Problem med kølesystem på 2,9 HPDI

Til familien med lidt større pladsbehov. Også kendt som Kia Sedona og Hyundai Entourage
Besvar
Rico1
Bilmærke og model: Kia Carnival 2,9 HPDI
Postnummer: 4652

Problem med kølesystem på 2,9 HPDI

Indlæg af Rico1 » man 28. jan 2013 07:13

Er der nogle af jer der er bekendt med en svaghed i Carnivalens kølesystem på en 2,9 HPDI motor ? Jeg har på andre forum's læst noget af det samme som jeg oplever, nemlig at der "bare" står og små bobler i termostathuset/påfyldningsstudsen, men under kørsel trykker kølevæsken over i expansionsbeholderen og så herefter ud i det fri. Jeg syntes ikke jeg kan spore noget omkring en revne i topstykke eller utætte forringer, her i forummet. Men vi har da 'en her i forummet der har haft noget af samme problem, hvor det også har boblet i kølevandsstudsen, han havde fået planslebet topstykket, ny toppakning mm, og den gjorde det stadig efter denne reparation. Vi har bare ikke hørt hvad udfaldet herefter blev ? Men som nævnt, er der nogle af jer derude, DER VED NOGET OM DETTE :D :D

Lenny
Bilmærke og model: kia carnival 2,9 hpdi
Postnummer: 9380

Re: Problem med kølesystem på 2,9 HPDI

Indlæg af Lenny » ons 17. jul 2013 14:50

Hej
er ny her inde. men jeg har samme problem som du.
lige bortset fra at min bil ryger op i kogepunktet. og er så nød til at køre eller tage hold. Da den mister motor kraft :(
og min kia, den ikke spytter vandet ud ? men det bliver i beholderen.

ville være så lykkelig hvis der var nogen det havde et svar på hvad det kunne være ?

Dette er min første Kia

Hilsen Lenny

Carstengk
Bilmærke og model: Kia Carnival 2002 camper
Postnummer: 2860

Indlæg af Carstengk » lør 11. jan 2014 19:35

Hej,
Så står jeg også med problemet at den småbobler og smider vandet over, uden at suge tilbage når den er blevet kold.
Er der måske nogen der har hørt om en løsning på det?

joppe_11
Bilmærke og model: Kia Carnival Camper LX
Postnummer: 7900

Indlæg af joppe_11 » tirs 14. jan 2014 18:17

prøv at læse indlægget fra Carstengk....

jensenknive
Bilmærke og model: Kia Carnival
Postnummer: 3700

Indlæg af jensenknive » tirs 5. aug 2014 13:17

Halløj
Har det Samme problem med min . skal i morgen have foretaget en "sniffer" test at kølevands dampe for at se om det skulle være toppakning :( . Har talt med flere Kia værksteder om problemet , men ingen mente at dette skulle være toppakning .
syntes det er underligt at ingen kan give et fornuftigt svar. der er jo folk der har fået lavet den helt store rep uden ændringer på problemet.
og få lavet en rep til 15-20.000 uden held er jo tåbeligt.
mener at kia-DK burde være mere behjælpelige med dette problem. der er jo mere end 1 der har haft problemet med.

Det kan vel også være luft/prop i systemet

jensenknive

Indlæg af jensenknive » søn 10. aug 2014 09:26

Hej
Har nu været på aut. værksted hvor de lavede en "sniffer" test af kølevandet, den viste ikke noget (ændrede ikke farve) det er selvfølgelig positivt :) men de kunne heller ikke give mig et svar på hvad det så kunne være :cry:

eftersom jeg har læst flere der har haft det samme problem, også nogle der har fået foretaget den helt store rep, dog uden at problemet har ændret sig

spørgsmålet er jo hvem H..... man skal kontakte . eller skal man skifte bil mærke :evil:

Rune
Bilmærke og model: Kia carnival
Postnummer: 4480

Indlæg af Rune » lør 27. sep 2014 10:52

Prøv at kigge på jeres vandrør under bilen..

jensenknive

Indlæg af jensenknive » man 20. okt 2014 14:44

Hej
Jeg står med de samme problemer, men de må alle have skrottet deres Carnival . for løsninger er der ikke nogen af. De valgt måske også det at skifte kiaén ud til noget andet. har forsøgt at kontakte Kia-DK , men de sagde at de skulle have en mere precis diagnose . det er jo underligt når der tilsyneladende er så mange der har dette problem. De må da også høre om det fra div aut Kia værksteder.

Bik
Bilmærke og model: Kia carnival
Postnummer: 7190

Indlæg af Bik » lør 4. mar 2017 14:11

Jeg har fundet en mulig løsning. Mine varmerør til det bagerste varmeapparat er koblet fra pga rust. Jeg kunne heller ikke få fyldt kølesystemet ordentligt op, så jeg fik fat i et ca 40cm langt stykke 32mm PEL slange ( hos en vvs'er ) det passer med at den kan trykkes ned i køleråbningen ovenpå thermostaten, så sørger man for at røret står fuld af kølevand hele tiden mens bilen går. Den skal have lov til at blive helt varm inden man sætter proppen i igen, dvs blæseren i køleren skal starte, inden man er helt sikker på at der ikke er mere luft i systemet. Man skal naturligvis lige checke at der er slange på studsen i ekspansionsbeholderen indeni! Det har ihvertfald virket for mig!!

hkjn
Bilmærke og model: Kia Carnival 2,9 LX, HPDI, Ã¥rg 11-2005
Postnummer: 4400
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af hkjn » tirs 17. okt 2017 08:41

Jeg har oplevet at turboen er slidt og sender lidt tryk i kølvandet, og presser lidt olie i expansionsbeholderen. Der er intet vand i motorolien, og toppakningen er tæt. Min bil har kørt 302.000km

Martin95
Postnummer: 0

Indlæg af Martin95 » ons 5. dec 2018 11:07

Bik skrev:
lør 4. mar 2017 14:11
Jeg har fundet en mulig løsning. Mine varmerør til det bagerste varmeapparat er koblet fra pga rust. Jeg kunne heller ikke få fyldt kølesystemet ordentligt op, så jeg fik fat i et ca 40cm langt stykke 32mm PEL slange ( hos en vvs'er ) det passer med at den kan trykkes ned i køleråbningen ovenpå thermostaten, så sørger man for at røret står fuld af kølevand hele tiden mens bilen går. Den skal have lov til at blive helt varm inden man sætter proppen i igen, dvs blæseren i køleren skal starte, inden man er helt sikker på at der ikke er mere luft i systemet. Man skal naturligvis lige checke at der er slange på studsen i ekspansionsbeholderen indeni! Det har ihvertfald virket for mig!!
Tak for tippet!

Besvar