Højt benzinforbrug ved kold motor

Alt om PHEV XCeed og Ceed.
Besvar
HenrikO
Bilmærke og model: KIA Ceed SW PHEV 2020
Postnummer: 8361

Højt benzinforbrug ved kold motor

Indlæg af HenrikO »

Hej alle

Jeg er den lykkelige ejer af en spritny Kia Ceed SW PHEV. Super lækker bil, MEN!...

...jeg synes godt nok den bruger lige lovligt meget benzin på at køre motoren varm/lade batteriet, når jeg starter den. Forleden aften kørte jeg en tur på 13 km, og benzintælleren trak 11 km fra inden den gik ren el, hvilket betød at jeg nærmest holdt i indkørslen igen. Jeg bemærker at efter det er blevet køligere igen (6 grader celsius forleden), så går der betragteligt længere tid inden bilen går på ren el. Bilen blev trukket af elmotoren, men benzinmotoren kørte, hvilket jo betød at det miljøvenlige lidt forsvinder.

Jeg har også holdt lidt øje når jeg kører på arbejde om morgenen. Jeg har 15 km til arbejde, og forleden trak benzintælleren 16 km fra, og EV-rækkevidden gik fra 55 km til 43 km. Det vil sige et samlet forbrug på 28 km (dertil skal det lægges at motoren jo kanaliserer noget af energien til batteriet, så EV forbruget er jo højere end 12 km).

Jeg har set den til EV-mode.

Min kørsel er ret blandet, hvor jeg har ca. 8,5 km motorvej, resten er bykørsel langs Århus ringvej.

Jeg kan regne ud at hele vinterhalvåret kommer den til at have benzinmotoren tændt markant længere tid.

Jeg ved godt at det er en PHEV og ikke en el-bil, men jeg ville alligevel forvente at benzinforbruget skulle være ret lavt når man kører rent el.

Er der andre der har samme observationer?

-
Henrik
KIA CEED SW PHEV 2020
aak
Bilmærke og model: Kia Ceed Sw 1,0 T-GDI Attraction
Postnummer: 6400

Re: Højt benzinforbrug ved kold motor

Indlæg af aak »

Hej,

Jeg har endnu ikke modtaget min, men det er en af de ting jeg har bekymringer omkring. Den tænder for benzinmotoren for at varme kabinen op når det er koldt da den ikke har en elektrisk varmepumpe. Det vil sige at motoren næsten kører i tomgang.

Har du tal på hvad det har betydet i forbrug med det kørselsmønster du har? (km / l)
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Proceed 1.4 T-GDI DCT GT-Line (2020)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH »

Det er jo "by design" - det er sådan Kia har valgt at deres hybridsystem skal opføre sig. De har prioriteret at gemme så meget strøm til kørsel på el, fremfor at bruge det til at fremstille varme. Ganske smart, når der nu er et "varmeværk" ombord alligevel...

Og ja, jo kortere tur man kører des større vil det procentvise benzinforbrug være til opvarmning. Du kan selv gøre lidt, ved fx at skrue ned for varmen i bilen og stille den på "Auto" i stedet for fx at køre på manuel "High" indstilling. Ved Auto varmer den kun ved behov, mens manuel indstilling gør, at den varmer hele tiden.

Her er lidt fra allerede eksisterende indlæg i forum:
viewtopic.php?f=43&t=17022
Tidligere:
2018 Kia Niro PHEV Comfort
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo »

HenrikO skrev: fre 1. maj 2020 09:01 Hej alle

Jeg er den lykkelige ejer af en spritny Kia Ceed SW PHEV. Super lækker bil, MEN!...

...jeg synes godt nok den bruger lige lovligt meget benzin på at køre motoren varm/lade batteriet, når jeg starter den. Forleden aften kørte jeg en tur på 13 km, og benzintælleren trak 11 km fra inden den gik ren el, hvilket betød at jeg nærmest holdt i indkørslen igen. Jeg bemærker at efter det er blevet køligere igen (6 grader celsius forleden), så går der betragteligt længere tid inden bilen går på ren el. Bilen blev trukket af elmotoren, men benzinmotoren kørte, hvilket jo betød at det miljøvenlige lidt forsvinder.

Jeg har også holdt lidt øje når jeg kører på arbejde om morgenen. Jeg har 15 km til arbejde, og forleden trak benzintælleren 16 km fra, og EV-rækkevidden gik fra 55 km til 43 km. Det vil sige et samlet forbrug på 28 km (dertil skal det lægges at motoren jo kanaliserer noget af energien til batteriet, så EV forbruget er jo højere end 12 km).

