PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Buchardt
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV advance
Postnummer: 5700

Re: PHEV skuffer fælt ved motorvejkørsel

Indlæg af Buchardt » tors 18. apr 2019 09:16

Hamborg tur/retur med 5 personer i bilen, plus fuld oppakning - ialt en tur på 750 km. Der blev ikke ladet undervejs og ej heller tanket...😉 Vi fulgte trafikken undervejs og kørte 120-140 på motorvej - da vi ramte Svendborg, havde vi et snit på 19,5, som må betragtes som meget tilfredsstillende.

uluru
Bilmærke og model: NIRO PHEV Comfort, White
Postnummer: 7470

Indlæg af uluru » tors 25. apr 2019 07:45

Så er første tur med campingvogn (1.300kg) på krogen overstået.
Og NIRO'en gjorte det rigtig godt. Man skal køre I Sports, men ellers gik det fint.
Forbrug var ca. 10 km/ltr., men turen forgik også kun på landevejen med 85 km/h.
Til min stor overraskelse kunne jeg bugsere CV'en på campingpladsen kun med el-motor. Selvom da var en lille bakke og kører op af. Har ikke regnet med af den lille el-motor har så mange kræfter at trække en 1.300 kg. CV.
Derudover kiggede de "gamle campister" når man kører lydløs på pladsen med CV'en på krogen :D

Den næste tur med CV skal forgår på de tyske motorveje om 14 dage. Det bliver den næste udfordring til NIRO'en.

Steven
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance
Postnummer: 8660

Indlæg af Steven » tors 25. apr 2019 11:48

uluru skrev:
tors 25. apr 2019 07:45
Så er første tur med campingvogn (1.300kg) på krogen overstået.
Og NIRO'en gjorte det rigtig godt. Man skal køre I Sports, men ellers gik det fint.
Forbrug var ca. 10 km/ltr., men turen forgik også kun på landevejen med 85 km/h.
Til min stor overraskelse kunne jeg bugsere CV'en på campingpladsen kun med el-motor. Selvom da var en lille bakke og kører op af. Har ikke regnet med af den lille el-motor har så mange kræfter at trække en 1.300 kg. CV.
Derudover kiggede de "gamle campister" når man kører lydløs på pladsen med CV'en på krogen :D

Den næste tur med CV skal forgår på de tyske motorveje om 14 dage. Det bliver den næste udfordring til NIRO'en.
Spændende! Det svare godt til vores erfaringer. Tror også det går på de tyske motorveje med max ca. 80 km/t. Store bakker omkring Kasel eller alperne bekymre mig hvis batteri-niveauet er lavt. Lad høre hvad dine erfaringer er og god tur :-)
Vh. Steven

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » fre 26. apr 2019 11:05

uluru skrev:
tors 25. apr 2019 07:45
🙂

Elmotorens drejningsmoment er større end benzinmotorens, så lidt rangering er tydeligvis ingen sag for den.

Ladede i bilen på turen?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

uluru
Bilmærke og model: NIRO PHEV Comfort, White
Postnummer: 7470

Indlæg af uluru » ons 15. maj 2019 18:32

Nu er 1.200 km med CV på krogen på det tyske motorvej overstået. CV'en er en Fendt 450 og er vejet for 3 uger siden (1.200kg).
Konklusion: NIRO er ikke en trækker jeg vil ikke køre over alperne med CV på krogen.
Så længe der er strøm på batteri gå det fint, men når den er opbrugt er det ikke sjov længere.
Man kan skal køre i Sport mode og fartpilot er ikke en god ide. På vejen hjem fik vi i ca 100 km modvind.
Og det koster os både nerver og brændstof. Jeg var nød til at skifte gear manuel for at holder køretøjet i gang på 80km i timen (batteri var tom). På hver lille stigning gik hastighed ned til 70 km.
Ved ankomst derhjemme har NIRO kørt ca. 7 km på liter i hele turen.
Solo er PHEV NIRO'en en fantastisk bil, men med CV'en en fiasko.
Næste tur med CV'en bliver weekend til Flensborg. Håber ikke at det er sidste tur med CV'en på krogen.

