Mister krafter med campingvogn

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Rolfandersen
Bilmærke og model: Kia Niro phev
Postnummer: 7100

Re: Mister krafter med campingvogn

Indlæg af Rolfandersen » ons 25. jul 2018 11:59

Måske den kan eftermonteres med en funktion som kan tvangslade bilen som du skriver.

Brugeravatar
helskov
Bilmærke og model: Hyundai Ioniq PHEV Premium
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=405456
Postnummer: 0
Geografisk sted: FrølundeFed (Korsør)

Indlæg af helskov » ons 25. jul 2018 12:15

Energien til ladning skal jo komme et sted fra.
Så enten er det at slæbe en 12-1300kg vogn med 105hk benzin og lade, eller
bruge af batteriet til hjælp med at slæbe. Energien kommer jo ikke magisk.

Har selv slæbt campingvogne efter min Cee'd diesel i flere år. Kan slet ikke forstille mig
hvordan det vil gå med en 105hk benzin at slæbe de karle.
Best Regards
Søren H

Tidligere 2014 Kia Cee'd 1.6 CRDI Premium kørt 135.000km.
Tidligere 2007 Cee'd 1.6 CRDI EX i 9år med 285.000 problemfrie km. :-)

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » ons 25. jul 2018 14:07

Jeg undrer mig lidt over nogle af de indlæg her, og vil opfordre folk til følgende:

Kør en tur med displayet som viser energi flowet i bilen. Tag en tur på motorvej, og læg så mærke til, hvordan det ændrer sig afhængig af hvordan man belaster bilen. Lige så snart pilen i økometeret er centralt placeret begynder bilen at bruge el motoren for at hjælpe til. Såfremt man kører med campingvogn efter, samt en sikkert godt pakket bil, så vil man på den måde hurtigt aflade batteriet fuldstændig, da bilen har behov for begge motorers trækkraft. Når man så har drænet batteriet helt, så er der kun de 105 heste, og dens moment tilbage.

Jeg brugte lidt tid i starten på, at finde ud af præcis hvornår bilen lader, og hvornår den bruger el motor, så jeg kan tilpasse min kørsel til mit behov for strøm.
I vil også kunne opleve, at I i meget dårligt vejr med kraftig blæst kan aflade batteriet selv ved kun 100 km/t på motorvej, simpelthen fordi bilen føler den har behov for hjælp fra el motor, for at give den optimale trækkraft. Den "fornøjelse" har jeg selv haft, hvor 30 km EV rækkevidde blev til nul i en tur fra Kbh. til Nyborg ved 110 i timen. Men vejret var ekstremt.

Jeg er enig i, at Kia måske burde sætte grænsen for træk til et langt lavere niveau. Eller også skulle de være skarpere i deres kommunikation. For det ville jo også være ærgerligt, hvis man ikke kunne trække en stor trailer/vogn på kortere ture, når bilen faktisk kan det. Uvidenhed fra forhandler/importør er måske det største problem.

Død ærgeligt for dem, som har købt bilen i forventing om den kan trække 1300 kg på lange ture, for det er den tydeligvis ikke beregnet til :(
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » ons 25. jul 2018 15:44

helskov skrev:
ons 25. jul 2018 12:15
Energien til ladning skal jo komme et sted fra.
Så enten er det at slæbe en 12-1300kg vogn med 105hk benzin og lade, eller
bruge af batteriet til hjælp med at slæbe. Energien kommer jo ikke magisk.
En benzinmotor er jo bare en klump jern. Der er ingen energi i den. Energien kommer fra brændstoffet og jo mere energi, du skal bruge, jo mere brændstof skal der til. Det er der ingen magi i. Da det er en hybridbil, fungerer den ikke ordentligt med mindre der er både en elmotor og en benzinmotor til at tage slæbet. Så prioriteringen ved 10-15% batteri bør altid være at lade, så hele systemydelsen kan anvendes. En Niro bør med andre ord altid have 147 HK og 265 NM til rådighed. Det koster selvfølgelig brændstof, men hele systemydelsen skal altid kunne anvendes, ellers er der efter min mening tale om en fejl i systemet.

Så kan det da godt være at du kommer til at bruge 10-15 liter pr. 100 km og at det ville gøre en Niro til en dyr campingtrækker.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at en Niro HEV bare vil køre batteriet fladt og efterlade føreren med en ren benzinmotor-løsning.
Har selv slæbt campingvogne efter min Cee'd diesel i flere år. Kan slet ikke forstille mig
hvordan det vil gå med en 105hk benzin at slæbe de karle.
Pointen er, at det er en 147 HK motor med 265 NM, som så åbenbart vælger at smide en stor del af kraften under visse omstændigheder. Du ville næpe heller være glad, hvis din campingtrækkende Ceed bare lukkede ned for to cylindere fordi Kia syntes den skulle spare på brændstoffet... :-)
Senest rettet af cbo ons 25. jul 2018 16:18, rettet i alt 1 gang.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 25. jul 2018 16:03

