Køb af brugt Optima Phev 2018/2019

Kør Optima. Og få folk til at vende sig på gaden.
Besvar
Asgerjazz
Postnummer: 0

Køb af brugt Optima Phev 2018/2019

Indlæg af Asgerjazz » fre 1. maj 2020 21:55

Hej alle!
Håber at kunne få lidt råd fra jer Optima ejere.
Jeg står overfor at skulle købe mig en Optima phev. Jeg skal have 2 autostole bagved samt en voksen der kan sidde i midten! Af den grund røg Niro’en. Alternativt havde jeg kigget på brugt (ældre) Passat GTE variant men den er dyrere (med det sikkerhedsudstyr jeg ønsker) samt ingen garanti.
Jeg vil nu høre jer om hvad forskellen er på Optima phev 2018 vs 2019? Den har vist fået nogle små kosmetiske ændringer og andet standardudstyr. Er der ellers andet?
Jeg har stadig ikke fået prøvet Ford Kuga Phev og det skal jeg før den endelige købt. Hvad tænker om Optima vs Kuga?

Mvh Asger

Christian L
Postnummer: 5700

Re: Køb af brugt Optima Phev 2018/2019

Indlæg af Christian L » lør 2. maj 2020 13:18

Hej.

Har ikke selv kørt Optima, men en ting skal du være klar over i forhold til Kuga. Kuga har et ret stort batteri, som dog ikke giver den en synderlig lang rækkevidde på el. Den er altså derfor forholdsvis dyr at køre i på ren strøm. Og uden el til at hjælpe, vil dens forbrug grundet den store 2,5 liters motor være stort. Regn med 11 kim/l. Så driftsøkonomien gør den i mine øjne fuldstændig uattraktiv. Jeg tænker heller ikke, at du får mere plads bag i forhold til Niro, men har ikke selv testet Kugaen endnu. Så det kommer lidt an på din tilgang til phev. Hvis det er for at køre billigst muligt i forhold til brændstof og el, så er Kuga ikke en optimal bil. Og selv om den har over 200 HK, er den vist heller ikke en raket, med en 0-100 på lidt over 9 sekunder.

Håber du kan bruge de indspark til noget, og ønsker dig held og lykke i din jagt :)

Brugeravatar
Wee
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=159482
Postnummer: 3200
Geografisk sted: Helsinge
Kontakt:

Indlæg af Wee » søn 3. maj 2020 12:18

på 2019 modellen får du bla. LED tågelygter foran, trætheds overvågning og hvis udstyrer med 360 grader video kontra 270 på modellen før.

Jeg er vældig glad for vores Optima, med 2 børn, 6 og 11 år, er der masse af plads på bagsædet også til de lange ferie ture. jeg har kørt små 57000km i den og den er stadig en fornøjelse.
----------------------------------------
Racing on the streets is like competing in the special olympics -
it doesn't matter if you win, you're still a retard.

Billede

Oletho
Postnummer: 6700

Indlæg af Oletho » søn 3. maj 2020 12:43

Jeg runder snart 80.000km og 2,5 år, og får stadig er smil på læben når jeg kører afsted.

Jeg elsker den fede lyd fra anlægget, bruger adaptiv fartpilot altid, også ved bykørsel. 270 grader kamera er guld ved parkering. Og så er der de små ting som f.eks. at førersædet lige kører tilbage for at lette ind- og udstigning.

Den eneste PHEV jeg har prøvet der subjektivt er “bedre” er Passat, og jeg var for nærig til at betale 200.000 mere for samme udstyrsniveau og få en lousy garanti oveni.

