Service

Skabt som crossover. Født som hybrid
Niro
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 16:00
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6771

Service

Indlæg af Niro » ons 4. jul 2018 22:38

I dag kontaktede jeg Kia for at høre, hvad jeg skal gøre med hensyn til servicetidspunkt. Bilen har kørt 8400 siden den 25. april, og da vi kommer til at køre ca. 7000 fra den 25. juli - 19. august, vil bilen til den tid have kørt ca. 17000. Jeg fik det svar, at så skal den til service nu, da den ikke må overskride 15.000. I så fald skal der skrives en ny garantierklæring eller noget i den retning. Så den skal til service næste fredag, hvor den så har kørt ca. 9300. Der skal samtidig måske skiftes bærearme, checkes ledningsnet og en ting mere, jeg ikke lige husker. Prisen på service er 2090. Det synes jeg er lige pebret nok, når det er 1. service. Næste service vil så være 9300 +15.000 = 24300. Gad vide hvad det så koster, da det må være som et 30.000 km service.

Bragumsnit
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 4. jul 2018 23:44
Bilmærke og model: Picanto

Re: Service

Indlæg af Bragumsnit » ons 4. jul 2018 23:50

Når jeg har haft picantoen til service, så har det ikke betydet noget om den var 1500 km for meget til en side.
Prøv et andet Kia værksted evt.

Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin
Indlæg: 607
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Service

Indlæg af ThomasH » tors 5. jul 2018 05:54

Der er en regel om +/- x% kilometer ift det angivne serviceinterval. Så der er muligheder for evt at udskyde det, hvis det holder sig indenfor dette. Kan desværre ikke lige huske det nu :-)

Men på den anden side, vil det nok være fint at få skiftet bærearme og tjekket ledningsnet inden en lang ferietur!?

Der er endnu en kampagne for Niro phev (og Optima phev) i Danmark. Mormor-laderen har ikke et jord-ben på stikket, så Kia udleverer en lille stump kabel med hun-stik og en schuko med jord-ben. Fik min da jeg var forbi forhandleren i anden anledning.
Det har åbenbart givet lidt snurrende fornemmelse hvis man rørte bilen under ladning i et stik med jord (tror jeg, er ikke elektriker :-))
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

hib
Indlæg: 159
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Service

Indlæg af hib » tors 5. jul 2018 08:42

ThomasH skrev:
tors 5. jul 2018 05:54
Der er en regel om +/- x% kilometer ift det angivne serviceinterval. Så der er muligheder for evt at udskyde det, hvis det holder sig indenfor dette. Kan desværre ikke lige huske det nu :-)

Men på den anden side, vil det nok være fint at få skiftet bærearme og tjekket ledningsnet inden en lang ferietur!?

Der er endnu en kampagne for Niro phev (og Optima phev) i Danmark. Mormor-laderen har ikke et jord-ben på stikket, så Kia udleverer en lille stump kabel med hun-stik og en schuko med jord-ben. Fik min da jeg var forbi forhandleren i anden anledning.
Det har åbenbart givet lidt snurrende fornemmelse hvis man rørte bilen under ladning i et stik med jord (tror jeg, er ikke elektriker :-))
Hvis der ikke er et dansk jordstik på mormor-kablet, hjælper Schuko-stikket med jordforbindelse da ikke. Der vil jo kun være jordforbindelse fra den ene ende af det lille stump kabel til den anden ende.

Brugeravatar
ThomasH
Hjælpeadmin
Indlæg: 607
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: Service

Indlæg af ThomasH » tors 5. jul 2018 08:53

Det er noget med, at hvis man ikke har en Schuko stikkontakt men almindelig og bruger mormor-laderen, så er der behov for adapteren.
- Som sagt, jeg er ikke elektriker :-D
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Brugeravatar
Wee
Indlæg: 733
Tilmeldt: fre 2. nov 2007 09:22
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Re: Service

