Clever, E.on eller noget andet

Skabt som crossover. Født som hybrid.
hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: Clever, E.on eller noget andet

Indlæg af hib » man 18. jun 2018 10:22

Wee skrev:
søn 17. jun 2018 21:27
hib skrev:
søn 17. jun 2018 17:47
Hvis du vælger e.on, kan du nøjes med din 16 A hjemme installation med 2,5 mm kabler. Hvis du vælger Clever, skal du have mindst 32 A forbindelse med mindst 4 mm kabler. Dvs. en helt ny forbindelse ude fra målerskabet i vejen.
Da Clever afleverede kablet til min installation, var det "bare" et 5 x 4 mm kabel. Jeg har ikke fået trukket nyt fra målerskabet i vejen.

Det er vist "bare" et nyt kabel fra målerskabet i huset også til ladestationen. Der bliver også opsat en separat automat sikring. (samme type som til solcelle invereter"
Problemet er, at der i målerskabet ude i vejen er 32 A sikringer. Det betyder at sikringerne inde i huset ikke kan være større end 16 A, da man jo bruger strøm til alt muligt andet. Hvis en Clever ladestation bliver belastet fuldt ud (hvilket nok ikke sker med en Niro), så kan man ikke bruge komfuret, svømmebassinet, den elektriske terrasse-varmelampe og hvad man ellers har af elektriske apparater samtidig. Det er kablerne ikke dimensioneret til. Det er derfor en god idé, at få monteret et separat kabel fra vejen ind til Clever stationen (især hvis man har en Tesla).

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » man 18. jun 2018 14:03

Det er jo kun en 11 KW lade boks, så holder den sig ikke under 16A ?

Sikrings boksen/relæet er kun på 16 A
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

hib

Indlæg af hib » man 18. jun 2018 19:28

Wee skrev:
man 18. jun 2018 14:03
Det er jo kun en 11 KW lade boks, så holder den sig ikke under 16A ?

Sikrings boksen/relæet er kun på 16 A
Hvis det er Clever skal du op på 32 A.

Adrian.S
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance
Postnummer: 7500

Indlæg af Adrian.S » man 18. jun 2018 20:12

eon svarer....
Vi har valgt at fjerne CEE-løsningen til 1.295,00 kr. fra vores sortiment. Det har vi primært gjort fordi, at vi har haft en meget lang leveringstid på boksen, men også fordi, at vi desværre har oplevet mange fejl og mangler i vores kunders egne installationer undervejs – det har medført mange fejlmeldinger, hvor kunder ikke har kunne lade, grundet en kedelig fejl i deres egen elinstallation.

Vores standardinstallation koster 5.695,00 kr. Den inkluderer, at vores autoriserede servicepartner installerer en ny gruppe i din eltavle, trækker de første 10 meter kabel fra eltavlen til ladeboksen, og monterer boksen på din væg.

Hvis du har CEE-stikket klar, eller har forberedt andre dele af installationen selv, vil vi gerne bede vores servicepartner om at komme med et tilbud til dig.

Send gerne en mail til kundecenter@eon.dk med følgende:

- Et billede af din eltavle, hvor sikringerne og hovedafbryderen er
- Et billede af ladeboksens ønskede placering

Så kontakter vi dig hurtigst muligt med en pris.

På forhånd tak.

Jeg har skrevet frem og tilbage med eon i løbet af dagen, installationen i deres nye tilbud er en 32A installation. Hmm jeg skal kun bruge en enkelt fase med 14A
PT har jeg kun en KIA Niro Plug-in som bliver ladet derhjemme med 12A så jeg tror jeg venter til eon og Clever får lidt konkurrence.

Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018. E.ON ladeboks.
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Indlæg af Lars » man 18. jun 2018 20:49

Ja, der er for lidt konkurrence.

Vi kan vel håbe, at nogle af de andre store energiselskaber går ind i markedet, efterhånden som der kommer noget volumen at gå efter. Det minder lidt om dagligvaremarkedet, hvor der heller ikke er en optimal konkurrencesituation i Danmark.

