Motor lyder som om den er på overtid

Optima som hybrid
Besvar
Kirsten
Bilmærke og model: Kia Optima PHEV 2019
Postnummer: 2950

Motor lyder som om den er på overtid

Indlæg af Kirsten » tirs 3. dec 2019 14:17

I disse kolde dage kører jeg med varme og en lille smule blæs på forruden i min Optima Plug-in Hybrid. Benzinmotoren går selvfølgelig i gang, men den lyder, som om den har rigtig travlt, og det bliver den ved med - også når den er blevet varm. Den lyder som en lille motor, der kører stærkt på motorvejen. Oplever I det samme?

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Motor lyder som om den er på overtid

Indlæg af cbo » tirs 3. dec 2019 16:04

Kirsten skrev:
tirs 3. dec 2019 14:17
I disse kolde dage kører jeg med varme og en lille smule blæs på forruden i min Optima Plug-in Hybrid. Benzinmotoren går selvfølgelig i gang, men den lyder, som om den har rigtig travlt, og det bliver den ved med - også når den er blevet varm. Den lyder som en lille motor, der kører stærkt på motorvejen. Oplever I det samme?
Ja, det er helt efter bogen. Når motoren laver varme lader den samtidig på batteriet og det sker åbenbart bedst ved et vist omdrejningstal. Tænker at softwaren styrer hvad der giver den mest optimale løsning ift. at få varme i bilen ift. forbrug.

Men den skulle gerne stoppe igen. Min kører nok omkring 15 min i bykørsel inden den stopper.

Hvor meget sætter du varmen på og har du AC og auto slået til?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Kirsten
Bilmærke og model: Kia Optima PHEV 2019
Postnummer: 2950

Indlæg af Kirsten » ons 4. dec 2019 11:19

Tak for dit svar. Temperaturen er sat til 20 grader. Blæseren er på to "stave". AC er typisk ikke slået til, og hvis den er, er Auto også slået til. Efter et stykke tid stopper motoren, formentlig når temperaturen i kabinen er 20 grader, og så går motoren i gang igen kort efter. Det er jeg sikker på er, som det skal være for at holde en konstant temperatur på de satte 20 grader. Jeg synes bare, motoren larmer rigtig meget, når den er i gang.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 4. dec 2019 14:24

Kirsten skrev:
ons 4. dec 2019 11:19
Tak for dit svar. Temperaturen er sat til 20 grader. Blæseren er på to "stave". AC er typisk ikke slået til, og hvis den er, er Auto også slået til. Efter et stykke tid stopper motoren, formentlig når temperaturen i kabinen er 20 grader, og så går motoren i gang igen kort efter. Det er jeg sikker på er, som det skal være for at holde en konstant temperatur på de satte 20 grader. Jeg synes bare, motoren larmer rigtig meget, når den er i gang.
Ja, den brummer da lidt 🙂

Min oplevelse er, at jeg særligt bemærker det i overgangen fra sommer til vinter, når man er vant til lydløs kørsel og så pludselig oplever at motoren går igang. Ellers er det ikke noget jeg hæfter mig ved mere.

Jeg kører altid med AC og auto. Temperaturen sætter jeg på 18 grader på korte ture (op til 10 km) og lidt højere hvis turen er længere. Skal jeg køre mere end 30 minutter ryger den op på 21 grader.

Jo lavere temperatur, jo mindre skal motoren arbejde og jeg synes ikke der er nogen grund til at ramme de komfortable 21 grader når jeg drejer ind på parkeringspladsen ved arbejdet. 🙂

Derudover kan man bruge "driver only" funktionen, så man ikke varmer hele bilen op til den ønskede temperatur.

Og bruger man auto med AC kan man slukke for motoren ved at slå auto fra, f.eks. hvis man ikke vil have motoren kørende når man skal ud af carporten, ved kø m.v. Men så har man heller ikke varme og afdugning.