Jeg har set den til EV-mode.

Min kørsel er ret blandet, hvor jeg har ca. 8,5 km motorvej, resten er bykørsel langs Århus ringvej.

Jeg kan regne ud at hele vinterhalvåret kommer den til at have benzinmotoren tændt markant længere tid.

Jeg ved godt at det er en PHEV og ikke en el-bil, men jeg ville alligevel forvente at benzinforbruget skulle være ret lavt når man kører rent el.

Er der andre der har samme observationer?

-
Henrik
KIA CEED SW PHEV 2020
"Ren el" en irrelevant størrelse :)

Du skal se på dit brændstofforbrug på de korte ture. I mit tilfælde med den noget større og tungere Optima, så bliver benzinforbruget på en kort tur, f.eks. 10-12 km, altid over 20 km/l og når det er lidt varmere i vejret ofte op på 30-40 km/l selvom den varmer. Det er for en kort tur med koldstart og koldt vejr. De værdier kommer en tilsvarende benzin eller diesel bil aldrig i nærheden af. Min gamle diesel Ceed gik 12-14 km/l under de samme forhold og det var med forvarmning via diesel-fyr. Uden forvarmning ville den nok rode nede omkring 10 km/l.

Så du kører lange mere miljøvenligt med din PHEV end du ville have gjort med en tilsvarende benzin eller diesel bil.

Du skal også tænke på at selvom benzinmotoren kører for at lave varme, så driver den jo kun bilens generator og kører med optimalt omdrejningstal ift. at lave god økonomi. Så den bruger ikke ret meget brændstof - vi snakker få deciliter.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
HenrikO

Indlæg af HenrikO »

Jeg tænker at når jeg kan se at benzintælleren bruger hvad der svarer til 10-12 km på at varme op, og den stadigvæk trækker el, så kan jeg jo ligeså godt bare køre på benzin, som el. Det er sådan lidt "dobbelt op", da strøm jo heller ikke er gratis. Jeg synes bare det er sådan lidt "spild" at bruge så meget benzin på at varme bilen op, og lade batteriet - som jo oftest allerede er fuldt ladet når jeg kører om morgenen. Jeg kan godt følge argumentet bag designet, og jeg er helt med på at man skal se forbruget samlet set og ikke kun fokusere på el (så skulle jeg jo have købt en elbil ;)), og at jo kortere ture desto mere forbrug. Jeg er nu bare ret sikker på at brændstoføkonomien kunne være markant bedre hvis der ikke blev brugt så meget benzin - især på de korte ture. Jeg kan i hvert fald tydeligt se forskel, hvor jeg på kørte ture måske rammer omkring 25 km/l, til de ture hvor elmotoren har kørt længere, hvor det jo naturligvis er langt højere.

Jeg synes tit når jeg sætter mig i bilen at så har den en behagelig temperatur, men motoren starter stadigvæk. Det jeg også har læst mig til er at den varmer motoren op til hvis den skal trække hårdt på f.eks. motorvejen, så den er "klar", og ikke koldstarter i en eller anden hård acceleration. Jeg gad nu bare godt at det var noget jeg selv kunne styre - f.eks. når jeg ved at jeg ikke skal på motorvejen, turen kun er f.eks. 10 km og at jeg ikke har brug for at motoren skal være "klar".

Jeg har sat klimaanlægget til 20 grader manuelt, men jeg prøver at sætte den til auto og ser om det har nogen effekt.
dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff »

Hvis du mener bilen er varm nok, kan du slukke for klimaanlægget og køre ren el. Det gør jeg ofte og "nøjes" med sæde og rat varme
ThomasH
Admin

Indlæg af ThomasH »

HenrikO skrev: fre 1. maj 2020 15:42 Jeg tænker at når jeg kan se at benzintælleren bruger hvad der svarer til 10-12 km på at varme op
(...)
Jeg har sat klimaanlægget til 20 grader manuelt, men jeg prøver at sætte den til auto og ser om det har nogen effekt.
Prøv evt. også at slukke helt for klimaanlægget som dyff skriver. Så burde du se en forskel. Men skiftet fra manuel til Auto bør altså også virke... :-)

Starter Ceed phev i EV mode? Ellers kunne det evt. være årsagen - men hvis den kører i HEV vil motoren selvfølgelig også trække. Hvis motoren kører uafbrudt for at varme i EV, så er det ikke normalt. Det er vel max nogle få minutter alt efter udendørs temperaturen.
Tidligere:
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

HenrikO skrev: fre 1. maj 2020 15:42 Jeg tænker at når jeg kan se at benzintælleren bruger hvad der svarer til 10-12 km på at varme op, og den stadigvæk trækker el, så kan jeg jo ligeså godt bare køre på benzin, som el. Det er sådan lidt "dobbelt op", da strøm jo heller ikke er gratis. Jeg synes bare det er sådan lidt "spild" at bruge så meget benzin på at varme bilen op, og lade batteriet - som jo oftest allerede er fuldt ladet når jeg kører om morgenen.
Det giver altså ingen mening at så på rækkevidden for at vurdere forbruget :) Du skal se på forbruget for hele turen for at få det korrekte billede.