Mvh
Lars

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » tors 24. jan 2019 18:06

Jeg faldt over denne idag:
https://www.sperto.dk/om_sperto/

“Endelig så markedsfører vi åbne løsninger. Vi mener nemlig, at tiden er løbet fra lukkede netværk, oprettelsesgebyrer og tvungne abonnementer. Således mener vi, at man skal kunne lade til en rimelig pris fra den stander man står foran og ikke skal pendle rundt og brænde tid og energi af på at finde den, man har abonnement til, hvis den overhovedet er i nærheden…”

Men synes ikke der er så meget info på deres side.
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

hib

Indlæg af hib » fre 25. jan 2019 11:25

Én type verdensstandard stik! Én type verdensstandard ladestation! Betaling i hele verden med alm. kreditkort all over (også i Tyskland)!
Er det for meget forlangt! :D

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » fre 25. jan 2019 15:40

ThomasH skrev:
tors 24. jan 2019 18:06
Jeg faldt over denne idag:
https://www.sperto.dk/om_sperto/

“Endelig så markedsfører vi åbne løsninger. Vi mener nemlig, at tiden er løbet fra lukkede netværk, oprettelsesgebyrer og tvungne abonnementer. Således mener vi, at man skal kunne lade til en rimelig pris fra den stander man står foran og ikke skal pendle rundt og brænde tid og energi af på at finde den, man har abonnement til, hvis den overhovedet er i nærheden…”

Men synes ikke der er så meget info på deres side.
Interessant.

Målgruppen er tydeligvis virksomheder, kommuner (vel det off. generelt?) og foreninger, som gerne vil tilbyde kunder, borgere og gæster en universel mulighed for at lade til en nogenlunde fornuftig pris på 3,50 kr/kwh. EOn og Clevers pris på 5.40/5,50 uden abonnement gør jo el-drift betydelig dyrere end benzin-drift. Med den nuværende benzinpris, skulle el-prisen dog ned på ca. 3.10/kWh, hvis det skulle svare sig at oplade f.eks. en Optima PHEV, fremfor at køre videre på benzin. Hvis man selv har en elbil/opladningshybrid er abonnementet og hjemmelader selvfølgelig at foretrække, særligt hvis dækningen af offentlige ladere under ens abonnement passer til ens kørselsbehov (f.eks. i nærheden af arbejdsplads).

Det ville altså være noget nemmere at køre på el, hvis der var sådanne standere alle vegne i Europa, så man altid kunne kommer videre ved at betale med kreditkort uden at skulle fedte rundt med 20 forskellige abonnementer, aftaler og ladebrikker. Her kunne de være fedt, hvis EU kom på banen og stillede at krav om, at ladestandere skulle være forbundet til internettet og have mulighed for kreditkort betaling og samtidig satte nogle maksimalpriser/maksimalavancer.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

FVJ
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance 2018, Deep Cerulean Blue
Postnummer: 6100

Indlæg af FVJ » man 11. feb 2019 12:43

Klausm
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6640

Indlæg af Klausm » man 11. feb 2019 14:04

Synes ikke lige jeg kan finde lejeprisen.
Men det er nok mig der er blind.😄

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » man 11. feb 2019 21:56

Klausm skrev:
man 11. feb 2019 14:04
Næh, der står at de først tilbyder leje af boks fra udgangen af februar 2019, så lejeprisen har de åbenbart ikke på plads endnu. Men mon ikke det er noget der ligner EV Box' priser 🙂
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Klausm
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6640

Indlæg af Klausm » man 11. feb 2019 22:30

cbo skrev:
man 11. feb 2019 21:56
Klausm skrev:
man 11. feb 2019 14:04
Næh, der står at de først tilbyder leje af boks fra udgangen af februar 2019, så lejeprisen har de åbenbart ikke på plads endnu. Men mon ikke det er noget der ligner EV Box' priser 🙂
Men det er egentlig også ligegyldigt hvad lejeprisen bliver. Det vil altid blive for dyrt for mit vedkommende, når de kun refundere afgiften. Så vil E.on være billigere.

Besvar