Og så er der nogle der er hardcore og kører på arbejde uden varme, blot på sæde- og ratvarme - men det er jeg for magelig til 🙂

Men jeg glæder mig hver dag over at jeg kommer på arbejde i koldt vejr, med koldstart, og stadig kan køre mellem 20 og 50 km/l afhængig af temperatur og turens længde. Det er langt bedre end nogen anden bil jeg har haft - også selvom man selvfølgelig også bruger lidt strøm.
cbo

ravn666
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2019
Postnummer: 2740

Indlæg af ravn666 » tors 5. dec 2019 08:45

Jeg har nu heller ikke bemærket at motoren skulle køre ved specielt høje omdrejninger ved opvarming. Føles mest som alm tomgang.
Men har stadig ikke forstået hvorfor en plug-in hybrid som denne ikke har et eletrisk varmeapparat. Synes det er lidt irriterende på kortere ture hvor der er MASSER af strøm, at så ender man med at bruge ½ liter benzin bare for at få lidt varme. Når nu man ved det hele kunne være klaret alt rigeligt med den strøm der er på, hvis bare man havde designet bilen ordentligt.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 5. dec 2019 11:53

ravn666 skrev:
tors 5. dec 2019 08:45
Men har stadig ikke forstået hvorfor en plug-in hybrid som denne ikke har et eletrisk varmeapparat. Synes det er lidt irriterende på kortere ture hvor der er MASSER af strøm, at så ender man med at bruge ½ liter benzin bare for at få lidt varme. Når nu man ved det hele kunne være klaret alt rigeligt med den strøm der er på, hvis bare man havde designet bilen ordentligt.
Det er jo mere kompleksitet og mere kram i en allerede kompleks bil. Der er jo allerede et varmesystem, så hvorfor ikke bare bruge det?

Og du får jo både strøm og varme for den benzin du bruger.

Men VW har jo sådan en løsning. Du skal bare lige lægge nogle 100.000 kr. ekstra for indgangsbiletten 😁.
cbo

ravn666
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2019
Postnummer: 2740

Indlæg af ravn666 » tors 5. dec 2019 14:02

cbo skrev:
tors 5. dec 2019 11:53
Det er jo mere kompleksitet og mere kram i en allerede kompleks bil. Der er jo allerede et varmesystem, så hvorfor ikke bare bruge det?

Og du får jo både strøm og varme for den benzin du bruger.
Mere kompleksitet? Ok, jeg er ikke ekspert i opbygning af biler, men at bruge noget strøm til at generere noget varme, hvor svært kan det være? Ideen med plug-in er jo at man kan køre kortere ture helt uden benzin, men det kan man så ikke alligevel. Og den strøm der laves kan jeg jo ikke bruge til noget når jeg har et abonnement på strømmen. Det er fint nok på længere ture hvor man alligevel ikke har strøm nok, så giver det lidt længere rækkevide

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tors 5. dec 2019 14:30

ravn666 skrev:
tors 5. dec 2019 14:02
Mere kompleksitet? Ok, jeg er ikke ekspert i opbygning af biler, men at bruge noget strøm til at generere noget varme, hvor svært kan det være?

Tja, du skal bruge en luft-til-luft varmepumpe som skal integreres i bilens varmeanlæg, noget styringselektronik, og helst også noget elektronik til styring af kabinevarmer når du holder parkeret og lader.
Ideen med plug-in er jo at man kan køre kortere ture helt uden benzin, men det kan man så ikke alligevel.

Nej, det er ikke ideen. Ideen er at du får en hybridbil, der bedre kan udnytte den elektriske motor til at reducere forbruget. En konsekvens er at du kan køre længere på el uden at fossilmotoren træder til. Men fossilmotoren træder til når du accelerer, kører hurtigt og tænder for varmen.
Og den strøm der laves kan jeg jo ikke bruge til noget når jeg har et abonnement på strømmen.

Det kan du jo sådan set sige om hele hybrid systemet 😁
Det er fint nok på længere ture hvor man alligevel ikke har strøm nok, så giver det lidt længere rækkevide
Enig.
cbo

Besvar