Indlæg af Wee » tors 5. jul 2018 10:19

Jeg købte denne i jam og fix på vej til forhandleren for at hente bilen;

https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop- ... 0/9042128/
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

hib
Indlæg: 159
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Service

Indlæg af hib » tors 5. jul 2018 11:46

ThomasH skrev:
tors 5. jul 2018 08:53
Det er noget med, at hvis man ikke har en Schuko stikkontakt men almindelig og bruger mormor-laderen, så er der behov for adapteren.
- Som sagt, jeg er ikke elektriker :-D
OK - jeg er med. Mormorladeren er født med en Schuko stikprop, og mangler altså en adapter til danske stikkontakter.
Alternativt kan man nu købe Schuko-stikkontakter til montering i LK's Fuga serie.

pipper
Indlæg: 195
Tilmeldt: fre 25. jan 2013 17:30
Bilmærke og model: Venter på Kia Niro advance (August)
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Re: Service

Indlæg af pipper » tors 5. jul 2018 18:35

Niro skrev:
ons 4. jul 2018 22:38
I dag kontaktede jeg Kia for at høre, hvad jeg skal gøre med hensyn til servicetidspunkt. Bilen har kørt 8400 siden den 25. april, og da vi kommer til at køre ca. 7000 fra den 25. juli - 19. august, vil bilen til den tid have kørt ca. 17000. Jeg fik det svar, at så skal den til service nu, da den ikke må overskride 15.000. I så fald skal der skrives en ny garantierklæring eller noget i den retning. Så den skal til service næste fredag, hvor den så har kørt ca. 9300. Der skal samtidig måske skiftes bærearme, checkes ledningsnet og en ting mere, jeg ikke lige husker. Prisen på service er 2090. Det synes jeg er lige pebret nok, når det er 1. service. Næste service vil så være 9300 +15.000 = 24300. Gad vide hvad det så koster, da det må være som et 30.000 km service.
Jeg ringede rundt til to KIA værksteder for at få pris på diverse service til en Niro.

De lå også mellem 1800 og 2100 for det lille service.
30.000 km kostede 3400 kr det ene sted og 3800 kr det andet sted.
Det er også dyrt.
Så det vil koste ca 6000 kr hvis man kører ca 30.000 km årligt.

hib
Indlæg: 159
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Service

Indlæg af hib » tors 5. jul 2018 20:43

pipper skrev:
tors 5. jul 2018 18:35
Niro skrev:
ons 4. jul 2018 22:38
I dag kontaktede jeg Kia for at høre, hvad jeg skal gøre med hensyn til servicetidspunkt. Bilen har kørt 8400 siden den 25. april, og da vi kommer til at køre ca. 7000 fra den 25. juli - 19. august, vil bilen til den tid have kørt ca. 17000. Jeg fik det svar, at så skal den til service nu, da den ikke må overskride 15.000. I så fald skal der skrives en ny garantierklæring eller noget i den retning. Så den skal til service næste fredag, hvor den så har kørt ca. 9300. Der skal samtidig måske skiftes bærearme, checkes ledningsnet og en ting mere, jeg ikke lige husker. Prisen på service er 2090. Det synes jeg er lige pebret nok, når det er 1. service. Næste service vil så være 9300 +15.000 = 24300. Gad vide hvad det så koster, da det må være som et 30.000 km service.
Jeg ringede rundt til to KIA værksteder for at få pris på diverse service til en Niro.

De lå også mellem 1800 og 2100 for det lille service.
30.000 km kostede 3400 kr det ene sted og 3800 kr det andet sted.
Det er også dyrt.
Så det vil koste ca 6000 kr hvis man kører ca 30.000 km årligt.

Lyder dyrt, men man er vel nødt til det pga. garantien?

Niro
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 16:00
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6771

Re: Service

Indlæg af Niro » tors 5. jul 2018 21:13

hib skrev:
tors 5. jul 2018 20:43
pipper skrev:
tors 5. jul 2018 18:35
Niro skrev:
ons 4. jul 2018 22:38
I dag kontaktede jeg Kia for at høre, hvad jeg skal gøre med hensyn til servicetidspunkt. Bilen har kørt 8400 siden den 25. april, og da vi kommer til at køre ca. 7000 fra den 25. juli - 19. august, vil bilen til den tid have kørt ca. 17000. Jeg fik det svar, at så skal den til service nu, da den ikke må overskride 15.000. I så fald skal der skrives en ny garantierklæring eller noget i den retning. Så den skal til service næste fredag, hvor den så har kørt ca. 9300. Der skal samtidig måske skiftes bærearme, checkes ledningsnet og en ting mere, jeg ikke lige husker. Prisen på service er 2090. Det synes jeg er lige pebret nok, når det er 1. service. Næste service vil så være 9300 +15.000 = 24300. Gad vide hvad det så koster, da det må være som et 30.000 km service.
Jeg ringede rundt til to KIA værksteder for at få pris på diverse service til en Niro.

