Webasto Evo og ThermoCall TC4

Optima som hybrid
Besvar
Oletho
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 6700

Webasto Evo og ThermoCall TC4

Indlæg af Oletho » tors 20. dec 2018 21:30

Jeg har fået installeret <subject>, men har ikke rigtig nået at udforske andet end SMS kommandoerne.

Er der nogen der har nået at få erfaring med den optimale måde at bruge den i vores bil?

Webasto har medsendt deres anbefaling af hvorledes bilens varmesystem bør stå når man forlader den, men jeg synes det er lidt clumsy at skifte indstilling hver gang man parkerer for natten.
C00AD80E-7107-4C36-B467-EBF7ABE319B8.jpeg

Svalle
Bilmærke og model: Kia Rio
Postnummer: 8520

Re: Webasto Evo og ThermoCall TC4

Indlæg af Svalle » lør 22. dec 2018 19:42

Her bliver jeg lidt nysgerrige.
Jeg har en TC4 modul i min Rio og det er det mest fantastiske i verden.
Jeg bruger udelukket webasto's app til styring og timing og det spiller bare 100%

Men i min Rio som har fuld automatisk klima, der er webastoen kodet ind over, så det selv styr fordeling, og holder sig på de grader jeg har sat den på, nøjagtig som når bilen køre.

Er det ikke det samme med Optimaen?
Jeg har nemlig lige bestilt en PHEV som selvfølgelig også skal ha fyr i med GSM modul 😉

Oletho

Indlæg af Oletho » lør 22. dec 2018 20:16

Der er også styring bygget specielt til Kia Optima PHEV i denne. Faktisk var indbygningskittet noget nær det dyreste i pakken fordi det ikke er et standardkomponent hos Webasto (3 ugers levering).

Jeg har nu haft mulighed for at teste lidt, og umiddelbart ser det ud til at fungere fint selv om bilen står til auto og 21 grader på begge sider som jeg normalt bruger.

Jeg har kun ændret en enkelt ting på Webastoens fabriksindstillinger, 1234COMFORT:2 (2: kombimodus - Hurtig opvarmning af kabinen med
forsinket motorforopvarmning). Default 0 er ensartet opvarmning af motor og kabine. Jeg vil nok også prøve 4 som er udelukkende kabineopvarmning.

Nåja, så har jeg sat AUTOMODE:21 som betyder at hvis kabinetemperaturen er under 21 vil den varme, hvis over ventilere.

Svalle

Indlæg af Svalle » lør 22. dec 2018 20:36

Det er godt at høre det spiller, jeg glæder mig som et lille barn til at nå der til 😉

Den del i auto mode, synes jeg personlig ikke er noget værd.
Jeg vil som udgangspunkt altid ha motoren varmet med, og i og med styringen går ind over det automatiske, så varmer den jo ikke kabinen hvis man har den stående på fx 21 grader og der er 40 pg. Af solen, så bliver kabien blot ventileret og motoren varmet.

Og det fantastiske ved at alt styres fra mobilen og bare virker, går at man bare ikke kan undvære det. 😎

Oletho

Indlæg af Oletho » lør 22. dec 2018 21:05

Jeg har ingen glæde af at få motoren varmet, medmindre batteriet ikke rækker og motoren må træde til. Og det forsøger jeg at undgå ved al kørsel i by og opland.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil have kabinen varmet hvis bilen står i solen?

Svalle

Indlæg af Svalle » lør 22. dec 2018 21:20

Det er forståeligt nok, at hvis ikke kørselen er til andet en EV, så er der selvfølgelig ingen grund til det.
Men nu ved jeg hvordan det styres på Optimaen når det er hybrid, men det er jo en gang det samme vand i samme system der varmes op, så vandet omkring motoren varmes vel også, at den måske starter blæseren før, så prima af varmen bliver udnyttet til kabinen, det kan være.

Jamen Kabinen varmes ikke om sommeren, det sørge det automatiske betjenings panel jo for.
Er der varmer i kabinen end de grader man har sat den på, er det jo bare luften ude fra der bliver blæst ind.
Også selvom man har sat den til opvarmning.

Det er jo der skønne ved at det styres at bilens automatik og det ikke bare er en klemme 15 til blæseren når den når en hvis temperatur, som det er på ældre biler.

Oletho

Indlæg af Oletho » lør 22. dec 2018 21:42

Det er muligt du har ret :)

Men jeg frygter at Webasto og klimaanlæg ikke er så tæt integreret, at den holder op med at varme ved 21 grader fordi betjeningspanelet er sat til den temperatur.

