder sammen og bilen styrer selv hvilken motor, den vil bruge hvornår, ligesom den bruger benzinmotoren til at lave varme. Det giver et lidt alternativt lydbillede, som man lige skal vende sig til og kunne leve med. Derfor er en lang prøvetur et must! Prøv den på motorvej, landevej og by ved forskellige hastigheder og med de forskellige motorprogrammer.

Jeg har selv en Optima PHEV, som fungere på helt samme måde som Ceed PHEV og har aldrig formået at køre batteriet helt ned, heller ikke med campingvogn eller op af mindre bjerge op til 1400
meter. Men jeg har kig på et alpepas til påskeferien - så får vi se 🙂

Jeg var ude at køre en Ceed PHEV (alt i udstyr) idag. Det er en virkelig fed bil og kunne den trække de 1500 kg, som jeg har brug for, kunne det sagtens blive min næste bil.

Til dit brug vil den formodentlig være perfekt. Du vil kunne køre dine kortere ture på ren el (bortset fra opvarmning) og de lange ture klarer den jo snildt.

Min oplevelse var, at den er lidt stiv i affjedringen ift. Optima (som dog er ret komfortabel!) og man kan godt mærke vægten i skarpe sving. Men sætter man den i "Sport" og giver den nogle klø, så er den ganske underholdende 😁.
Jeg synes dog at den er en smule sløv fra 0 på ren el, det virker som om at de første gear er lidt lange. Men når først den ruller trækker den fint igennem.

Mit råd er: Prøv den - og hvis du kan lide den og kan leve med hybridens særheder, så snup den 😀
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

aak

Indlæg af aak » tors 13. feb 2020 16:05

Det lyder meget godt det hele og jeg bliver mere og mere overbevist.

Jeg studser lidt over at den ikke har en elektrisk varmepumpe og derfor skal bruge benzinmotoren til at varme bilen - Hvor stort et problem/irritationsmoment er det? Og hvor mange liter benzin i timen bruger benzinmotoren i timen for opvarmningen (Findes der tal for det?)

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 13. feb 2020 18:26

aak skrev:
tors 13. feb 2020 16:05
Jeg studser lidt over at den ikke har en elektrisk varmepumpe og derfor skal bruge benzinmotoren til at varme bilen - Hvor stort et problem/irritationsmoment er det? Og hvor mange liter benzin i timen bruger benzinmotoren i timen for opvarmningen (Findes der tal for det?)
Personligt ser jeg ikke noget problem i det. I min optik er en PHEV en hybridbil, ikke halvt benzinbil og halvt elbil. Elmotor og benzinmotor er et system, der virker sammen. Hvis du tænder for varmen, er det benzinmotoren, der varmer og hvis du træder sømmet i bund i elektrisk tilstand starter benzinmotoren også for at give det ekstra skub.

Varmepumpen bruger strøm, så den koster på den elektriske rækkevidde, særligt i meget koldt vejr og det lille batteri i en PHEV har ikke så meget at give af.
Når man bruger benzinmotoren til at varme laver den samtidig strøm og forlænger rækkevidden.

Kias fokus er med andre ord på økonomi og rækkevidde, ikke på "fornemmelsen af at køre elbil" som motorjournalisterne siger når VWs marketingafdeling beder dem om det 😁

Men det kunne være fedt at kunne forvarme kabinen mens bilen lader 😁

Jeg ved ikke hvad forbruget pr. time, men motoren kører jo heller ikke i timevis. Når jeg kører på arbejde om morgenen ved omkring 5 grader kører motoren måske 5-10 minutter og starter et par korte perioder i løbet af en tur på 30-40 minutter i bytrafik.
Når jeg kører EV og motoren varmer går den 20 km/l på en 7 km tur og omkring 50 km/l på en 15 km tur. Med andre ord meget, meget længere end en fossilbiler under samme omstændigheder.

Men igen, skynd dig at få en prøvetur i koldt vejr og prøv det 😀
cbo

Rolfandersen
Bilmærke og model: Kia optima phev 2019
Postnummer: 7100

Indlæg af Rolfandersen » tors 13. feb 2020 20:29

Har selv haft en Niro phev ( samme drivlinjen som ceed ) i en kort periode. Til daglig kørsel er bilen super. Men så snart der kommer en campingvogn bagpå eller bilen kører længere strækninger med høj hastighed går det desværre galt. Her kan drivlinjen slet ikke levere overskud. Batteriet aflades helt. Bilen blev tilbagekøbt af forhandler. Idag kører jeg optima phev og her er der overskud til at vedligeholde batteri med campingvogn samt generalt bedre trækkraft fra benzinmotoren.

aak

Indlæg af aak » tors 13. feb 2020 20:52

Rolfandersen skrev:
tors 13. feb 2020 20:29
Har selv haft en Niro phev ( samme drivlinjen som ceed ) i en kort periode. Til daglig kørsel er bilen super. Men så snart der kommer en campingvogn bagpå eller bilen kører længere strækninger med høj hastighed går det desværre galt. Her kan drivlinjen slet ikke levere overskud. Batteriet aflades helt. Bilen blev tilbagekøbt af forhandler. Idag kører jeg optima phev og her er der overskud til at vedligeholde batteri med campingvogn samt generalt bedre trækkraft fra benzinmotoren.
Det lyder jo knap så betryggende... Så den kan ikke opretholde 130/140kmt på motorvej uden at aflade batteriet helt?

