Kia e-Niro erfaringer - giv jeres input!

Emner der udelukkende vedrører eNiro
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Re: Kia e-Niro erfaringer - giv jeres input!

Indlæg af cbo » ons 12. feb 2020 22:46

Niro skrev:
ons 12. feb 2020 09:53
Så vidt jeg ved kan Hyundai Kona blive leveret med den samme 10,25" skærm, som Kia kan leveres med.

I prislisten ved Kona står der: Premiumpakke 10,25" touchskærm med bluelink og navigation samt en del andet udstyr til 19.995. Det må jo betyde at hardwaren er klar, og dermed skulle den jo også være klar til at Kia kan bruge den til UVO. UVO og bluelink må jo være det samme produkt bare med 2 forskellige navne.
Så din konklusion er at du ved mere om Kias produkter end de selv gør og at de er snotdumme 😁
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » tors 13. feb 2020 00:41

cbo skrev:
ons 12. feb 2020 22:46
Niro skrev:
ons 12. feb 2020 09:53
Så vidt jeg ved kan Hyundai Kona blive leveret med den samme 10,25" skærm, som Kia kan leveres med.

I prislisten ved Kona står der: Premiumpakke 10,25" touchskærm med bluelink og navigation samt en del andet udstyr til 19.995. Det må jo betyde at hardwaren er klar, og dermed skulle den jo også være klar til at Kia kan bruge den til UVO. UVO og bluelink må jo være det samme produkt bare med 2 forskellige navne.
Så din konklusion er at du ved mere om Kias produkter end de selv gør og at de er snotdumme 😁
Ja de må jo være snotdumme for at bruge dit udtryk, når Hyundai formår at bruge skærmen med bluelink. Jeg kan jo også læse, at Ioniq også bruger bluelink. :D
Jeg har aldrig sagt noget om, at jeg ved mere om Kia produkter, end de selv gør. Men du må jo også vide, at det bliver kritiseret, at Kia er meget sløve med at få gang i app support, som mange andre ser som en nødvendighed. Det har også været med til, at jeg ikke ville bestille en e-niro, men har valgt en Kona, som der heller ikke er så lang leveringstid på og er en del billigere, hvor den manglende plads på bagsædet ikke er noget, jeg kommer til at savne i forhold til min niro PHEV.

Momme
Bilmærke og model: Kia e soul Advanced
Postnummer: 4640

Indlæg af Momme » fre 14. feb 2020 10:06

Og for at gøre det endnu være er udlægningen at det ikke bliver muligt at bruge app'en i de biler der er solgt da de ikke vil lade folk installere e-sim. Det er det ikke fordi hardware ikke understøtter det, de tager bare ikke problemet seriøst.

Jeg vil opfordre alle til at skrive til Kia Danmark om dette problem så de opdager hvor seriøst det er. Jeg har selv lige skrevet en sur mail til dem.
Kia e soul ( Alias rumskibet)
Pas på el drift smitter( vores søn på snart 15år har købt knallerter: VGA Vax el-scooter 30 km/t 48V-25Ah 2019
Kone har berlingo så vi kan stadig flytte en trailer.

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 14. feb 2020 14:34

Momme skrev:
fre 14. feb 2020 10:06
Og for at gøre det endnu være er udlægningen at det ikke bliver muligt at bruge app'en i de biler der er solgt da de ikke vil lade folk installere e-sim. Det er det ikke fordi hardware ikke understøtter det, de tager bare ikke problemet seriøst.

Jeg vil opfordre alle til at skrive til Kia Danmark om dette problem så de opdager hvor seriøst det er. Jeg har selv lige skrevet en sur mail til dem.
Helt ærligt, hvis du synes det er så stort et problem, så køb dog en anden bil. :)

Er det ikke en smule barnligt at forlange, at et givet bilmærke skal lavere lige præcis det produkt du vil have og hvis de ikke gør det, så bliver du sur og skriver vrede mails. :roll: :)
cbo

Momme
Bilmærke og model: Kia e soul Advanced
Postnummer: 4640

Indlæg af Momme » fre 14. feb 2020 20:02

Da jeg købte bilen , var forhandlernes forventning at app'en ville være klar efter et par måneder.
De biler presse prøvede i Tyskland havde app'en. Brugsanvisning beskriver app'en.

