Placering af donkraft på Ceed SW

Alt om PHEV XCeed og Ceed.
Besvar
jesmarina
Bilmærke og model: Ceed SW
Postnummer: 4681

Placering af donkraft på Ceed SW

Indlæg af jesmarina »

Hey,

helt ny herinde, men har forgæves forsøgt at få info om ovenstående både herinde og i manulen.

Nu medfølger der jo ikke donkraft/reservehjul til Ceed SW'en - bare et kit til at "reparere" et punkteret dæk med - men jeg må da indrømme, at jeg tænkte, at jeg da bare skulle læse i manualen for at finde de punkter på bilen jeg skulle stemme donkraften mod, for at skifte hjul, men jeg tog fejl. Manualen nævner intet (med mindre jeg har kigget de forkerte steder?!).

Har læst om div. punkter herinde, dog på andre modeller, så jeg begynder at mistænke, at jeg slet ikke kan gøre det på min bil?
Selvom jeg har svært ved at tro det.

Er der et klogt hoved herinde der enten kan bekræfte at jeg ikke kan løfte den selv, eller fortælle mig præcis hvor jeg skal sætte donkraften hhv. foran/bagved (luksus ville være med billeder), for jeg er ikke vild med at "satse". Når der herinde skrives "ved hjulophænget", bliver jeg tvivlsom - ikke at jeg hvor hjulophænget er, men jeg ved ikke nok til at vide HVOR på hjulophænget det er forsvarligt at løfte bilen. Jeg er LANGT FRA mekaniker-typen, men jeg har dog altid tidligere skiftet mine hjul selv.

Alle mine tidligere biler har haft tydelige indikatorer for hvor donkraften skal placeres, men jeg kan ingen mærker finde på min nuværende.

Vil sætte pris på enhver hjælp - naturligvis også UDEN billeder m.m.

På forhånd tak.
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Proceed 1.4 T-GDI DCT GT-Line (2020)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Placering af donkraft på Ceed SW

Indlæg af ThomasH »

Det er beskrevet i instruktionsbogen:
https://brochure.kia.com/KiaMotorsDanma ... /?page=544

Det er bedst med en saksedonkraft, men der kan fås nogle afstandsstykker til andre typer, som passer op i løftepunktet. Fx: https://www.conradelektronik.dk/p/cartr ... -t-1884926
Tidligere:
2018 Kia Niro PHEV Comfort
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo »

ThomasH skrev: ons 6. jan 2021 18:51 Det er beskrevet i instruktionsbogen:
https://brochure.kia.com/KiaMotorsDanma ... /?page=544

Det er bedst med en saksedonkraft, men der kan fås nogle afstandsstykker til andre typer, som passer op i løftepunktet. Fx: https://www.conradelektronik.dk/p/cartr ... -t-1884926
En simpel træklods kan også placeres så man kan bruge en garagedonkraft eller lign.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo »

jesmarina skrev: ons 6. jan 2021 16:15 Hey,

helt ny herinde, men har forgæves forsøgt at få info om ovenstående både herinde og i manulen.

Nu medfølger der jo ikke donkraft/reservehjul til Ceed SW'en - bare et kit til at "reparere" et punkteret dæk med - men jeg må da indrømme, at jeg tænkte, at jeg da bare skulle læse i manualen for at finde de punkter på bilen jeg skulle stemme donkraften mod, for at skifte hjul, men jeg tog fejl. Manualen nævner intet (med mindre jeg har kigget de forkerte steder?!).

Har læst om div. punkter herinde, dog på andre modeller, så jeg begynder at mistænke, at jeg slet ikke kan gøre det på min bil?
Selvom jeg har svært ved at tro det.

Er der et klogt hoved herinde der enten kan bekræfte at jeg ikke kan løfte den selv, eller fortælle mig præcis hvor jeg skal sætte donkraften hhv. foran/bagved (luksus ville være med billeder), for jeg er ikke vild med at "satse". Når der herinde skrives "ved hjulophænget", bliver jeg tvivlsom - ikke at jeg hvor hjulophænget er, men jeg ved ikke nok til at vide HVOR på hjulophænget det er forsvarligt at løfte bilen. Jeg er LANGT FRA mekaniker-typen, men jeg har dog altid tidligere skiftet mine hjul selv.

Alle mine tidligere biler har haft tydelige indikatorer for hvor donkraften skal placeres, men jeg kan ingen mærker finde på min nuværende.

Vil sætte pris på enhver hjælp - naturligvis også UDEN billeder m.m.

På forhånd tak.
Hvilken årgang er din Ceed SW?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)
Besvar