Det må testes til sommer...

Svalle

Indlæg af Svalle » lør 22. dec 2018 22:05

Der er ikke andet for 😉

Men det gør den, jeg kan ikke forestille mig andet.
Det er sådan det fungere på min Rio fra 2017, så jeg kunne ikke forestille mig det var anderledes på en topmoderne hybrid.

Hvad er din erfaring med det til nu, i forbindelse med at lade webastoen lave kabine varmen i stedet for motoren, kan det virke i praksis, eller slipper man ikke for at den selv starter når den skal lave varme i EV mode?

Oletho

Indlæg af Oletho » ons 26. dec 2018 22:21

Motoren starter ikke for at varme så længe der er to streger på det digitale termometer (~50+). Det lader til at være den eneste styring af det.

Man kan have klimaanlægget kørende uden motoren starter, hvis man blot sørger for at Webastoen også varmer vandet under kørslen nu og da. Hvor ofte afgøres selvfølgelig af udendørstemperaturen.

Heldigvis lader det til at Webastoen kan stoppes og startes totalt uafhængigt af bil og klimaanlæg. Det var nu også hvad montøren fortalte mig.

Eftersom vandtemperaturen er styrende for om motoren starter, vil indstillingen hvor Webastoen kun varmer kabine ikke være relevant for mig. Jeg vil nok beholde den der primært varmer kabine, sekundært vand.

Svalle

Indlæg af Svalle » ons 26. dec 2018 22:38

Tak for erfaringer, det var lige det sidste der skulle til i beslutningen om der også skulle fyr i min kommende optima.
Og det skal da helt bestemt.

Jmolgaard
Postnummer: 8220

Indlæg af Jmolgaard » man 14. jan 2019 19:53

Fik monteret samme løsning i slutningen af november 2018.
Det er da skønt, at sætte sig ind i en opvarmet bil, selvom jeg ved kortere ture i byen fint kan nøjes med sæde- og ratvarme ;-)

Svalle

Indlæg af Svalle » man 14. jan 2019 21:34

Det er uvirkelig skønt.
Jeg bruger det hver dag i min Rio.

Ønsket med at få det i PHEVen var også at man kunne slippe for at benzin motoren skulle gå når man ønskede varme ved ren el kørsel.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tirs 15. jan 2019 10:44

Svalle skrev:
man 14. jan 2019 21:34
Det er uvirkelig skønt.
Jeg bruger det hver dag i min Rio.

Ønsket med at få det i PHEVen var også at man kunne slippe for at benzin motoren skulle gå når man ønskede varme ved ren el kørsel.
Jeg forstår sådan set ønsket - men tror ærligt talt at det kan være hip som hap om du brænder benzinen af i fossil-motoren (som samtidig lader batteriet) eller i Webastoen. For mig at se er fidusen ved Webastoen primært komforten ved en forvarmet bil, hvor sne, vand og dug er væk. Når det så er sagt, så har jeg indtil videre ikke oplevet det som et problem i min Optima. Varmen kommer ret hurtigt og fossilen bruger ikke voldsomt meget brændstof på det. Det ændrer sig nok, når vi når ned på minus 5 - 10 grader og bilen er begravet i sne, men det sker jo ikke mange gange om året.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Svalle

Indlæg af Svalle » ons 30. jan 2019 14:27

Så skal der lige høres til jeres erfaring omkring fyret igen.

Jeg har lige bestilt et Kit til min.
Montøren gør mig opmærksom på at han har haft en kunde som var lidt utilfreds over at motoren godt kunne finde på at starte selvom fyret kørte. Det var i en Niro.

Jeg kunne forstå at den del om motoren starter når man køre EV, er styret ud fra temperaturen på kølevandet.

Så mit spørgsmål er:
Køre i med 4 eller 5kw fyr?
Og er jeres erfaring at når fyret hat kørt en halv times tid, så startet motoren stadig i EV mode?

Oletho

Indlæg af Oletho » ons 30. jan 2019 14:40

Det kommer an på udendørs temperaturen. Hvor hurtigt kølevandet varmes op er meget afhængigt af det.

Husk på at du også er nødt til at varme med Webastoen under kørslen hvis det er koldt udenfor.

Du kan også vælge at nøjes med den initielle opvarmning og leve med at bilen bliver gradvist koldere under kørslen.

Der er nok lige så mange strategier som der er brugere....

Besvar