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » ons 15. maj 2019 23:18

uluru skrev:
ons 15. maj 2019 18:32
Nu er 1.200 km med CV på krogen på det tyske motorvej overstået. CV'en er en Fendt 450 og er vejet for 3 uger siden (1.200kg).
Konklusion: NIRO er ikke en trækker jeg vil ikke køre over alperne med CV på krogen.
Så længe der er strøm på batteri gå det fint, men når den er opbrugt er det ikke sjov længere.
Man kan skal køre i Sport mode og fartpilot er ikke en god ide. På vejen hjem fik vi i ca 100 km modvind.
Og det koster os både nerver og brændstof. Jeg var nød til at skifte gear manuel for at holder køretøjet i gang på 80km i timen (batteri var tom). På hver lille stigning gik hastighed ned til 70 km.
Næste tur med CV'en bliver weekend til Flensborg. Håber ikke at det er sidste tur med CV'en på krogen.
Jeg kan næsten mærke, hvordan du har haft det. :shock: Da vi var i Norge sidste sommer uden CV, fandt jeg også ud af, at det er nervepirrende at køre opad i bjerge. I august skal vi til Østrig, og det bliver i en Mercedes c klasse lejet i Flensburg. Det bliver en fornøjelse at køre op ad Grossclockner. :D

Steven

Indlæg af Steven » tors 16. maj 2019 16:18

uluru skrev:
ons 15. maj 2019 18:32
Uhh! Det var det jeg frygtede. Håber nu I havde en god ferie alligevel.
Urimeligt af KIA at de ikke præciserer det i deres salgsmatrialer. Muligheden for at kunne kører cv sydpå var en af grundene til at vi valgte Niroen. 😕
Vh. Steven

Brugeravatar
gizmo 16
Bilmærke og model: Kia Niro Phev
Postnummer: 8800
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af gizmo 16 » fre 17. maj 2019 21:03

Dem som syntes den skuffer,har vist ikke kigget på specifakationerne,inden man købte bilen,105 heste 147 nm,når strømmen er brugt,havde man vel ikke forventet en campingsvognstrækker sydpå,med en totalvægt i omegnen af 3 tons. :roll:
Kia Niro Phev Advance sort.
Jbl.anlæg 8tommer skærm
Aft træk 13 polet
Tektrol behandlet
Vinterhjul org.alufælge
Sommer alu 18 tommer Falken dæk
Konstant baglys

Brugeravatar
Fynboen
Bilmærke og model: Kia Cee'd 1,4 CRDI - 2013 [JD]
Postnummer: 5000

Indlæg af Fynboen » fre 17. maj 2019 21:39

Det virker umiddelbart som et af de dummeste køb, man overhovedet kan gøre sig lige for tiden... : :roll:
(Fyha, Kia :oops: )
Senest rettet af Fynboen lør 18. maj 2019 08:51, rettet i alt 2 gange.
På vej ud:
2013 Cee'd 1,4 CRDI, sortmetallic

På vej ind:
2019 Kia Proceed GT 1,6 DCT, Deluxe White

Steven

Indlæg af Steven » fre 17. maj 2019 22:13

gizmo 16 skrev:
fre 17. maj 2019 21:03
Dem som syntes den skuffer,har vist ikke kigget på specifakationerne,inden man købte bilen,105 heste 147 nm,når strømmen er brugt,havde man vel ikke forventet en campingsvognstrækker sydpå,med en totalvægt i omegnen af 3 tons. :roll:
Ingen grund til at være hoven! Vi kan jo ikke alle være lige store bil nørder! Jeg er ikke født med en viden om hestekræfter og moment og det interesserer mig heller ikke. Jeg har aldrig haft CV før, ikke engang anhængertræk, men er vant til at kunne stole på folk!! Vi regnede med KIA’ oplysninger og snakkede med KIA- forhandleren om at trække CV’en. De sagde no problem. Tjekkede Hollandske og Engelske test på nettet der omtalte Niroen som en god CV trækker. Hvad ellers kan man gøre? Vi er gået på pension og havde regnet med at skulle nyde vores otium med campingturen syd på. Nu har vi så brug vores opsparing på en bil og ny campingvogn der åbenbart ikke passer sammen. Vi får aldrig den slags penge igen! KIA har et troværdigheds problem.
Vh. Steven

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » fre 17. maj 2019 23:10

gizmo 16 skrev:
fre 17. maj 2019 21:03
Pointen er vel at strømmen Ikke bør forsvinde på den måde med mindre man kører i EV modus. I HEV modus skal den fastholde så meget batteri, at elmotoren altid kan støtte, når der er behov for det. Så må den bruge det ekstra benzin på at holde strøm på batteriet.
Det er en rimelig forventning at bilen altid har sin fulde ydelse, også på motorvej og med CV.