Asgerjazz

Indlæg af Asgerjazz » søn 3. maj 2020 17:30

Godt at høre! Jeg tror også jeg er ret overbevist om at det skal være en Optima og ikke Passat. Ud over prisen så også fordi bagpassager ikke har en stor midterkonsol ved fødder i Optimaen (som i Passat’en). Hvordan tror I brugtpriserne vil se ud når der ikke er flere nye tilbage på lager?
Mvh

pipper
Bilmærke og model: Kia Optima Phev
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Indlæg af pipper » søn 3. maj 2020 17:51

Asgerjazz skrev:
søn 3. maj 2020 17:30
Godt at høre! Jeg tror også jeg er ret overbevist om at det skal være en Optima og ikke Passat. Ud over prisen så også fordi bagpassager ikke har en stor midterkonsol ved fødder i Optimaen (som i Passat’en). Hvordan tror I brugtpriserne vil se ud når der ikke er flere nye tilbage på lager?
Mvh
Tror ikke de stiger i pris som brugte.
Der vil altid være nogen til salg, og der kommer jo flere og
flere ny PHEV på markedet fra diverse producenter.

Asgerjazz

Indlæg af Asgerjazz » man 4. maj 2020 10:58

Hej!
I går var jeg ude og kigge på en. Men jeg tog også lige forbi Ford og kiggede på deres nye Kuga phev...
Er der nogle af jer Optima phev ejere der har prøvet den?
En ST Line koster cirka det samme som en 1 år brugt Optima. Det er selvfølgelig en anden type bil (SUV) men alligevel mange ligheder. Ny bil vs Kia med lang garanti!
Hvad tænker I - hvilken bil kører bedst? Hvad ville I vælge hvis I spolede tilbage og ikke havde købt en Optima?
Mvh

ravn666
Bilmærke og model: Optima SW PHEV 2019
Postnummer: 2740

Indlæg af ravn666 » man 4. maj 2020 11:32

Asgerjazz skrev:
man 4. maj 2020 10:58
Hej!
I går var jeg ude og kigge på en. Men jeg tog også lige forbi Ford og kiggede på deres nye Kuga phev...
Er der nogle af jer Optima phev ejere der har prøvet den?
En ST Line koster cirka det samme som en 1 år brugt Optima. Det er selvfølgelig en anden type bil (SUV) men alligevel mange ligheder. Ny bil vs Kia med lang garanti!
Hvad tænker I - hvilken bil kører bedst? Hvad ville I vælge hvis I spolede tilbage og ikke havde købt en Optima?
Mvh
Har ikke prøvet Kuga PHEV, men har prøvet den "gamle" Kuga et par gange. Og det første jeg tænker er, at der må være væsentlig mindre plads, specielt på bagsædet, i Kugaen? Hvis jeg skulle sidde i midten mellem to autostole, så ville jeg helt klart vælge Optima'en. Og så bliver en ny bil altså hurtigt til en brugt bil.
En ting du måske kunne afprøve er hvordan de kører på ren el. En PHEV har typisk ikke en kraftig elmotor og det er måske det eneste der er lidt kedeligt ved Optima'en - det er ikke en sportsvogn, specielt ikke ved ren el. I hybrid er den ok, men man kan godt mærke den er lidt tung.

Oletho
Postnummer: 6700

Indlæg af Oletho » man 4. maj 2020 11:41

Jeg tænker at sammenligne de to biler er pærer og bananer. Både størrelse, biltype og standardudstyr.

De eneste argumenter jeg umiddelbart kan se for Kuga er at man gerne vil have en SUV, eller ikke er villig til at spendere de ekstra penge for Optima. Men der kan jo være noget jeg har overset :)

Asgerjazz

Indlæg af Asgerjazz » tors 7. maj 2020 08:38

Jo, jeg er klar over at det er to forskellige typer biler, SUV vs Stationcar.
Men jeg synes alligevel godt man kan samligne den.
De er begge plug-in hybrider med nogenlunde samme rækkevidde på strøm og De er begge relativt store biler.
Jeg har intet problem med at købe en 1 år “gammel” bil. En lettere brugt Kia optima phev koster det samme som en ny kuga phev st line. Der er vist så lidt mindre udstyr i ford’en.
Det der er interessant for mig at vide hvilken bil der kører bedst. Ford’en er jo helt ny og måske mindre gennemtestet? Er der nogle af jer Optima ejere der har været ude og køre i Kuga’en?
Mvh

