Opladning på ferie

Skabt som crossover. Født som hybrid.
Besvar
rasse78
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 5700

Opladning på ferie

Indlæg af rasse78 » lør 29. jun 2019 20:03

Hej
Er det rigtigt forstået, at man skal medbringe eget Type2<->Type2-kabel til opladning ved standere? Jeg oplader kun hjemme og kender intet til brugen af de offentlige.

Regner egentlig med primært at køre Hybrid-kørsel til og fra Italien/Østrig, dog vil det være rart med muligheden for opladning.

På forhånd tak.

Milohund
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Re: Opladning på ferie

Indlæg af Milohund » lør 29. jun 2019 21:58

Ja du skal have et tybe2 til tybe2 så er du kørende
God ferie

Steven
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance
Postnummer: 8660

Indlæg af Steven » søn 30. jun 2019 10:50

Milohund skrev:
lør 29. jun 2019 21:58
God ferie
Men vel også abonnement til de forskellige typer af stander.
Vh. Steven

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » søn 30. jun 2019 11:41

Du har flere muligheder:

Opladning med mormorlader.
Vi har brugt mormorladeren til opladning på campingpladser uden problemer, men vi har gjort det diskret da det ikke er sikkert at campingfatter synes det er en god idé, når man betaler fast (åger)pris for at få strøm 😁

Gratis opladning ved offentlig standere.
Nogle virksomheder og offentlige myndigheder tilbyder gratis opladning. Angiveligt skulle Leclerc og Auchan supermarkeder i Frankrig have en sådan mulighed, men jeg ikke fundet nogle supermarkede der faktisk havde det. I Colmar i Alsace er der kommunale P-pladser med gratis opladningsmulighed. Det kræver blot det nævnte Type 2 til Type 2 kabel. Så det er værd at kigge efter.

Opladning ved offentlige standere mod betaling.
Ud over Type 2 til Type 2 kablet skal du have et chipkort eller en chip-brik og en aftale med et firma som f.eks. Plugsurfing eller Maingau Energie (einfachstrohm.de). Det har vi ikke prøvet endnu, men har bestilt til den kommende sommerferie. Men pas på med priserne! Nogle steder i Tyskland betaler man efter tid og det bliver dyrt når man kun lader med 3,7 kWh. Andre steder er det bare dyrt. Min egen tommelfingerregel er at det skal koste under 3,5 kr. pr. kWh, ellers er det billigere at køre på benzin. Derudover oplever mange at standeren ikke virker på grund af fejl på standeren eller fejl i betalingssystemet. Så man kan ikke altid regne med at muligheden er der.

Type 2 til Type 2 kablet følger med et Clever abonnement, ved ikke om det gælder andre abonnementer.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Milohund
Bilmærke og model: Kia Niro Phev Advance
Postnummer: 4690

Indlæg af Milohund » søn 30. jun 2019 15:08

Steven skrev:
søn 30. jun 2019 10:50
Milohund skrev:
lør 29. jun 2019 21:58
God ferie
Men vel også abonnement til de forskellige typer af stander.
Ja det skal du nok jeg har kun kørt i Tyskland og der er rigtig mange gratis lader i de fleste byer og så er Parkering gratis mens du lader og som regel nær centrum

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » søn 30. jun 2019 16:08

Faldt lige over denne oversigt over gratis ladestationer: https://www.goingelectric.de/stromtanks ... kostenlos/
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

rasse78
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV
Postnummer: 5700

Indlæg af rasse78 » søn 30. jun 2019 17:56

Mange tak for hjælpen :D

God ferie til jer alle 8)

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » tirs 2. jul 2019 12:23

rasse78 skrev:
søn 30. jun 2019 17:56

Før du nu kører sydpå, får du mine erfaringer med at køre i udlandet.
Sidste år kørte vi til Nordkapp op langs Norges vestkyst og ned gennem Sverige. En tur på 7350 km på 3 uger. Bilen blev kørt som HEV altså uden at lade op. Det fandt jeg hurtigt ud af, at det ikke kunne betale sig at bruge tid på, når der køres 300 - 600 km på køredage. Når det begynder at gå opad i flere km 4-5% og mere, får bilen problemer med at trække, og når der kun er 2% strøm tilbage, går det helt galt. Så kan der ofte kun køres med 60 km/t. Det er ikke en sjov oplevelse. Når det så går nedad, kan der med fordel køres i sportmode og fartpilot, så går det hurtigt med at lade op, mens bilen næsten går i tomgang. Med den oplevelse i hukommelsen, da vi planlagde vores tur til Østrig om en måned med ture op ad Grossglockner, Stelvio og andre bjerge op til 14% og 20 kms længde, så har vi valgt at lade Niro holde ferie hjemme og leje en Mercedes C klasse i Flensburg. En ferie skal være en nydelse uden at have begrænsninger med bilen.

Steven
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Advance
Postnummer: 8660

Indlæg af Steven » ons 3. jul 2019 17:13

Niro skrev:
tirs 2. jul 2019 12:23
rasse78 skrev:

Sidste år kørte vi til Nordkapp op langs Norges vestkyst og ned gennem Sverige. En tur på 7350 km på 3 uger. Bilen blev kørt som HEV altså uden at lade op. Det fandt jeg hurtigt ud af, at det ikke kunne betale sig at bruge tid på, når der køres 300 - 600 km på køredage. Når det begynder at gå opad i flere km 4-5% og mere, får bilen problemer med at trække, og når der kun er 2% strøm tilbage, går det helt galt. Så kan der ofte kun køres med 60 km/t. Det er ikke en sjov oplevelse. Når det så går nedad, kan der med fordel køres i sportmode og fartpilot, så går det hurtigt med at lade op, mens bilen næsten går i tomgang. Med den oplevelse i hukommelsen, da vi planlagde vores tur til Østrig om en måned med ture op ad Grossglockner, Stelvio og andre bjerge op til 14% og 20 kms længde, så har vi valgt at lade Niro holde ferie hjemme og leje en Mercedes C klasse i Flensburg. En ferie skal være en nydelse uden at have begrænsninger med bilen.
Men det var med en campingvogn på slæb, ikke sandt?
Vh. Steven

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » ons 3. jul 2019 21:26

Steven skrev:
ons 3. jul 2019 17:13
Niro skrev:
tirs 2. jul 2019 12:23
rasse78 skrev:

Men det var med en campingvogn på slæb, ikke sandt?
Nej det er uden campingvogn. Jeg kan slet ikke forestille mig den bil med campingvogn sydpå.

dyff
Bilmærke og model: Niro PHEV Advance
Postnummer: 3000

Indlæg af dyff » ons 3. jul 2019 21:59

Jeg havde min Niro PHEV til Østrig på skiferie i vinter og selvom batteriet nærmest var nede i nul inden færgen (vi havde lidt travlt i DK), kørte vi videre med ca. 120 km/t og oplevede ingen problemer resten af turen til og hjem fra Østrig inkl. lidt bjerge.
Vi tager den til Frankrig her til sommer og forventer det går ligeså godt :-)

Brugeravatar
uluru
Bilmærke og model: NIRO PHEV Comfort, White
Postnummer: 7470

Indlæg af uluru » tors 4. jul 2019 18:26

En del LIDL, ALDI og IKEA forretninger i Tyskland tilbyder gratis strøm!!!!

https://www.aldi-sued.de/de/infos/aldi-sued-a-bis-z/e/

https://www.yello.de/mehralsdudenkst/sc ... lity/#gref

Besvar