PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Skabt som crossover. Født som hybrid.
hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af hib » tors 7. feb 2019 10:00

helskov skrev:
tors 7. feb 2019 09:32
Det må være udformning af bilen som giver meget vindmodstand ved 140km/t.
Jeg har nøjagtig samme drivlinie og har næsten lige været i frankfurt. Tror
mit batteri faldt til ca halv som det væreste. Og der lå jeg på den pæne side af 170km/t.
Ved 120-140 i sport blev mit batteri ladet næsten helt op.
Kia burde måske overveje om benzin motoren skulle have lidt flere kræfter i en facelift.
Niro har en CW der vel nærmer sig en kummefryser på højkant.
Det kan der godt være noget om. Kia Niro har en CW-værdi på 0,29 mod en Hyundai Ionic på 0,24.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tors 7. feb 2019 11:17

hib skrev:
tors 7. feb 2019 10:00
helskov skrev:
tors 7. feb 2019 09:32
Det må være udformning af bilen som giver meget vindmodstand ved 140km/t.
Jeg har nøjagtig samme drivlinie og har næsten lige været i frankfurt. Tror
mit batteri faldt til ca halv som det væreste. Og der lå jeg på den pæne side af 170km/t.
Ved 120-140 i sport blev mit batteri ladet næsten helt op.
Kia burde måske overveje om benzin motoren skulle have lidt flere kræfter i en facelift.
Niro har en CW der vel nærmer sig en kummefryser på højkant.
Det kan der godt være noget om. Kia Niro har en CW-værdi på 0,29 mod en Hyundai Ionic på 0,24.
Jeg havde en Citroën Berlingo 1998 model med en 1.8 liters benzinmotor med 90 hk og 147 Nm. Den kunne køre 150-160 km/t hele dagen lang og kørte fint op og ned af kasselbakkerne - med en cw værdi på 0.37....... :-)

Den motor havde dog også et fint bundtræk (Max. Nm ved 2600 o/m. Niro max. Nm ved 4000 o/m) og det er måske her, det kniber for (nogle?) Niro'er.

Efter at have fulgt med her tror jeg stadig at problemet med Niro gemmer sig i styringen af ladning, motor og evt. gearskifte.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

GunnarHarald
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Comfort
Postnummer: 9560

Indlæg af GunnarHarald » tors 7. feb 2019 18:54

Niros har en CW værdi på 0,29 hvilket faktisk er ganske flot for en SUV. Så det er ikke forklaringen på de ringe præstationer. De 105/141Hk burde være nok til at opnå en OK hastighed på motorvej. Er spændt på at høre om konfigureringen af softwaren er forklaringen.

bos
Bilmærke og model: Kia Optma SW PHEV og Kia Niro PHEV
Postnummer: 7000

Indlæg af bos » tors 7. feb 2019 22:25

Jeg har nu fået svar fra Kia efter at have beskrevet problemet for dem.

Kort fortalt så er styringen af benzinmotor /elmotor prioriteret ud fra at bilen skal forurene så lidt som muligt. Derudover har man beregnet at Kia Niro PHEV ejeren gennemsnitlig kører 47 km pr tur så derfor er det til størst gavn for miljøet at El-motoren assisterer tidligt i forløbet når motoren presses.
I mit tilfælde var jeg bange for at køre batterierne helt ned på 0% da jeg var helt nede på den sidste blå bjælke af batteristanden. Her forsikrer Kia mig om at batteristanden aldrig kommer under 2% så løsningen ved høj langvarig hastighed er at holde bilen i 6 gear i sport mode ved videre kørsel med batteriet på de 2% og så ellers lade benzin motoren tage slæbet. Sport mode er nødvendigt idet at bilen ellers gearer ned i 4 eller 5 gear idet at hybrid mode er programmeret således at den prioriterer at reducerer throttle frem for at holde det højeste gear.

En anden interessant ting som jeg fik belyst er at både Kia Niro og Kia Optima faktisk har et varmelegeme der kan varme kabinen op rent elektrisk. Her har Kia prioriteret beskyttelse af motoren, hvilket betyder at man vil undgå at lade bilen køre på rent El koldt vejr og så f.eks under en overhaling at risikere at benzinmotoren pludselig skal yde maks med iskold motorolie hvilket vil slide meget på motoren. (Tænk at VW risikerer dette og så endda med en turbo motor som er meget mere skrøbelig over for termisk chok end en lavtydende sugemoter)

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 7. feb 2019 23:13

Det med PTC varmeren skrev Kia også i deres respons til en manipulerende test i Jyllands-posten: viewtopic.php?t=10793&start=15#p52505
cbo

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » fre 8. feb 2019 07:11

Tak for info bos - super at du har undersøgt det.