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » tors 7. maj 2020 15:44

Asgerjazz skrev:
tors 7. maj 2020 08:38
Jo, jeg er klar over at det er to forskellige typer biler, SUV vs Stationcar.
Men jeg synes alligevel godt man kan samligne den.
De er begge plug-in hybrider med nogenlunde samme rækkevidde på strøm og De er begge relativt store biler.
Jeg har intet problem med at købe en 1 år “gammel” bil. En lettere brugt Kia optima phev koster det samme som en ny kuga phev st line. Der er vist så lidt mindre udstyr i ford’en.
Det der er interessant for mig at vide hvilken bil der kører bedst. Ford’en er jo helt ny og måske mindre gennemtestet? Er der nogle af jer Optima ejere der har været ude og køre i Kuga’en?
Mvh
Du skal i hvertfald huske at tjekke om der er det samme udstyr i de to biler, du sammenligner. Optimaen er jo proppet med udstyr og det er de billige Kugaer nok ikke.

Kugaen har CVT gear og der er der nogen der oplever som et irritationsmoment. Men i de tests jeg har læst ser det ud til at gearet opfører sig nogenlunde fornuftigt.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Asgerjazz

Indlæg af Asgerjazz » fre 22. maj 2020 18:57

Et andet alternativ er VW Passat GTE. Lige nu kan de samlignes i udstyr med en 1 år gammel Kia vs 2017 VW med dertil flere km på tælleren. Garanti forskellen er jo væsentlig men hvad ville I vælge (hvis I kunne vælge om igen?).
Hvor stor er forskellen på km/l på langture (1.4 L vs 2.0 L)
Mvh

pipper
Bilmærke og model: Kia Optima Phev
Bilgalleri-profil: http://www.bilgalleri.dk/galleri/331489-kia_ceed
Postnummer: 6580

Indlæg af pipper » lør 23. maj 2020 09:05

Det er jo svært for os andre at sige hvad vi syntes er bedst til dig.

Har du prøvekørt begge modeller?

Jeg syntes at Passaten kører bedre men turde ikke købe en
så dyr VW uden garanti og da slet ikke en hybrid.

Så ville gå med en Kia i dette tilfælde.

Brugeravatar
cbo
Bilmærke og model: Kia Optima SW PHEV 2018
Postnummer: 5240

Indlæg af cbo » lør 23. maj 2020 10:22

Asgerjazz skrev:
fre 22. maj 2020 18:57
Et andet alternativ er VW Passat GTE. Lige nu kan de samlignes i udstyr med en 1 år gammel Kia vs 2017 VW med dertil flere km på tælleren. Garanti forskellen er jo væsentlig men hvad ville I vælge (hvis I kunne vælge om igen?).
Hvor stor er forskellen på km/l på langture (1.4 L vs 2.0 L)
Mvh
Jeg kender for mange med VW bøvl på deres biler til at jeg turde købe en VW uden garanti/forlænget garanti-serviceaftale.
Slet ikke en PHEV med turbomotor.

Men hvis du kan få en Passat variant GTE fra 2017 til samme pris og samme udstyr som en Optima SW PHEV 2018, så må Passaten være noget af et slagtilbud, givet den var ca. 150.000 til 200.000 dyrere fra ny. Så overvej/undersøg lige hvorfor Passaten er SÅ billig 🙂

Passatens elektriske rækkevidde kan være elendig om vinteren grundet varmepumpen. Så kører du langt er Optimaen nok mest økonomisk, kører du korte ture er Passaten nok bedst.

Passaten er bedre til tungt træk, så skal du køre med campingvogn/hestetrailer/bådtrailer er Passaten et bedre valg. Til let træk er de begge fine.
cbo
---------------------------------------------
2018 - ?: Kia Optima SW PHEV årg. 2018 (Aluminium Silver)
2010-2018: Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive årg. 2010 (Piston Grey)

Besvar