De lå også mellem 1800 og 2100 for det lille service.
30.000 km kostede 3400 kr det ene sted og 3800 kr det andet sted.
Det er også dyrt.
Så det vil koste ca 6000 kr hvis man kører ca 30.000 km årligt.

Lyder dyrt, men man er vel nødt til det pga. garantien?
Nej heldigvis er man ikke tvungen til at komme på aut værksteder i Danmark. Med de priser kører jeg til Kia i Flensburg, hvor jeg har god erfaring med flere andre mærker.

hib
Indlæg: 159
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Service

Indlæg af hib » fre 6. jul 2018 09:42

Niro skrev:
tors 5. jul 2018 21:13
hib skrev:
tors 5. jul 2018 20:43
pipper skrev:
tors 5. jul 2018 18:35


Jeg ringede rundt til to KIA værksteder for at få pris på diverse service til en Niro.

De lå også mellem 1800 og 2100 for det lille service.
30.000 km kostede 3400 kr det ene sted og 3800 kr det andet sted.
Det er også dyrt.
Så det vil koste ca 6000 kr hvis man kører ca 30.000 km årligt.

Lyder dyrt, men man er vel nødt til det pga. garantien?
Nej heldigvis er man ikke tvungen til at komme på aut værksteder i Danmark. Med de priser kører jeg til Kia i Flensburg, hvor jeg har god erfaring med flere andre mærker.

Tror ikke at det kan betale sig. Det er trods alt ikke gratis at køre fra Hundested til Flensborg.
Jeg har læst, at Kia Danmark kræver dokumentation for, at bilen bliver serviceret efter danske normer ved service i udlandet, for at garantien ikke bortfalder.

Neo
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 16. apr 2018 17:48
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 7500

Re: Service

Indlæg af Neo » fre 6. jul 2018 20:46

Jeg vurderde at en service aftale ville være godt for mig, da den gælder i 5 år og betaler ALLE sliddele undtaget dæk. Så jeg får i hvert fald et sæt nye bremseskiver inden de 5 år. Så ved jeg præcis hvad service koster de næste 5 år og så er det kun hvis jeg smadrer bilen der kommer ekstra udgifter.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 505
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Service

Indlæg af cbo » tirs 10. jul 2018 13:18

hib skrev:
fre 6. jul 2018 09:42

Tror ikke at det kan betale sig. Det er trods alt ikke gratis at køre fra Hundested til Flensborg.
Jeg har læst, at Kia Danmark kræver dokumentation for, at bilen bliver serviceret efter danske normer ved service i udlandet, for at garantien ikke bortfalder.
Jeg har fået serviceret en Kia Ceed mange gange i Tyskland uden knas med garantien i DK. Noget andet er at det tyske værksted er meget mere opmærksom på at få fejl og mangler fikset på garantien, mens danske Kia værksteder ofte virker mere fokuseret på at snakke udenom. Servicen har også været bedre hos værkstedet i Tyskland.
Men man bliver da ikke populær hos sit danske værksted, hvis der er tyske stempler i bogen. Så falder servicen yderligere, i min erfaring.

Hvis du bruger et tysk værksted, så husk at sige tydeligt, at de ikke skal lave rustinspektion. Den skal laves i Danmark og er der tyske stempler for rustinspektion i bogen, så skal Kia værkstedet i Danmark nok funde ud af at løbe fra rustgarantien.