Men deres svar bekræfter i min verden, at den ikke er velegnet til meget motorvej - og ja, så skal man nok også bare købe en diesel i stedet.

De svarer jo, at man ender med en lille batteri-rest og kun benzinmotoren til at tage slæbet.
Men det må forsøges at bruge sport for at holde den i gear og se, hvordan den opfører sig. Og så glemme at kigge på benzinmåleren ;-)
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

lokesen
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 9230

Indlæg af lokesen » tors 28. mar 2019 17:06

Niro har en CW på 0,29. Det er blandt de absolut bedste på markedet.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 31. mar 2019 15:22

bos skrev:
tors 7. feb 2019 22:25
Jeg har nu fået svar fra Kia efter at have beskrevet problemet for dem.

Kort fortalt så er styringen af benzinmotor /elmotor prioriteret ud fra at bilen skal forurene så lidt som muligt. Derudover har man beregnet at Kia Niro PHEV ejeren gennemsnitlig kører 47 km pr tur så derfor er det til størst gavn for miljøet at El-motoren assisterer tidligt i forløbet når motoren presses.
Tak fo at du undersøgte det og delte med os andre. Jeg har tygget lidt på denne og synes stadig det virker som en uhensigtsmæssig prioritering. Hvis jeg har forstået det ret, så vil en Niro PHEV i HEV modus bruge løs af batteriet for at elmotoren kan assistere benzinmotoren, der hvor det giver den bedste økonomi. Og så må man leve uden nævneværdig understøttelse fra elmotoren, når batteriet er kørt ned på 2%. Dermed vil Niro PHEV have god performance de første ca. 50 km (HEV modus, fuldt opladet batteri, 147 HK/265 NM) og noget dårligere performance derudover (HEV modus, batteri på 2%, 105 HK/147/NM).

Det er lidt underligt, når Kias anden PHEV - Optimaen - efter alt at dømme anvender et andet system, hvor det tilstræbes at fastholde batteriets ladeniveau, når man kører i HEV modus. Min erfaring med såvel motorvejskørsel, bjergkørsel og kørsel med anhænger er at det giver bilen et solidt kraftoverskud i alle tilfælde. Det giver også bedre mulighed for at føreren kan vælge el- eller benzindrift efter ønske (f.eks. køre ud af byen på el, motorvejen på HEV og el når man når byen igen).

Niro er en dejlig bil, men jeg synes lidt Kia har dummet sig med den prioritering af el- og benzindrift.
cbo

Brugeravatar
ThomasH
Admin

Indlæg af ThomasH » søn 31. mar 2019 16:26

Enig - at tillade at batteriet aflades (næsten) helt er ikke smart. Men det er så vidt jeg kan læse mig til på nettet mere udtalt for phev end hev, så der er sandsynligvis forskel i styringen. Kia har jo nok også med rette en forventning om, at phev købere lader på deres bil og dermed får strøm på igen - men det hjælper jo bare ikke på langture.

Dog vil jeg sige at det er mindre markant i de nu varmere temperaturer og især mindre vind.
Tidligere:

Brugeravatar
uluru
Bilmærke og model: NIRO PHEV Comfort, White
Postnummer: 7470

Indlæg af uluru » søn 31. mar 2019 18:22

Har lige været i weekend i Flensborg (2 x 200 km motorvej). Fra hjem til motorvej er ca. 20 km og det forgik mest på el. Og så skiftet jeg til HEV modus og kørte 130 km/h i timen. Batterien gik max ned på 20-25 km rækkevide og blev ladet lidt op hele vejen af forbrændingsmotor. Ved køddannelse i Kolding gik den på el igen, det er en fornøjelse at sidder og kører stop-and go med el. I Flensborg var det stadig omkring 25 km rest rækkevide. Og det hele med benzin forbrug på 20km/ltr.
På vejen hjem, med modvind, kørte bilen 19km/ltr. og blev hele tiden ved 20-25 km rækkevide på batteri.
Jeg er meget tilfreds med bilen og den kørte meget fin med de 105 heste.
Nu venter jeg til første turen med campingvogn om 14 dage.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » søn 31. mar 2019 18:42

