PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Skabt som crossover. Født som hybrid.
hib
Indlæg: 233
Tilmeldt: tors 15. feb 2018 16:31
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af hib » tors 7. feb 2019 10:00

helskov skrev:
tors 7. feb 2019 09:32
Det må være udformning af bilen som giver meget vindmodstand ved 140km/t.
Jeg har nøjagtig samme drivlinie og har næsten lige været i frankfurt. Tror
mit batteri faldt til ca halv som det væreste. Og der lå jeg på den pæne side af 170km/t.
Ved 120-140 i sport blev mit batteri ladet næsten helt op.
Kia burde måske overveje om benzin motoren skulle have lidt flere kræfter i en facelift.
Niro har en CW der vel nærmer sig en kummefryser på højkant.
Det kan der godt være noget om. Kia Niro har en CW-værdi på 0,29 mod en Hyundai Ionic på 0,24.

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af cbo » tors 7. feb 2019 11:17

hib skrev:
tors 7. feb 2019 10:00
helskov skrev:
tors 7. feb 2019 09:32
Det må være udformning af bilen som giver meget vindmodstand ved 140km/t.
Jeg har nøjagtig samme drivlinie og har næsten lige været i frankfurt. Tror
mit batteri faldt til ca halv som det væreste. Og der lå jeg på den pæne side af 170km/t.
Ved 120-140 i sport blev mit batteri ladet næsten helt op.
Kia burde måske overveje om benzin motoren skulle have lidt flere kræfter i en facelift.
Niro har en CW der vel nærmer sig en kummefryser på højkant.
Det kan der godt være noget om. Kia Niro har en CW-værdi på 0,29 mod en Hyundai Ionic på 0,24.
Jeg havde en Citroën Berlingo 1998 model med en 1.8 liters benzinmotor med 90 hk og 147 Nm. Den kunne køre 150-160 km/t hele dagen lang og kørte fint op og ned af kasselbakkerne - med en cw værdi på 0.37....... :-)

Den motor havde dog også et fint bundtræk (Max. Nm ved 2600 o/m. Niro max. Nm ved 4000 o/m) og det er måske her, det kniber for (nogle?) Niro'er.

Efter at have fulgt med her tror jeg stadig at problemet med Niro gemmer sig i styringen af ladning, motor og evt. gearskifte.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

GunnarHarald
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 16. aug 2018 12:01
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Comfort
Postnummer: 9560

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af GunnarHarald » tors 7. feb 2019 18:54

Niros har en CW værdi på 0,29 hvilket faktisk er ganske flot for en SUV. Så det er ikke forklaringen på de ringe præstationer. De 105/141Hk burde være nok til at opnå en OK hastighed på motorvej. Er spændt på at høre om konfigureringen af softwaren er forklaringen.

bos
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 6. aug 2018 23:19
Bilmærke og model: Kia Optma SW PHEV og Kia Niro PHEV
Postnummer: 7000

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af bos » tors 7. feb 2019 22:25

Jeg har nu fået svar fra Kia efter at have beskrevet problemet for dem.

Kort fortalt så er styringen af benzinmotor /elmotor prioriteret ud fra at bilen skal forurene så lidt som muligt. Derudover har man beregnet at Kia Niro PHEV ejeren gennemsnitlig kører 47 km pr tur så derfor er det til størst gavn for miljøet at El-motoren assisterer tidligt i forløbet når motoren presses.
I mit tilfælde var jeg bange for at køre batterierne helt ned på 0% da jeg var helt nede på den sidste blå bjælke af batteristanden. Her forsikrer Kia mig om at batteristanden aldrig kommer under 2% så løsningen ved høj langvarig hastighed er at holde bilen i 6 gear i sport mode ved videre kørsel med batteriet på de 2% og så ellers lade benzin motoren tage slæbet. Sport mode er nødvendigt idet at bilen ellers gearer ned i 4 eller 5 gear idet at hybrid mode er programmeret således at den prioriterer at reducerer throttle frem for at holde det højeste gear.

En anden interessant ting som jeg fik belyst er at både Kia Niro og Kia Optima faktisk har et varmelegeme der kan varme kabinen op rent elektrisk. Her har Kia prioriteret beskyttelse af motoren, hvilket betyder at man vil undgå at lade bilen køre på rent El koldt vejr og så f.eks under en overhaling at risikere at benzinmotoren pludselig skal yde maks med iskold motorolie hvilket vil slide meget på motoren. (Tænk at VW risikerer dette og så endda med en turbo motor som er meget mere skrøbelig over for termisk chok end en lavtydende sugemoter)

Brugeravatar
cbo
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 22:50
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af cbo » tors 7. feb 2019 23:13

Det med PTC varmeren skrev Kia også i deres respons til en manipulerende test i Jyllands-posten: viewtopic.php?t=10793&start=15#p52505
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Indlæg: 682
Tilmeldt: tors 12. jun 2008 18:57
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Postnummer: 4200

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af ThomasH » fre 8. feb 2019 07:11

Tak for info bos - super at du har undersøgt det.

Men deres svar bekræfter i min verden, at den ikke er velegnet til meget motorvej - og ja, så skal man nok også bare købe en diesel i stedet.

De svarer jo, at man ender med en lille batteri-rest og kun benzinmotoren til at tage slæbet.
Men det må forsøges at bruge sport for at holde den i gear og se, hvordan den opfører sig. Og så glemme at kigge på benzinmåleren ;-)
Tidligere:
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium

Besvar