Christian L skrev:
ons 25. jul 2018 14:07
I vil også kunne opleve, at I i meget dårligt vejr med kraftig blæst kan aflade batteriet selv ved kun 100 km/t på motorvej, simpelthen fordi bilen føler den har behov for hjælp fra el motor, for at give den optimale trækkraft. Den "fornøjelse" har jeg selv haft, hvor 30 km EV rækkevidde blev til nul i en tur fra Kbh. til Nyborg ved 110 i timen. Men vejret var ekstremt.
EV rækkevidde på 0 betyder ikke at hybridsystemet går ud af drift, men vel netop at bilen ikke længere vil køre i ren elektrisk tilstand fordi der skal være strøm til hybridsystemet. I Optimaen sker dette ved ca. 15%. Så ligger den og cykler mellem 12 og 15 % og lader batteriet, så hybridsystemet fortsat virker.
Jeg er enig i, at Kia måske burde sætte grænsen for træk til et langt lavere niveau. Eller også skulle de være skarpere i deres kommunikation. For det ville jo også være ærgerligt, hvis man ikke kunne trække en stor trailer/vogn på kortere ture, når bilen faktisk kan det. Uvidenhed fra forhandler/importør er måske det største problem.

Død ærgeligt for dem, som har købt bilen i forventing om den kan trække 1300 kg på lange ture, for det er den tydeligvis ikke beregnet til :(
Hvis bilen ikke kan trække en tung trailer over længe stræk, så bør Kia helt klart nævne det. Men jeg vil mene at der er tale om en mangel ved bilen, hvis man kan få hybridsystemet til at stå af ved at trække en anhænger. Det svarer til at hjulene falder af hvis de snurrer for hurtigt rundt for længe......

Og så skal man jo lige huske at Kjærgaard har trukket en campingvogn med ca. 1000 kg egenvægt og 1300 kg totalvægt til Norge og hjem med sin Niro uden bøvl, tilsyneladende.
cbo

Steven
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance
Postnummer: 8660

Indlæg af Steven » tors 26. jul 2018 14:05

Jeg er ikke i tvivl om at min Niro kan trække vores 1200 kg. campingvogn til Italien og hjem igen. Spørgsmålet er hvor hurtigt!
Alle biler har naturligvis en grænse for hvor langt,stejlt og hurtigt de kan trække en given vægt.
Jeg kan se, fra kørsel i Danmark, at vores Niro kan nå til et punkt, når det er gået hurtigt op ad bakke,hvor benzin motoren ikke er i stand til at lade batteriet op og samtidig holde hastigheden. På et eller andet tidspunkt må den forhåndenværende strøm slippe op - hvis bakken er stejl og lang nok - og så falder hastigheden.
Min usikkerhed går på om jeg, hvis jeg skal krydse f.eks. Alperne, kommer til at køre f.eks. 40 km i timen for at komme over bjergene. Det ville jeg had men kun en test kan vise det.
På alm. danske motorveje holder kan den holde batteri niveauet ved ca. 80 km/t så der er power på batteriet når der kommer en større bakke.
Vh. Steven

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 26. jul 2018 20:03

Steven skrev:
tors 26. jul 2018 14:05
Jeg kan se, fra kørsel i Danmark, at vores Niro kan nå til et punkt, når det er gået hurtigt op ad bakke,hvor benzin motoren ikke er i stand til at lade batteriet op og samtidig holde hastigheden. På et eller andet tidspunkt må den forhåndenværende strøm slippe op - hvis bakken er stejl og lang nok - og så falder hastigheden.
Enig - men jeg vil stadig mene at det vil være en fejl, hvis bilen kan købe tør for strøm. At hastigheden kan falde og benzinforbruget stige fordi der skal bruges energi på at lade er en ting - men at halvdelen af driftsystemet (elmotoren) står af er ikke acceptabelt. Det er jo netop elmotoren, der er brug for i denne situation, da den levere meget af drejningsmomentet.

Men det er da interessant, at manualen ikke nævner en energistrøm, hvor brændstofmotoren trækker og lader mens elmotoren understøtter ("forstærker").

