EV ctr. PHEV - paradoks mht. pris/km på El

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Besvar
Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018. E.ON ladeboks.
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

EV ctr. PHEV - paradoks mht. pris/km på El

Indlæg af Lars » søn 13. jan 2019 09:51

Da Kia Niro kom som HEV, var mit blik rettet mod den kommende PHEV, og jeg skrev også under på slutseddel, så snart jeg kunne.

Nu er mit blik på samme måde rettet mod EV, men det skifte har dog en hage:

Min daglige kørsel foregår udelukkende på el. Det giver jeg for tiden 279 kr./md for hos e.on. Skifter jeg til Niro EV, vil jeg stadig køre på el til daglig, men nu hedder abonnementet 679 kr./md.... Det er jo en dårlig forretning for en med mit kørselsmønster.

Ganske vist kan jeg også foretage de længere ture på el, men på årsbasis er det jo forholdsvis få km, det drejer sig om. Det er den daglig pendling, der fylder noget.

Det skal i hvert fald med i overvejelserne.

Mvh
Lars

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: EV ctr. PHEV - paradoks mht. pris/km på El

Indlæg af cbo » søn 13. jan 2019 13:18

Lars skrev:
søn 13. jan 2019 09:51
Da Kia Niro kom som HEV, var mit blik rettet mod den kommende PHEV, og jeg skrev også under på slutseddel, så snart jeg kunne.

Nu er mit blik på samme måde rettet mod EV, men det skifte har dog en hage:

Min daglige kørsel foregår udelukkende på el. Det giver jeg for tiden 279 kr./md for hos e.on. Skifter jeg til Niro EV, vil jeg stadig køre på el til daglig, men nu hedder abonnementet 679 kr./md.... Det er jo en dårlig forretning for en med mit kørselsmønster.

Ganske vist kan jeg også foretage de længere ture på el, men på årsbasis er det jo forholdsvis få km, det drejer sig om. Det er den daglig pendling, der fylder noget.

Det skal i hvert fald med i overvejelserne.

Mvh
Lars
Ja, en el-bil giver jo kun mening hvis man kan udnytte den længere rækkevidde til at køre længere på el. Vi kommer næppe til at køre el-bil, da vores kørsel mest er kortere ture, der kan gøres på el og lange ture, hvor vi helst skal kunne køre 500 - 1000 km om dagen, en del af det med anhænger. Det tror jeg ikke el-biler kommer til at kunne de næste mange år. Så jeg tror også de næste par biler i husholdningen bliver opladningshybrider. Men da gerne med varmepumpe og 100km el-rækkevidde. :-)
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Izaak2
Bilmærke og model: Niro Advance PHEV
Postnummer: 2700

Indlæg af Izaak2 » man 14. jan 2019 08:54

Der mangler benzin forbrug i regnestykket til at varme kabinen op og fjerne dug på ruder om vinter.
Det svarer til ca. 150 kr pr måned i 5 måneder.

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » man 14. jan 2019 09:12

Det som bliver rigtigt interessant er hvad Folketinget vælger, når den nuværende refusions ordning udløber med udgangen af 2019. Forlænger de den, fjernes den helt, eller kommer der noget helt andet. Vi skal jo nok ikke i længden forvente, at staten vil miste indtægter fra el til biler, så den fremtid er ret interessant. Pt. ville jeg ikke foretage en investering hos hverken Eon eller Clever, da man risikerer at have smidt en ret stor pose penge til opstart ud af vinduet, hvis refusionen forsvinder. For så vil måneds priserne jo blive helt anderledes hos de 2 selskaber :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Klausm
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 6640

Indlæg af Klausm » man 14. jan 2019 11:20

Hvorfor mener du at prisen bliver helt anderledes (højere formoder jeg). Vi får vel den fulde refusion retur idag. De kommer vel til at spare en masse administration, så det burde egentlig blive billigere at leje en ladeboks.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » man 14. jan 2019 12:03