Og det er selvfølgelig ikke ligemeget om motoren trækker en lille generator rundt, eller den skal flytte 1600 kg bil. På ren benzin ville forbruget være mindst det dobbelte.

Lad os sige at du kører en tur på 12 km i frostvejr. Forbruget er 25 km/l. Så det har kostet dig 0,5 liter benzin at køre turen. Lad os sige det koster 4,5 kr. Derudover har du brugt 2,5 kWh. Det giver jeg p.t. ca. 4,4 kr. for. Alt i alt 8,9 kr. Samlet svarer det til en benzinbil, der kører 12 km/l, hvad de fleste næppe ville gøre under de omstændigheder.

Og bliver det varmer bliver regnestykket bare bedre og bedre i PHEV ens favør, ind til du rammer 10-12 grader, hvor jeg ikke længere varmer bilen op på korte ture. Så tager du turen for 4,4 kr på el, mens benzinbilisten stadig skal af med 75-100% mere.)
Jeg er nu bare ret sikker på at brændstoføkonomien kunne være markant bedre hvis der ikke blev brugt så meget benzin - især på de korte ture.
Den bruger ikke "meget benzin". Og du skal jo bruge energi til at lave varme, så du vil få et forbrug på el i stedet, hvis den havde elvarme.

Du skulle måske have købt en PHEV med varmepumpe i stedet. Den vil alt andet lige være mere økonomisk/miljøvenlig på korte ture i meget koldt vejr. Til gengæld vil den ikke køre nær så langt på en opladning. Nogle ejere af den slags biler rapporterer et fald i rækkevidde fra ca. 50km til under 20km i koldt vejr.
Det jeg også har læst mig til er at den varmer motoren op til hvis den skal trække hårdt på f.eks. motorvejen, så den er "klar", og ikke koldstarter i en eller anden hård acceleration.
Men det gør den jo heller ikke. Den starter motoren for at lave varme. Hvis du ikke tænder for varmen, starter motoren ikke. :lol:
cbo
ThomasH
Admin

Indlæg af ThomasH »

Og lige en krølle på det med resterende rækkevidde. Det kan du ikke regne med :-)
Den beregner det efter en eller anden algoritme, som sikkert er afhængig af kørselsmønster mv.

Og generelt har det vist sig, at Kia’s teknik på området ikke er helt i top - der er noget herinde et sted vedr. samme “fejl” på Ceed, hvor den viser helt i skoven. Så kig på km/l tallet i stedet.
Tidligere:
Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo »

ThomasH skrev: fre 1. maj 2020 18:00 Og lige en krølle på det med resterende rækkevidde. Det kan du ikke regne med :-)
Den beregner det efter en eller anden algoritme, som sikkert er afhængig af kørselsmønster mv.
Den må beregne ud fra øjeblikkeligt forbrug over en eller anden kortere periode.

Man kan jo starte hjemmefra med over 1000 km rækkevidde (el+benzin), sætte campingvognen på og køre 30 km, hvorefter den falder til 400 km, tage campingvognen af igen og køre lidt, hvorefter den står på 800 km igen :)

Det betyder altså ikke at man har brugt benzin svarende til 600 km kørsel på 30 km :lol:
cbo
HenrikO

Indlæg af HenrikO »

Det giver alt sammen rigtig god mening, og jeg er enig i at forbruget skal vurderes over samlet kørsel. Jeg blev blot overrasket da jeg så benzinforbruget, der varmede bilen - især når jeg ikke rigtigt følte at jeg havde brug for at regulere temperaturen i bilen. Det jeg så har fundet ud af er at hvis man slår klimaanlægget helt fra vha. den store "Off" knap, så starter motoren ikke :lol: Så nu, hvor jeg ikke føler jeg har brug for at regulere varmen i bilen, så kører jeg bare sådan, og så kan bilen køre på ren el - og det var det jeg ledte efter :) Jeg har forholdsvist kort på arbejde (14 km hver vej), så derfor søgte jeg efter en "ren el" mulighed.
Besvar