Hvorfor skulle jeg ikke tro at den ville komme til de biler der var solgt.
Kia e soul ( Alias rumskibet)
Pas på el drift smitter( vores søn på snart 15år har købt knallerter: VGA Vax el-scooter 30 km/t 48V-25Ah 2019
Kone har berlingo så vi kan stadig flytte en trailer.

jang
Bilmærke og model: Kia e-Niro 64kwh Advanced
Postnummer: 9700

Indlæg af jang » fre 14. feb 2020 20:51

Så Momme, det skal forstås sådan at da du købte din e-soul hentydede forhandler at app snart ville virke i din bil, er det korrekt forstået?

Min forhandler fortalte at min e-Niro fra april 2019 ikke ville have app support.

Så måske skylder din forhandler dig et nyt infotainment system hvis han har lovet det?

Christian L
Postnummer: 5700

Indlæg af Christian L » fre 14. feb 2020 21:56

Tja, nu har jeg så kigget lidt på Huyndais Bluelink. Den vigtigste og næsten eneste grund til, at jeg så gerne vil have app support, er muligheden for at forvarme eller køle sin bil. Og det kan man så ikke med Bluelink. Så hvis Uvo er på samme niveau, gør det ingen forskel.

Var iøvrigt forbi min forhandler idag, bad om en lidt mere præcis pris, og det viser sig at den jeg har bestilt er faldet 20.000 i pris. Så en fuldt udstyret e-niro med ALLE krydser sat koster 398.000 i 2020 udgave. Det var jo en behagelig overraskelse ;) Nå ja, forhandlerne har så fået skåret 4 k af deres avance, så de snart slet intet tjener på bilerne. Så man skal ikke regne med den store forhandling ;)

jang

Indlæg af jang » fre 14. feb 2020 22:07

Med alle krydser, kan du specificere det lidt mere?

Fuld læder, ventileret, el føresæde
10.25" infotainment
JBL
Soltag
BSD, Rader bag

Hvad mere?

Fedt den er faldet i pris i øvrigt 👍

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » fre 14. feb 2020 22:10

Momme skrev:
fre 14. feb 2020 20:02
Da jeg købte bilen , var forhandlernes forventning at app'en ville være klar efter et par måneder.
De biler presse prøvede i Tyskland havde app'en. Brugsanvisning beskriver app'en.

Hvorfor skulle jeg ikke tro at den ville komme til de biler der var solgt.
Fordi ingen havde sagt at der ville være en app.

Det er altsammen gætværk. Vi er jo forskellige som mennesker, men jeg ville aldrig basere mine forventninger på lysegrønne håb, varm luft og vindfrikadeller.
cbo

Niro
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV Clever ladeboks
Postnummer: 6771

Indlæg af Niro » lør 15. feb 2020 10:07

Christian L skrev:
fre 14. feb 2020 21:56
Tja, nu har jeg så kigget lidt på Huyndais Bluelink. Den vigtigste og næsten eneste grund til, at jeg så gerne vil have app support, er muligheden for at forvarme eller køle sin bil. Og det kan man så ikke med Bluelink. Så hvis Uvo er på samme niveau, gør det ingen forskel.

Var iøvrigt forbi min forhandler idag, bad om en lidt mere præcis pris, og det viser sig at den jeg har bestilt er faldet 20.000 i pris. Så en fuldt udstyret e-niro med ALLE krydser sat koster 398.000 i 2020 udgave. Det var jo en behagelig overraskelse ;) Nå ja, forhandlerne har så fået skåret 4 k af deres avance, så de snart slet intet tjener på bilerne. Så man skal ikke regne med den store forhandling ;)
Tillykke med salget Christian. Det var du ikke længe om.

Jeg ville umiddelbart tro, at det vigtigste er, at man kan administrere ladeplaner inde fra sofaen. F. eks ville jeg sætte min til at lade op til max 60 - 80% i det daglige, når den står i carporten, og så lige kan ændre det, hvis jeg nu skal bruge mere strøm, uden at skal ud i bilen.
Da en elbil kan varme med det samme, kan jeg ikke se det store behov for at have bilen varmet op, når jeg kommer ud til den i carporten, men mener jeg har set noget med, at det er muligt at varme den op, hvis den er koblet til ladestanderen. Det kan jeg dog ikke dokumentere.

I 2016 havde jeg en Opel Astra med app funktion. Det var sgu smart, at lige sætte hornet i gang og blinke med lyset, så det var nemt at finde bilen på en stor parkeringsplads i Herning, og smide adressen til navigationen.

Nogle få Bluelink features.

eksternt • Fjernbetjent låse eller låse døren (R)
• Se ladestatus, administrere ladeplaner og indstillinger (kun EV- og PHEV-køretøjer) (R)
• Aktiver eksternt hornet og lys (R)
• Søg og send interessepunkter til dit køretøj (G)

Christian L

Indlæg af Christian L » lør 15. feb 2020 16:46

jang skrev:
fre 14. feb 2020 22:07
Med alle krydser, kan du specificere det lidt mere?

