Test af Bokstuningssæt til Kia Carnival 2007

Til familien med lidt større pladsbehov. Også kendt som Kia Sedona og Hyundai Entourage
Besvar
Testdriver

Test af Bokstuningssæt til Kia Carnival 2007

Indlæg af Testdriver »

Bestilte et sæt bokstuning hos http://www.landberg.dk

Inkl fragt koster det 4047.- kr

Indhold: Sættet indeholder et ledningssæt, en boks, samt en "dummy" man kan sætte på i stedet for boksen. Samt en vejledning.

Monteringen: Selve monteringen tager 10 minutter. Først afmonterer man plastikskjoldet over motoren, og så stikket af commonrail-baren, ledingssættet passer præcist ind i dette stik, så man monterer det blot som et forlængende led indimellem. Jeg valgte så at føre forlængelse ovre til et frit rum foran kølervæsken. Derefter på monterede jeg boksen.

Derefter skal man sætte tænding på bilen, og lade den stå sådan 1 minuts tid. Og så starter man.

Test på rullefelt: Standard skulle bilen ifølge Kia have 185 hk og 343 nm. Med bokstuningen skulle den så få 222 hk og 411 nm.

Fik bilen testet på rullefelt før og efter montage af boks. Før boks havde den ca. 165 hk, altså en del mindre en Kia oplyser! Det er skuffende! Men det er muligt der er lidt mere, det er meget svært at teste en bil med automatgear præcist. Med boksen var forskellen dog markant, og nu var bilen oppe på 185-190 hk. Jeg har et papir med kurven på før og efter boks, meget tydelig forskel.

Hvis der er en bosat i Nordjylland som har en med manuelt gear, så kør forbi Landberg i Hjallerup, så kan han prøve med sådan en.

Roadtest. Først testede jeg 0-100 km/t tiden. Standard er opgivet til 14,6 sekunder (automatgear), med stopuret landede Kia´en nu på knap 10 sekunder.
Prøvede dog at skifte tilbage til standard indstilling, og fik en tid på 13,5 sekunder (altså hurtigere end opgivet selvom bilen tilsyneladende har færre heste en opgivet.. men det kan skyldes at det er målt med stopur og ikke så præcist)
Forbedringen ligger dog mellem 3-4 sekunder i 0-100 tiden.

Vognen føles i hele taget mere harmonisk, hvor turboen før kom i ryk så virker kraftudfoldelsen mere glidende nu, og man stryger op gennem gearene. Accelerationen forsætter uden huller op til 190 km/t hvor jeg løb tør for fri vej (testet på tysk autobahn i ferien, med to voksne, tre børn, hund og fyldt til randen med feriebaggage - jeg siger jer at boksen gjorde en massiv forskel med det læs i bilen :D )
Den føles også bedre de førte par meter, hvor den standard lider af upræget turbo-tøven, så kommer krafterne før nu.

Indstillinger på boksen: Man kan indstille boksen fra 1-9 og derefter A-F, fra a til f er reelt 10 til 16. Jo højere man stiller den jo flere krafter skulle der være. Men stiller man den for højt bliver tomgangen ujævn og motoren kan i fejl, hvorefter man skal slukke tændingen, skrue ned og starte igen.
Boksen er indstillet på 9 ved modtagelsen, og jeg har ikke sporet nogen mærkbar forskel ved at skrue op til D.
Hvis andre prøver bokstuningen kunne det være interessant at udveksle erfaringer med disse indstillinger.

Konklution: Min konklution er at der for 4047 kr er fuld valuta for pengene. En mærkbar forbedring af bilens egenskaber. Og det føles ikke på nogen måde overdrevent eller vildt, man kan stadig godt køre den stille og roligt, den har bare langt mere overskud når man har brug for det og skal ikke arbejde så meget for at komme op i fart. Ligesom det føles som om at motoren simpelthen er mere harmonisk og bedre sat op med boksen.

Producenten påstår også at dieseløkonomien bliver bedre. http://www.diesel-power.com/Kategorie_I ... _1823.html
Det har jeg dog ikke begivet mig ud i at regne på.

Boksen er muligvis i vejen for opretholdelsen af bilens garanti. Men for at undgå dette tvivlsspørgsmål afmonterer man den blot sættet inden service. Det efterlader ingen spor hverken synligt eller usynligt.
Når Carnival tilsyneladende har færre heste standard end Kia opgiver, så burde de nok lukke øjnene for det hvis nogen vælger en bokstuning!
Boksen er TÜV godkendt.

Jeg besvarer gerne spørgsmål. Vil lige slå fast at jeg intet har med Landberg.dk at gøre.
Brugeravatar
kiaklub
Site Admin
Bilmærke og model: Kia Picanto 1.0 Prestige M/Upgrade
Facebook profil: https://www.facebook.com/kiaklubdk/
Postnummer: 2300
Geografisk sted: Amager, København
Kontakt:

Indlæg af kiaklub »

Jeg har fået et billede med stikkets placering tilsendt:
Billede

Hvis nogen har spørgsmål til "testdriver", men ikke har lyst til at fremstå med eget navn, så send spørgsmålet til mig, så skal jeg videresende spørgsmålet anonymt og skrive svaret ind i denne tråd.
KiaS

Re: Test af Bokstuningssæt til Kia Carnival 2007

Indlæg af KiaS »

Jeg har nu gennem noget tid ventet på at de skulle få boksen hjem til den nye Carnival ... uden held ... ser ud til de kun har til den gamle.