Rolfandersen
Bilmærke og model: Kia optima phev 2019
Postnummer: 7100

Indlæg af Rolfandersen » tors 13. feb 2020 22:32

Kommer and på vejret. Hvis det blæste kraftigt kunne min ikke opretholde batteriet desværre. Vores afladede til 2 procent batteri og herefter var der desværre kun 105 HK til en forholdsvis tung bil. Dette var på længere ture på over 100 hvor batteriet ikke var ladet op inden køreturen. Men til normal kørsel og motorvej med 110 - 130 gik det ok

aak

Indlæg af aak » fre 14. feb 2020 12:29

Rolfandersen skrev:
tors 13. feb 2020 22:32
Kommer and på vejret. Hvis det blæste kraftigt kunne min ikke opretholde batteriet desværre. Vores afladede til 2 procent batteri og herefter var der desværre kun 105 HK til en forholdsvis tung bil. Dette var på længere ture på over 100 hvor batteriet ikke var ladet op inden køreturen. Men til normal kørsel og motorvej med 110 - 130 gik det ok
Det var desværre lidt kedelig læsning - Da jeg uanset afstand eller vejrforhold havde håbet op at den kan opretholde hybrid funktionalitet - Det er hvad forhandleren ihvertfald fortalte.

Han mente ikke at jeg kunne riskere at skulle trække udelukkende på 105hk benzin motor - men jeg kan forstå at det er en sandhed med modifikationer... Jeg må genoverveje mit valg, da det her skræmmer mig lidt. Øv. Bilen virkede ellers rigtig lækker med masse af udstyr. :(

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 14. feb 2020 14:29

aak skrev:
fre 14. feb 2020 12:29
Rolfandersen skrev:
tors 13. feb 2020 22:32
Det var desværre lidt kedelig læsning - Da jeg uanset afstand eller vejrforhold havde håbet op at den kan opretholde hybrid funktionalitet - Det er hvad forhandleren ihvertfald fortalte.

Han mente ikke at jeg kunne riskere at skulle trække udelukkende på 105hk benzin motor - men jeg kan forstå at det er en sandhed med modifikationer... Jeg må genoverveje mit valg, da det her skræmmer mig lidt. Øv. Bilen virkede ellers rigtig lækker med masse af udstyr. :(
Der er ret forskelllige oplevelser af det, som Rolf skriver om. Prøv at gå igennem disse tråde:

viewtopic.php?f=39&t=17181

viewtopic.php?f=39&t=10412&start=75 (et stykke nede på siden og de følgende sider)

Jeg erindrer ikke at der kom nogen afklaring på hvorfor nogen oplever et problem under normale driftsforhold og andre ikke.

Jeg har svært ved at tro at problemet ligger i hybridsystemet som sådan, fordi min Optima ikke har noget, der minder om dette problem. Den har godt nok lidt flere heste og Nm, men den kører motorvej med 180 km/t eller campingvogn over Kasselbakkerne uden at løbe tør for strøm og det kan ikke kun skyldes at benzinmotoren har lidt flere heste. Så jeg tror, at der har været en udfordring med motorstyringen på nogle Niro PHEV.

Du bør da ikke afskrive en Kia Ceed PHEV blot fordi nogen for et år siden har haft nogle udfordringer med en Kia Niro PHEV. Ceed er jo en anden bil og motorstyring m.v. er formodentlig ændret/opgraderet.

Men det er jo ret nemt at teste - bare lån en Ceed PHEV hos forhandleren, kør en tur på motorvejen med 130 km/t i HEV og se hvad der sker med batteriets ladeniveau. Bed evt. forhandleren om at låne en med lav ladestand på batteriet.
cbo

aak

Indlæg af aak » tirs 18. feb 2020 12:51

Nu har jeg lige prøvet at prøvekøre bilen i en god times tid med blandet kørsel på bl.a. motor i hård vind og regn - Der synes jeg at den havde problemer med at fastholde batteriniveauet ved 120-130km/t - Jeg synes den generelt havde svært ved at følge med?

Anyway, jeg har besluttet mig at beholde min 2016 Kia Ceed T-GDI foreløbigt og kigger igen om et års tid om den skal skiftes.

Tak for jeres hjælp og svar :)

Kryger
Bilmærke og model: Kia Picanto
Postnummer: 5250

Indlæg af Kryger » tors 20. feb 2020 00:07

Halløjsa.

Nu når i snakker om varmepumpe osv, kan man så ikke sætte bilen til at være varm når man kommer ud i den om morgenen, mens den sidder i laderen?

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 20. feb 2020 00:27

Kryger skrev:
tors 20. feb 2020 00:07
Halløjsa.

Nu når i snakker om varmepumpe osv, kan man så ikke sætte bilen til at være varm når man kommer ud i den om morgenen, mens den sidder i laderen?
Nej, det kan man kun hvis der er et elektrisk varmeapparat i bilen - altså en varmepumpe. Og det er der ikke.
cbo

Kryger
Bilmærke og model: Kia Picanto
Postnummer: 5250

Indlæg af Kryger » tors 20. feb 2020 02:11

cbo skrev:
tors 20. feb 2020 00:27
Kryger skrev:
tors 20. feb 2020 00:07
Halløjsa.

Nej, det kan man kun hvis der er et elektrisk varmeapparat i bilen - altså en varmepumpe. Og det er der ikke.
Hmm. Øv! Det sagde sælgeren ellers. Nå jeg må få det bedste ud af det alligevel 😂

Fik min Ceed PHEV i tirsdags. 💪🏻😁

Besvar