Fuld læder, ventileret, el føresæde
10.25" infotainment
JBL
Soltag
BSD, Rader bag

Hvad mere?

Fedt den er faldet i pris i øvrigt 👍
Du har ramt næsten alle. 10,25 er dog standard i comfort og advanced udgaverne. Jeg har også bestilt med dove gray, da jeg troede det var den lyse, og så ambient light. Så er der vist ikke mere som kommer ab fabrik :) Men den store sædepakke med BSD er faldet med 15.000, og er hovedårsagen til prisfaldet.

Christian L

Indlæg af Christian L » lør 15. feb 2020 16:50

Niro skrev:
lør 15. feb 2020 10:07
Christian L skrev:
fre 14. feb 2020 21:56

Tillykke med salget Christian. Det var du ikke længe om.

Jeg ville umiddelbart tro, at det vigtigste er, at man kan administrere ladeplaner inde fra sofaen. F. eks ville jeg sætte min til at lade op til max 60 - 80% i det daglige, når den står i carporten, og så lige kan ændre det, hvis jeg nu skal bruge mere strøm, uden at skal ud i bilen.
Da en elbil kan varme med det samme, kan jeg ikke se det store behov for at have bilen varmet op, når jeg kommer ud til den i carporten, men mener jeg har set noget med, at det er muligt at varme den op, hvis den er koblet til ladestanderen. Det kan jeg dog ikke dokumentere.

I 2016 havde jeg en Opel Astra med app funktion. Det var sgu smart, at lige sætte hornet i gang og blinke med lyset, så det var nemt at finde bilen på en stor parkeringsplads i Herning, og smide adressen til navigationen.

Nogle få Bluelink features.

eksternt • Fjernbetjent låse eller låse døren (R)
• Se ladestatus, administrere ladeplaner og indstillinger (kun EV- og PHEV-køretøjer) (R)
• Aktiver eksternt hornet og lys (R)
• Søg og send interessepunkter til dit køretøj (G)
Tak, og ja med den rigtige pris gik det hurtigt. Fik 10.000 mere end dig plus jeg solgte selv, så ikke noget til forhandler, men bilen har jo også kørt lidt mindre og havde mere udstyr.
Det jeg gerne vil med min app, er at kunne varme op eller køle ned inden jeg kaster mig ud i bilen når jeg ikke er hjemme. Og så vil en mulighed for at overvåge batteristanden være fin, når man er på ferie. Så man ikke kommer til en død bil uden varsel. Jeg syntes det må være et krav til en elbil i 2020, at den kan det. Men det virker ikke til at Kia er særligt vilde med at sælge el biler, og her tænker jeg ikke på Kia DK, men deres hovedorganisation. Fatter ikke helt, at de ikke går lidt mere all in, når de nu har 2 fornuftige el bils bud, og trenden langsomt men sikkert er på vej mod mere el drift.

jang

Indlæg af jang » lør 15. feb 2020 16:50

Ja, den store sædepakke med BSD måtte jeg give 34.999,- for 😭

Har dog aldrig fortrudt, specielt sommer+ læder + AC i sædet er en vinder!

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » lør 15. feb 2020 20:07

Faldt lige over denne video:
https://youtu.be/M0MVKuKgfqM
- Godt nok på tysk og ikke via app, men forvarme er muligt sålænge den er på lader og det indstilles på forhånd i bilens menu.

Så måske det kan lade sig gøre med noget a la dette:
https://youtu.be/Z9Fsbvd1Kfg :-)
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Christian L

Indlæg af Christian L » lør 15. feb 2020 21:20

ThomasH skrev:
lør 15. feb 2020 20:07
Faldt lige over denne video:
https://youtu.be/M0MVKuKgfqM
- Godt nok på tysk og ikke via app, men forvarme er muligt sålænge den er på lader og det indstilles på forhånd i bilens menu.

Så måske det kan lade sig gøre med noget a la dette:
https://youtu.be/Z9Fsbvd1Kfg :-)
Forvarmning mens den lader er ikke det jeg gerne vil, men mere hvis man er ude, og skal afsted på en varm eller kold dag, og ikke gider starte med at vente på bilen finder den rigtige temperatur.

Den anden løsning hjælper ikke på problemet heller, og man skal godt nok finde plads til en masse kabler og en stor boks.

Men måske er det løsningen for nogle, så tak for deling :)

Besvar