Hvordan fungerer gearkassen?

Optima som hybrid
Besvar
Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Hvordan fungerer gearkassen?

Indlæg af cbo » man 24. feb 2020 13:39

Da bilen kom på markedet, var der flere artikler, som nævnte at Optima havde en dobbeltkoblings gearkasse (DCT). Men for det meste nævnes blot en automatgearkasse.

Ifølge en pressemeddelelse fra Kia i Tyskland er det en traditional automatgearkasse, hvor momentomformeren er erstattet af elmotoren: "Auf die Vorderräder übertragen wird die Antriebskraft durch ein Sechsstufen-Automatikgetriebe und den Elektromotor. Er ist an das Getriebe gekoppelt und ersetzt in diesem Antriebsstrang den in herkömmlichen
Automatikgetrieben üblichen Drehmomentwandler"
https://press.kia.com/content/dam/kiapr ... f-2017.pdf

Jeg er dog en smule forvirret over den beskrivelse. En momentomformer er en væskekobling, hvor forbindelsen mellem motor og gearkasse dannes ved at et pumpehjul koblet til motoren sætter bevægelse i en væske, der via et reaktorhjul driver et turbinehjul tilkoblet gearkassen. Når motoren er i tomgang overføres der næsten ingen energi (bilen kan lige trille, men holdes på bremsen), men når motoren stiger i omdrejninger overføres kraft til gearkassen og bilen kører.

Det svarer fint til oplevelsen i Optimaen, som ikke er specielt forskellige fra en alm. automatisk gearkasse. Hvis elmotoren helt erstatter momentomformeren, hvorfor skulle bilen så trille fremad i tomgang, når man slippe speederen? Og uanset, så må der vel være en eller kobling - væske eller alm. kobling - der adskiller motor og gearkasse?
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Brugeravatar
ThomasH
Admin
Bilmærke og model: Kia Niro PHEV - Comfort (2018)
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvordan fungerer gearkassen?

Indlæg af ThomasH » man 24. feb 2020 18:44

Hvis man kigger på specifikationerne på kia’s hjemmeside for Niro phev og Optima phev, så står der hhv. “DCT 6 trin” og “6 trins automatgearkasse” - Så du har nok ret i, at Optima ikke har en DCT gearkasse.

Her:
https://www.kiamedia.com/us/en/models/o ... ifications
Står “Clutch type - Wet type laminated clutch”
- Så der er altså en kobling :-)
Tidligere:
2012 Kia cee’d (JD) 1.6 CRDi Premium
2008 Kia pro_cee’d 1.6 CRDi Sport

Oletho
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Postnummer: 6700

Indlæg af Oletho » man 24. feb 2020 18:54

Mens jeg havde en Facebook konto læste jeg et fint teknisk indlæg i Optima PHEV gruppen om motoren og gearkassen. Hvis du er medlem kunne du prøve at søge der.

Smid gerne en kopi her hvis du finder den :D

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » tirs 25. feb 2020 12:00

Oletho skrev:
man 24. feb 2020 18:54
Mens jeg havde en Facebook konto læste jeg et fint teknisk indlæg i Optima PHEV gruppen om motoren og gearkassen. Hvis du er medlem kunne du prøve at søge der.

Smid gerne en kopi her hvis du finder den :D
Jeg har ingen Facebook konto 😀
cbo

banditten78
Bilmærke og model: Optima SW PHEV (med alt udstyr)
Postnummer: 2300

Indlæg af banditten78 » tirs 25. feb 2020 23:35

Gearkassen er en gammeldags automat kasse, hvor 6. Gear er overdrive, det kan du også se af ratio på dit link for 6. Gear, det er en w’et clutch Som bare indikere kobling er i motorolie, det er nok også derfor den er lidt stiv i det når det er koldt.

Den du omtaler som gear er denne Karl Power-split transmission:
https://www.kia.com/eu/about-kia/experi ... cars-work/

Brugeravatar
cbo

Indlæg af cbo » ons 26. feb 2020 10:20

Hvis vi kigger på en traditionel automatisk gearkasse, ser den sådan ud:

Billede

Inde i midten er der nogle planetgear og - mest synligt her - en række koblinger, som kobler planetgearene sammen til den ønskede udveksling. Den del tænker jeg er helt normal i Optima PHEV. Yderst til højre er væskekobling/momentomformer (det store "hjul" i gul-orange-hvid), som kobler motoren til og fra gearkassen. Det er den del, som iflg. den tyske Kia-pressemeddelelse skulle være erstattet af elmotoren. Der giver mening for momentomformerdelen (den gule plade), men har man bibeholdt vædskekoblingen (den orange del) eller er den erstattet af en anden form for kobling?
cbo

Besvar