Med hensyn til transport omkostninger til Tyskland, så kan man jo planlægge eftersynet efter at man alligevel skal derned ifb. ferie eller indkøb.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Niro
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 16:00
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6771

Re: Service

Indlæg af Niro » fre 13. jul 2018 15:32

cbo skrev:
tirs 10. jul 2018 13:18
hib skrev:
fre 6. jul 2018 09:42

Tror ikke at det kan betale sig. Det er trods alt ikke gratis at køre fra Hundested til Flensborg.
Jeg har læst, at Kia Danmark kræver dokumentation for, at bilen bliver serviceret efter danske normer ved service i udlandet, for at garantien ikke bortfalder.
Jeg har fået serviceret en Kia Ceed mange gange i Tyskland uden knas med garantien i DK. Noget andet er at det tyske værksted er meget mere opmærksom på at få fejl og mangler fikset på garantien, mens danske Kia værksteder ofte virker mere fokuseret på at snakke udenom. Servicen har også været bedre hos værkstedet i Tyskland.
Men man bliver da ikke populær hos sit danske værksted, hvis der er tyske stempler i bogen. Så falder servicen yderligere, i min erfaring.

Hvis du bruger et tysk værksted, så husk at sige tydeligt, at de ikke skal lave rustinspektion. Den skal laves i Danmark og er der tyske stempler for rustinspektion i bogen, så skal Kia værkstedet i Danmark nok funde ud af at løbe fra rustgarantien.

Med hensyn til transport omkostninger til Tyskland, så kan man jo planlægge eftersynet efter at man alligevel skal derned ifb. ferie eller indkøb.
Så fik jeg skiftet bærearme og 15000 km service til 2084. Jeg fik samtidig en fast pris på 30.000 km service til 3549, som skal laves om 3 måneder. Heldigvis sagde jeg nej til at få at få renset bremser. Bilen er jo ikke engang 3 måneder. Det vil de have 795 for. Jeg ved ikke, hvorfor de har så travlt med det i Danmark, for i Tyskland er jeg aldrig blevet spurgt om det, ved hverken VW, Peugeot eller Opel. Så næste service bliver ved Kia Liebigstrasse Flensburg.

hib
Indlæg: 159
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Service

Indlæg af hib » fre 13. jul 2018 17:20

Niro skrev:
fre 13. jul 2018 15:32
cbo skrev:
tirs 10. jul 2018 13:18
hib skrev:
fre 6. jul 2018 09:42

Tror ikke at det kan betale sig. Det er trods alt ikke gratis at køre fra Hundested til Flensborg.
Jeg har læst, at Kia Danmark kræver dokumentation for, at bilen bliver serviceret efter danske normer ved service i udlandet, for at garantien ikke bortfalder.
Jeg har fået serviceret en Kia Ceed mange gange i Tyskland uden knas med garantien i DK. Noget andet er at det tyske værksted er meget mere opmærksom på at få fejl og mangler fikset på garantien, mens danske Kia værksteder ofte virker mere fokuseret på at snakke udenom. Servicen har også været bedre hos værkstedet i Tyskland.
Men man bliver da ikke populær hos sit danske værksted, hvis der er tyske stempler i bogen. Så falder servicen yderligere, i min erfaring.

Hvis du bruger et tysk værksted, så husk at sige tydeligt, at de ikke skal lave rustinspektion. Den skal laves i Danmark og er der tyske stempler for rustinspektion i bogen, så skal Kia værkstedet i Danmark nok funde ud af at løbe fra rustgarantien.

Med hensyn til transport omkostninger til Tyskland, så kan man jo planlægge eftersynet efter at man alligevel skal derned ifb. ferie eller indkøb.
Så fik jeg skiftet bærearme og 15000 km service til 2084. Jeg fik samtidig en fast pris på 30.000 km service til 3549, som skal laves om 3 måneder. Heldigvis sagde jeg nej til at få at få renset bremser. Bilen er jo ikke engang 3 måneder. Det vil de have 795 for. Jeg ved ikke, hvorfor de har så travlt med det i Danmark, for i Tyskland er jeg aldrig blevet spurgt om det, ved hverken VW, Peugeot eller Opel. Så næste service bliver ved Kia Liebigstrasse Flensburg.

Renset bremser? Det har jeg dog ligegodt aldrig nogensinde hørt om. Jeg har haft 14 biler i de seneste 53 år, og har aldrig nogen sinde fået renset bremser. Og jeg har aldrig nogen sinde haft vrøvl med bremserne. Min erfaring viser, at klodserne skal skiftes ca. for hver 90.000 km. og skiverne for ca. for hver 180.000 km. og ankerpladerne når de er rustet op. Det er vist en regulær pengemaskine fra værkstedets side.

Besvar