/Martin
Testdriver

Indlæg af Testdriver »

Du skal bare sende en mail til Thomas Landberg. Jeg ved ikke hvorfor de ikke har sat den på nettet endnu, men de har den skam.
Brugeravatar
tuxx
Bilmærke og model: Kia cee'd EX 1,6CRDi 5d. Pewter Beige
Postnummer: 6000
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af tuxx »

Betyder det, at din bil med boks er oppe på det som den egentlig skulle have ab fabrik? :?
Kia cee'd EX 1,6 CRDi 5d. '07
VW Golf III 1,4 3d. '92
Testdriver

Indlæg af Testdriver »

tuxx skrev:Betyder det, at din bil med boks er oppe på det som den egentlig skulle have ab fabrik? :?
Ja, mere eller mindre.. Det er som jeg også skriver rimelig skuffende. Men der er forbehold for at min bil har automatgear, så det er svært at måle præcist. Hvis der er en som har en manuel som vil hjælpe med at få svaret ordentligt på det spørgsmål, så mail Thomas Landberg og aftale en tid til rulletest, han gør det gratis.
Brugeravatar
tuxx
Bilmærke og model: Kia cee'd EX 1,6CRDi 5d. Pewter Beige
Postnummer: 6000
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af tuxx »

Okay ja det ville jeg også opleve som skuffende :(
Kia cee'd EX 1,6 CRDi 5d. '07
VW Golf III 1,4 3d. '92
ballonskipper

Indlæg af ballonskipper »

Hej. En lille kommentar til ydelsestest og fabriksdata. Det er særdeles svært at måle ydelsen på en bil med automatgear. Dette gælder ikke kun for Kia men for alle fabrikater med automat gear. Årsagen hertil er særdeles teknisk, men ganske kort er det under acceleratione noget med det interne slip samt tiden for at opbygge tilstrækkeligt turbotryk og under decellerationen noget med, at morstanden/rullemodstanden i transmissione ikke kan måles. End ikk Teknologisk Institut i Århus kan/vil give sig ud i, at måle ydelsen på en bil med automat gear uden en kæmpe stor fejlmargen, og så er det jo lige meget.

Jeg ved at Kia importøren en gang fik en klage fra en kunde, som blot kørte til det lokale Ketner værksted og fik målt sin bil. Denne test viste omkring de 125 HK. og det var kunden jo ikke så glad for, da bilen skulle have 144 HK. Da Kia folkene er seriøse, allierede de sig netop med Teknologisk institut for, at kontrollere denne bil. Da bilen var med automat gear var der en stor del problemer, som beskrevet før, der gjorde, at bilen ikke kunne måles præcist. Kia teknikerne låste så gearkassen ved, at afmontere gearkasse kontrollen og ved hjælp af ledninger og lus, kunne de låse i både converteren og i gearet. Således blev gearkassen altså låst 100% og et gennemløb, som i biler med manuel transmission kunne måles.
Da målingen og efterfølgende kontrol måling blev foretaget, viste bilen faktisk nøjagtigt 144 HK, nøjagtigt som Kia fabrikken havde lovet.

Desuden er der også en fejlmargen i målingen at tage højde for. Der findes, så vidt jeg ved, ikke nogen ydelsesstand som vil kunne måle mere nøjagtigt end 5%. De fleste som foretager disse ydelsestests arbejder endda med fejlmargener på op til 10%.
Så vidt jeg ved, så vil FDM ikke gå ind i en sag ved forskel på opgivet og faktisk ydelse på under 5%. På en ny Carnival vil det jo være over 9 HK.!!

Skal man stole på en ydelsestest vil mindst 3 kørsler på samme stand være at foretrække. Benyt endvidere et værksted som VED hvad de laver, så I ikke går derfra med en skuffet indstilling til en bil som ellers intet fejler, men doktoren har baret tolket signalerne forkert og stillet en fejldiagnose.

Vi har en fed bil i Carnivallen, men husk, alt efter hvor gammel den er, så føkes det ikke særligt hurtigt når hhv. 144/185 HK skal accelerere 2 tons Koreansk kvalitets stål afsted!! (det svarer jo blot til en lille person bil på 1 tons med hhv. 72/92 HK) :-)

Blot et indspark fra en med over 20 års erfaring i autobranchen med mange ydelsesmålinger bag sig!!
Testdriver

Indlæg af Testdriver »

Tak for forklaringen. Det er faktisk præcist hvad jeg fik at vide oppe hos Landberg, men jeg kunne bare ikke huske det ordret og ville så ikke kaste mig ud i nogle vilde forklaringer : :)

Til gengæld fik vi en rimelig god indikator for at boksen virker, i det der var en klar effektforskel på de to tests.

Så det er da muligt Carnivalen ender med de omtalte 222 hk. Men igen hvis der er en som har en manuel så tag endelig forbi ham så vi kan få ren besked :wink:
Ambrosius

Indlæg af Ambrosius »

Sælges et stk Landberg boks til omtalte Kia Carnival.

Kørt i 3 uger, sælges pga. bilskift. pris kr. 2600,-

MVH

Michael A
ambrosius(A)it.dk
Testdriver

Indlæg af Testdriver »

Sælges Bokstuning

Har solgt min Kia for et halvt års tid siden, men har boksen her endnu. Nyprisen kan I se øverst i indlægget, boksen er i perfekt stand, og som jeg skrev i testen her, gør den en kæmpe forskel og giver en langt mere harmonisk bil. Jeg testede også dieseløkonomien med den på, og den gav ca. 2 km mere pr. liter.

Pris: 2000 kr

Kontakt mig via en privat besked.
Testdriver

Indlæg af Testdriver »

Solgt
pen-s
Bilmærke og model: Kia Rio 1,2 CVVT
Postnummer: 2610

Indlæg af pen-s »

Hej med dig !