uluru skrev:
søn 31. mar 2019 18:22
Har lige været i weekend i Flensborg (2 x 200 km motorvej). Fra hjem til motorvej er ca. 20 km og det forgik mest på el. Og så skiftet jeg til HEV modus og kørte 130 km/h i timen. Batterien gik max ned på 20-25 km rækkevide og blev ladet lidt op hele vejen af forbrændingsmotor. Ved køddannelse i Kolding gik den på el igen, det er en fornøjelse at sidder og kører stop-and go med el. I Flensborg var det stadig omkring 25 km rest rækkevide. Og det hele med benzin forbrug på 20km/ltr.
På vejen hjem, med modvind, kørte bilen 19km/ltr. og blev hele tiden ved 20-25 km rækkevide på batteri.
Jeg er meget tilfreds med bilen og den kørte meget fin med de 105 heste.
Nu venter jeg til første turen med campingvogn om 14 dage.
Hvilket lyder meget som Optima. Har altså lidt på fornemmelsen at der er forskel på de Niroer 🙂

Glæder mig til at høre om dine campimgvognserfaringer.
cbo

Lars
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV, Advance, 2018. E.ON ladeboks.
Geografisk sted: 8270 Højbjerg

Indlæg af Lars » tirs 2. apr 2019 20:00

Jeg kører ind imellem Svendborg - Århus. Det er små 200 km. Jeg sætter den i HEV fra starten.

Når jeg nærmer mig målet, er der som regel omkring 40 km tilbage på batteriet, og dem sørger jeg så for at få brugt i EV.

Altså ingen problemer og jeg følger trafikken med 110 - 130 km/t. Nogen gange lidt over på den øde strækning mellem Svendborg og Odense.

Mvh
Lars

Brugeravatar
ThomasH
Admin

Indlæg af ThomasH » fre 12. apr 2019 17:05

Jeg har nu kørt et par ture på tværs af landet, ialt ca. 425 km. tur/retur. Begge gange har batteriet holdt niveau, kun en enkelt gang manglede en firkant, men den kom hurtigt tilbage. Eneste forskel er, at jeg brugte navigationen - så mit gæt er, at den er afgørende for bilens håndtering af batteriniveau på længere ture. Bilen ved jo så, hvor langt der er og hvordan den kan fordele forbruget mellem el og benzin (eco-das?).

Dog er jeg efter Jeres tal ikke imponeret over forbruget. Fulgte fartgrænserne og den gik hhv. 17,5 og 15,5 på literen.
Tidligere:

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 12. apr 2019 19:13

ThomasH skrev:
fre 12. apr 2019 17:05
Jeg har nu kørt et par ture på tværs af landet, ialt ca. 425 km. tur/retur. Begge gange har batteriet holdt niveau, kun en enkelt gang manglede en firkant, men den kom hurtigt tilbage. Eneste forskel er, at jeg brugte navigationen - så mit gæt er, at den er afgørende for bilens håndtering af batteriniveau på længere ture. Bilen ved jo så, hvor langt der er og hvordan den kan fordele forbruget mellem el og benzin (eco-das?).

Dog er jeg efter Jeres tal ikke imponeret over forbruget. Fulgte fartgrænserne og den gik hhv. 17,5 og 15,5 på literen.
Er det så galt? WLTP for en Nissan Qashqai med 140 hk benziner ligger på 13.5 til 14,5 km/l. Det er vel en bil i nogenlunde samme størrelse og med nogenlunde samme ydelse. Du har ikke meget glæde af hybridsystemet på motorvejen, så det virker da som fornuftige tal?
cbo

gaardmanden
Bilmærke og model: Kia Niro phev advance 2019

Indlæg af gaardmanden » tirs 16. apr 2019 17:09

Har lige været en tur i Holland, og vi har holdt os til max 130 km/t og der har der overholvedet ikke været nogle problemer overhovedet. Det skal selvfølgelig siges, at det ikke er nogle sportsvogn man køre i, men er ganske godt tilfreds.

Bilen har gået lige godt og vel 20 km/L Vi opladede overhovedet ikke på turen. Men startede med at køre på hev

mvh Kim

Besvar