Men ja, der må test til og et svar fra Kia.
cbo

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 26. jul 2018 20:06

Steven og Rolf, lader i bilen skifte gear selv, eller bruger i det manuelle gearskifte, når I kører med campingvogn?
cbo

Steven

Indlæg af Steven » tors 26. jul 2018 21:12

Måske jeg har været for uklar i det jeg har skrevet. Jeg har ikke været ude for at elmotoren er stået helt af (endnu!). Batterietikonet på instrumentbrættet har stået på nul, men der har stadigvæk lidt strøm på. Det der bekymre mig er at,hvis belastningen (bjergene) bliver så stor, at bilen må gå så langt ned i fart at det bliver ulideligt. Motorerne kan jo ikke blive ved med at levere de ca. 145 HK. de har tilsammen hvis ikke benzinmotoren har overskud til at lade batteriet op. Men måske har jeg misforstået hvordan det fungere.
Jeg har kørt med campingvognen herhjemme og der er 8-9% strøm tilbage og tænkt ... ups...hvad nu hvis vi kom til Alperne nu...?? Skulle familien så ud og skubbe bagpå? :o
Vh. Steven

Kjaeregaard
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Comfort
Postnummer: 5000

Indlæg af Kjaeregaard » tors 26. jul 2018 21:38

Hej Steven
På vores tur til Norge var vi ofte ude for stigninger på 6-7%, strømmen var brugt op, men i sports mode og cirka 55 Km/t og i 3. elle 4. gear gik det fint med at forcere stigningen :D Uden konen eller jeg skulle ud at skubbe og heller ikke den store kø efter Niroen.
Jeg holdt en del øje med motortemperaturen men den forblev helt normal.
Jeg ville ikke have nogle bekymringer med Kasselbakkerne eller Alperne, ind bagved lastbilerne de har større besvær med at komme op :(
Niro er ingen Diselbil som er det ideelle som campingtrækker, men så mangler de alle de goder vi har i det daglige med en Niro :) :)
mvh Kjaergard
Mvh Kjærgaard
Kia Niro PHEV

Rolfandersen
Bilmærke og model: Kia Niro phev
Postnummer: 7100

Indlæg af Rolfandersen » tors 26. jul 2018 22:43

Vi er lige kommet hjem i dag fra Nykøbing Mors. En tur på godt 160 km. Vi kørte derfra med 95 % batteri. Denne gang brugte jeg udelukkende 4 gear hjem landevej og motorvej med 80 - 85. Da vi kom hjem stod den på 57 %. Så man kan godt nå et stykke ned sydpå, men må nok også indrømme at ned til Italien er et projekt jeg lige vil overveje. Men man skal holde noget øje med energiforbrug i bilens display for ikke at bruge for meget strøm.

Steven

Indlæg af Steven » fre 27. jul 2018 08:03

cbo skrev:
tors 26. jul 2018 20:06
Steven og Rolf, lader i bilen skifte gear selv, eller bruger i det manuelle gearskifte, når I kører med campingvogn?
Jeg har eksperimenteret med begge, synes ikke det gør nogen forskel.
Vh. Steven

Steven

Indlæg af Steven » fre 27. jul 2018 08:06

Kjaeregaard skrev:
tors 26. jul 2018 21:38
Hej Steven
På vores tur til Norge var vi ofte ude for stigninger på 6-7%, strømmen var brugt op, men i sports mode og cirka 55 Km/t og i 3. elle 4. gear gik det fint med at forcere stigningen :D Uden konen eller jeg skulle ud at skubbe og heller ikke den store kø efter Niroen.
Jeg holdt en del øje med motortemperaturen men den forblev helt normal.
Jeg ville ikke have nogle bekymringer med Kasselbakkerne eller Alperne, ind bagved lastbilerne de har større besvær med at komme op :(
Niro er ingen Diselbil som er det ideelle som campingtrækker, men så mangler de alle de goder vi har i det daglige med en Niro :) :)
mvh Kjaergard
Tak, Kjaergard. Det lyder godt. Vi må lade det komme an på en prøve, men det bliver nok først til næste sommer. Arjedet kalder. :o
Vh. Steven

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 27. jul 2018 15:15

Steven skrev:
tors 26. jul 2018 21:12
Måske jeg har været for uklar i det jeg har skrevet. Jeg har ikke været ude for at elmotoren er stået helt af (endnu!). Batterietikonet på instrumentbrættet har stået på nul, men der har stadigvæk lidt strøm på. Det der bekymre mig er at,hvis belastningen (bjergene) bliver så stor, at bilen må gå så langt ned i fart at det bliver ulideligt. Motorerne kan jo ikke blive ved med at levere de ca. 145 HK. de har tilsammen hvis ikke benzinmotoren har overskud til at lade batteriet op. Men måske har jeg misforstået hvordan det fungere.
Jeg har kørt med campingvognen herhjemme og der er 8-9% strøm tilbage og tænkt ... ups...hvad nu hvis vi kom til Alperne nu...?? Skulle familien så ud og skubbe bagpå? :o
Som jeg forstår det, så burde motoren fortsat lade, så elmotoren kan hjælpe til. Den bliver til en ren hybridbil, så at sige.
cbo

Milohund
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Indlæg af Milohund » fre 27. jul 2018 15:42

Du kan sagtens køre den så langt ned så den ikke kan bruge strøm det prøvede jeg i påsken med tagboks på i Tyskland i med Ca? 120 kmt der kom den så langt ned at det var minder sjovt at overhale jeg kører PHEV

Besvar