Christian L skrev:
man 14. jan 2019 09:12
Det som bliver rigtigt interessant er hvad Folketinget vælger, når den nuværende refusions ordning udløber med udgangen af 2019. Forlænger de den, fjernes den helt, eller kommer der noget helt andet. Vi skal jo nok ikke i længden forvente, at staten vil miste indtægter fra el til biler, så den fremtid er ret interessant. Pt. ville jeg ikke foretage en investering hos hverken Eon eller Clever, da man risikerer at have smidt en ret stor pose penge til opstart ud af vinduet, hvis refusionen forsvinder. For så vil måneds priserne jo blive helt anderledes hos de 2 selskaber :)
Nu betalte Kia for installationen af min Clever boks, så den investering var til at overse :-)

Der vil stadig være økonomi i at køre på el hvis jeg skulle betale direkte til elselskabet, men så skulle der nok en anden boks på - eller bliver det. mormorladeren. Men mon ikke Clever vil lave en ordning, så man fortsat får lidt rabat på et abonnement, så de kan beholde forretningen?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018. E.ON ladeboks.
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Indlæg af Lars » man 14. jan 2019 14:03

Det er jo en spændende verden, vi lever i, og hvordan det kommer til at gå med afgiftsrefusionen efter i år, kan overhovedet ikke forudses.

På den ene side har regeringen ambitioner på området, men om det rækker videre end til "skåltalerne", er ikke til at vide. På den anden side har det jo altid været sådan i politik, at hvis noget pludselig var lidt for fordelagtigt - og især hvis der var flere og flere, der så den fordel, så er der blevet grebet ind over for "løjerne".

På samme måde kan der komme nye modeller og afregningsformer for os med ladeboks, men man kan jo ikke andet end indrette sig efter de forhold, der nu engang gælder her & nu. Og lige her & nu er det da en vældig god ide at mine udgifter til brændstof er blevet til en fast og lav udgift (+ lidt til varmen i den kolde tid, jo). Om det bliver ved med at gå godt? Jeg tror aldrig, det bliver helt skidt i hvert fald, men altså sjovt nok vil det her & nu være en tvivlsom fordel at skifte til EV for mig - og formentlig for mange med en PHEV.

Mvh
Lars

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Indlæg af hib » man 14. jan 2019 18:48

Det bedste er måske, at skrotte Clever, e.on og alle de andre ladeboks-leverandører. I stedet kan man spare 82 øre pr. kWt ved at have el-opvarmet sit hus (el-radiatorer, jordvarmeanlæg eller varmepumpe). Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre med en PHEV. På en e-Niro er man jo afhængig af, at kunne komme hjem igen (hvis der ellers er ledige ladestandere nok, og de ikke er optaget af parkerede Teslaer :D ).

Christian L
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advanced
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » tirs 15. jan 2019 08:48

Klausm skrev:
man 14. jan 2019 11:20
Hvorfor mener du at prisen bliver helt anderledes (højere formoder jeg). Vi får vel den fulde refusion retur idag. De kommer vel til at spare en masse administration, så det burde egentlig blive billigere at leje en ladeboks.
Ja, du får den fulde refusion i dag, og resten af 2019. Men hvis ikke den nuværende ordning, hvor Clever/Eon får refunderet afgifter forlænges, så kan de jo ikke tilbyde dig den samme refusion. Og så bliver økonomien helt anderledes, hvis man lægger start omkostningerne ind i det regnskab. Ingen kan jo vide, hvad der vil ske, men man kan jo frygte de stopper ordningen :)
Glad indehaver af en Kia Niro PHEV Advanced
https://www.youtube.com/channel/UCa6GdR ... 7UjZA-fTdA

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » ons 16. jan 2019 14:05

Christian L skrev:
tirs 15. jan 2019 08:48
Klausm skrev:
man 14. jan 2019 11:20
Ja, du får den fulde refusion i dag, og resten af 2019. Men hvis ikke den nuværende ordning, hvor Clever/Eon får refunderet afgifter forlænges, så kan de jo ikke tilbyde dig den samme refusion. Og så bliver økonomien helt anderledes, hvis man lægger start omkostningerne ind i det regnskab. Ingen kan jo vide, hvad der vil ske, men man kan jo frygte de stopper ordningen :)
Hvis refusionen bliver mindre eller helt forsvinde fra 2020, så vil abonnementet vel også blive billigere. Ellers vil det jo måske blive billigst med mormorladeren, og det tror jeg ikke regeringen er interesseret i, for så vil der ikke komme rigtig gang i salget af elbiler.

Besvar