Den er gal med KIAs håndtering af motorstyringen (andre PHEV kan godt det her) og den er gal når Kia sælger en bil som campingtrækker og den så viser sig at være totalt uegnet. Der er en her på forum, hvor forhandleren hat taget Niroen retur, fordi den ikke levede op til hvad man kunne forvente og jeg vil da håbe at Steven kan opnå noget lignende.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
Fynboen

Indlæg af Fynboen » lør 18. maj 2019 08:56

Steven: Hvis jeg var dig, ville jeg da tage kontakt til den pågældende bruger, som returnerede sin bil til Kia.
Men lige så vigtigt: Tag kontakt til FDM og meld dig, om nødvendigt, ind hos dem og få juridisk vejledning/hjælp.

Det her synes jeg personligt ikke, Kia skal slippe afsted med sådan uden videre...
På vej ud:

På vej ind:

Steven

Indlæg af Steven » lør 18. maj 2019 15:56

Fynboen skrev:
lør 18. maj 2019 08:56
Steven: Hvis jeg var dig, ville jeg da tage kontakt til den pågældende bruger, som returnerede sin bil til Kia.
Men lige så vigtigt: Tag kontakt til FDM og meld dig, om nødvendigt, ind hos dem og få juridisk vejledning/hjælp.

Det her synes jeg personligt ikke, Kia skal slippe afsted med sådan uden videre...
Tak for svar. Vi er jo tilfreds med Niro’en i det daglige hvor vi kører ren el. Vi har smidt oliefyret ud og fået varmepumpe og får udelukkende strøm fra vindmøller. Der er en overraskende god følelse. Vi vil gerne hjælpe vores - og andres, børn med få en mere tålelig fremtid. Niro’en var en del af den plan. Vi har ikke lyst til at kører tværs igennem Europa i en “disel-oser”.
Vi kan godt køre på camping i flade DK. og så må vi vel se om vi kan leje noget bed and breakfast uden for turistsæsonen.
Vh. Steven

Brugeravatar
Fynboen

Indlæg af Fynboen » lør 18. maj 2019 16:19

Velbekomme.
Jeg er som sådan 100 procent enig med dig i det miljømæssige, men at sælge et køretøj, der er godkendt til at trække en campingvogn af en vis størrelse uden at informere sine kunder om eventuelle mangler eller - skal vi kalde det "downsides" er jo direkte mangel på salgs-moral :?:
Det er det, jeg mener, de bør godtgøre overfor dig.
I det mindste i form af en økonomisk kompensation :)
På vej ud:

På vej ind:

hib
Bilmærke og model: Kia Niro HEV Advance
Postnummer: 3390

Indlæg af hib » lør 18. maj 2019 18:40

Steven skrev:
lør 18. maj 2019 15:56
Fynboen skrev:
lør 18. maj 2019 08:56

Tak for svar. Vi er jo tilfreds med Niro’en i det daglige hvor vi kører ren el. Vi har smidt oliefyret ud og fået varmepumpe og får udelukkende strøm fra vindmøller. Der er en overraskende god følelse. Vi vil gerne hjælpe vores - og andres, børn med få en mere tålelig fremtid. Niro’en var en del af den plan. Vi har ikke lyst til at kører tværs igennem Europa i en “disel-oser”.
Vi kan godt køre på camping i flade DK. og så må vi vel se om vi kan leje noget bed and breakfast uden for turistsæsonen.
Den nye Mecedes Benz C 220d udleder 0 gram NOx, så det kan man da ikke kalde for en "diesel-oser". Desuden udleder den ca. 20% mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil. Altså næsten lige så "grøn" som en elbil.

Besvar