Garanti ved service af uatoriseret KIA værksted

Fornuft og forkælelse
Besvar
Bjorn
Bilmærke og model: KIA Ceed GT-Line
Postnummer: 4330

Garanti ved service af uatoriseret KIA værksted

Indlæg af Bjorn » lør 8. feb 2020 11:52

Min KIA Ceed fra 2015 skal til 4. års service. Pris på mit lokale KIA værksted er ca. 4500 kr. inkl. rensning/smøring af bremser.
Et "ikke KIA-værksted" (BasAuto ved Ringsted) har givet tilbud for samme for 1800 kr. !!
Tør jeg springe på den? Hvad med garantien fra KIA?

På forhånd tak for svar :-)

C-hjort
Bilmærke og model: Kia Ceed Sw DCT ‘19
Postnummer: 2750

Re: Garanti ved service af uatoriseret KIA værksted

Indlæg af C-hjort » søn 9. feb 2020 06:58

Bjorn skrev:
lør 8. feb 2020 11:52
Min KIA Ceed fra 2015 skal til 4. års service. Pris på mit lokale KIA værksted er ca. 4500 kr. inkl. rensning/smøring af bremser.
Et "ikke KIA-værksted" (BasAuto ved Ringsted) har givet tilbud for samme for 1800 kr. !!

Din garanti bortfalder ikke så længe at et “uautoriseret” værksted benytter originale dele og produkter (olie mv). Udfordringen er jo så altid at dokumentere at det er tilfældet når/hvis noget går galt. Importører må ikke kræve, at du bruger deres egne værksteder for at opretholde garanti, men de må gerne kræve, at der benyttes originale dele og produkter.

Du skal derfor bede dit uautoriserede værksted om at bekræfte og garantere at alle dele og produkter er originale dele og sikre at det også kan dokumenteres til brug for en evt. fremtidig garantisag.

Vh Christian

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af ThomasH » søn 9. feb 2020 08:17

Jeg læste for ganske nyligt (vist nok i BT), at Kia lige har tabt en retssag vedr. garanti på en cee’d, som skulle have ny motor. Den var serviceret på uautoriseret værksted og havde ikke fuld dokumentation. Dommen sagde, at Kia ikke kan forlange mere end et stempel i servicebogen, som er den uautoriseredes dokumentation for at service er overholdt og foreskrifterne er fulgt.
- Kia har anket dommen, så pt. afventes en ny sag og dom.

Men ellers kan du læse det på Kia’s hjemmeside:
https://kiaimportdk.zendesk.com/hc/da/a ... å-min-KIA-
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

nankai
Bilmærke og model: Picanto 1,2 Motion Plus
Postnummer: 0
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af nankai » søn 16. feb 2020 10:48

Bjorn skrev:
lør 8. feb 2020 11:52

Det er en meget skrabet hjemmeside BasAuto har. Har lige være inde på den. der er ikke engang yderlige overskrifter om service MAN kan klikke vidre til for mere info. Helt anderledes er det på de uautoriserede værksteds kæder. Som tydeligt oplyser, at de har fuld og hel adgang til teknisk data fra bilfabrikkerne, og må stemple i din servicebog og din garanti er stadig gyldig. Det er af et EU direktiv fra for en hel del år siden. EU gav de uautoriserede autoværksteder ret til fri adgang til de data. Du kan i din INSTRUKTIONSBOG se, hvilke punkter der bliver tjekket ved x år. / x km. tal. En af en del uautoriserede værksteds kæder er Super Dæk Service. Der kan DU finde det værksted nærmest dig https://sds.dk Du kan også se nærmere på link her... https://www.autobutler.dk nankai

Besvar